ערב העברת השליטה לבנק הפועלים: אי.בי.אי חיתום תחלק דיבידנדים בסך 35 מיליון שקל

סיימה את שנת 2001 ברווח נקי של 10.5 מיליון שקל, מחצית הרווח בשנת 2000 * שימשה אשתקד כחתמת בשבע הנפקות לציבור לעומת 25 הנפקות בשנת 2000

בצל העיסקה הצפויה להעביר את השליטה באי.בי.אי חיתום לבנק הפועלים וההתגוששות הטרייה סביב הנפקת בזק, שמסעירה את שוק החיתום (ראו מסגרת), מדווחת היום החברה על רווח נקי של 10.5 מיליון שקל בשנת 2001. זהו הישג נאה, על רקע שוק ראשוני שהיה רדום במשך השנה כולה והתעורר מעט לאחרונה עם גל הנפקות האג"ח שבא בעקבות הורדת הריבית. מדובר בירידה של כ-50% מהרווח הנקי שהציגה אי.בי.אי חיתום בשנת 2000, שהיה רווח שיא בתולדותיה.

את הרבעון הרביעי סיימה אי.בי.אי חיתום, בניהולו של רונן צלניר, ברווח נקי של 2.9 מיליון שקל - עלייה של 6% לעומת הרבעון המקביל ב-2000. ההכנסות הרבעוניות גדלו ב-51% והסתכמו ב-5.9 מיליון שקל. ההכנסות בשנת 2001 כולה עמדו על 18.2 מיליון שקל, ירידה תלולה של 56%.

מדו"חות אי.בי.אי חיתום עולה כי החברה שימשה כחתמת בשבע הנפקות לציבור אשתקד לעומת 25 הנפקות בשנת 2000. ברבעון הראשון של 2002 חלה, כאמור, התעוררות בהיקף העסקאות, אך זו, טוענים בחברה, מתאפיינת ברמה נמוכה של הכנסה לעיסקה, אשר תתמיד, על פי ההערכות, גם בהמשך השנה.

בשנת 2001, שהתאפיינה בהאטה נמשכת בשוקי ההון בארץ ובעולם, ירדו הכנסות החברה מפעילות בתחום החיתום בשיעור משמעותי. ירידה זו קוזזה עם הכנסות בסך 9.2 מיליון שקל, שנתקבלו מהשקעות לטווח ארוך, לעומת 1.5 מיליון שקל בלבד בשנת 2000. הכנסות אלה נזקפות בעיקר לאחזקתה של אי.בי.אי ביורוקום תקשורת סלולרית, יבואנית הטלפונים הניידים של נוקיה, שבה היא מחזיקה ב-5% מהמניות.

בד בבד עם פרסום הדו"חות הודיעה אי.בי.אי, כי תחלק כדיבידנד את כל רווחיה הצבורים בסכום של 35 מיליון שקל, לאחר שכבר חילקה 4 מיליון שקל אשתקד. מהדיבידנד ייהנו בעיקר בעלי השליטה בחברה - אי.בי.אי הולדינגס (40%), רונן צלניר ויואב קפלן (20% כ"א). עיתוי החלוקה איננו מקרי. בתחילת השבוע אישרה אי.בי.אי חיתום את הפרסום ב"גלובס", שלפיו תרכוש פועלים שוקי הון מקבוצת בנק הפועלים את השליטה בחברה. מחירי העיסקה יופחתו בהתאם לסכום הדיבידנד המחולק.

על פי תנאי העיסקה, שנועדה להפוך את פועלים שוקי הון לגורם דומיננטי בשוק הראשוני, תרכוש חברה זו בשלב ראשון 30% ממניות אי.בי.אי חיתום, במחיר גבוה מעט ממחיר השוק - 20% באמצעות הקצאה פרטית, והיתרה בדרך של רכישה מבעלי השליטה פרו-רטה. כעבור שנה תוכל פועלים שוקי הון להגדיל את אחזקותיה ל-50% באמצעות רכישה. בסה"כ צפוי הבנק להשקיע כ-15 מיליון דולר (להוציא דיבידנדים, שיחולקו טרם השלמת העיסקה).

עם השלמת העיסקה יחזיקו אי.בי.אי הולדינגס, צלניר וקפלן כ-35% ממניות אי.בי.אי. בין הצדדים נחתם הסכם לשליטה משותפת בחברה, שלפיו ימשיך צלניר לשמש כמנכ"ל. יו"ר החברה, שתיקרא פועלים-אי.בי.אי חיתום, ימונה ע"י פועלים שוקי הון. לא מן הנמנע כי את התפקיד תקבל ליאורה מרידור, יו"ר הדירקטוריון של פועלים שוקי הון (וגם של בזק בינלאומי וואלה).

אי.בי.אי חיתום הפכה בשנים האחרונות לחברת החיתום המובילה בישראל, לצד לידר מקבוצת שרם-פודים-קלנר, תוך שהיא קובעת לא פעם את מגמת השוק הראשוני. לצד ההערכה הרבה שנהנים ממה ראשי החברה בבנק הפועלים, יש לציין גם את מערכת היחסים האישית שנוצרה במשך השנים בין בעלי הבנק מקבוצת אריסון לבין ראשי החברה, שבאה לידי ביטוי מעשי בהשקעות משותפות בתחומי התקשורת והטכנולוגיה.