אתר האינטרנט של שירות הרכבות ההולנדי מציע למבקרים בהולנד להשתמש ברכבת כדרך
יעילה להגיע ממקום למקום, ובכל זאת אין זה סוד, שמערכת הרכבות ההולנדית שקועה
במשבר. על פי ההערכות הרישמיות 20 אחוזים מהרכבות שמתניידות בטווחים קצרים
מאחרות לצאת ולהגיע ליעדן. בעיני ההולנדים זהו מצב המצדיק לבחון מחדש את תהליך
ההפרטה. ההולנדים אינם יוצאים דופן, גם מערכות פוליטיות אחרות במערב אירופה,
כמו ממשלות גרמניה וצרפת, מעדיפות כעת לבחון מחדש תוכניות להפרטת מערכות הרכבות.
הכל בעיקר נוכח המשבר החריף שתקף את מערכת הרכבות הבריטית לאחר הפרטתה, ובמיוחד
מאחר שסממניו כללו גם בעיות בטיחות קשות.
ההולנדים החלו בתהליך הפרטת מערכת הרכבות המקומית באמצע העשור שעבר. במסגרת
זו פיצלו את חברת הרכבות הממשלתית לחברה המספקת את השירותים לנוסעים, ולחברה
האחראית על התשתיות. על פי אנשי תעשיית הרכבת בהולנד, בעיית האיחורים נובעת
מהשילוב בין תשתית מיושנת ובין עומס גדול, כאשר כל תקלה גוררת רכבת של עיכובים
ואיחורים.
אם לשפוט על פי הדיווחים בתקשורת ההולנדית, הרי שהתמיכה הציבורית בהפרטת מלאה
של מערכת הרכבות צנחה לאחרונה בעשרות אחוזים. פוליטיקאים האמונים על בחינתה
המחודשת של תוכנית ההפרטה מודים בשלב הזה, כי גם בקרב הגופים הפוליטיים מעולם
לא נרשמה תמיכה מלאה בהפרטתה של מערכת הרכבות. אירופה מאמינה בהפרטה של אוטסוטרדות,
אבל בטוחה, שלמרות הבעיות המאפיינות כעת רבים משירותי הרכבות במערב, שירות
יעיל של רכבות אפשר לקבל רק מחברות ממשלתיות פרופר.
שירותי הרכבת אינן בעיית התשתית היחידה שמטרידה את תושבי הולנד. אם תשאלו את
תושבי אמסטרדם, הבעייה העיקרית שלהם היא מקום החנייה לאופניים. הולנד בכלל,
ואמסטרדם בפרט, הן כידוע גם עדן לחובבי כלי נסיעה דו גלגליים בלתי ממונעים
- למעלה מ-15 מיליון מתושבי הולנד מחזיקים באופניים. מתוכם למעלה מ-3 מיליון
משתמשים באופניים באופן קבוע ככלי התחבורה העיקרי. הבעייה אננה הגניבות התכופות,
אלא השילוב שבין הסמכות של המשטרות העירוניות להחרים אופניים, לבין המספר המצומצם
של מקומות החנייה.
ההולנדים, שהסתגלו לגניבות האופניים במהירות, עברו לשיטה כפולה. במשך השבוע
הם משתמשים בוורסיות זולות של כלי התחבורה הדו גלגלי (זוגות שעלותם כ-20-10
אירו). בסוף השבוע הם מאווררים את האופניים המושקעות. המשטרה איננה משתפת פעולה
עם הדרך של הציבור להתמודד עם תופעת הגניבות, והיא מסמנת להשמדה כל אחד מזוגות
האופניים שנראים כזקוקים לשיפוץ מהותי. ההולנדים נאלצים להסביר למשטרה שהאופניים
אכן משמשות אותם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.