הפיצוי הישראלי לסין בפרשת מטוס הפלקון - גבוה ב-45% מהיקף העיסקה

ועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון תסיים בחודש הבא בדיקה מקיפה של העיסקה, מהלכיה והשלכותיה

ישראל תשלם לסין פיצוי של 350 מיליון דולר על ביטול העיסקה למכירת מטוסי הריגול "פלקון". סכום זה גבוה ב-45% מהיקף העיסקה, שהסתכם ב-240 מיליון דולר.

סין דרשה פיצוי בהיקף 1.2 מיליארד דולר, וטענה, כי בנוסף לנזק הכלכלי שנגרם לה מביטול העיסקה, היו גם נזקים כלכליים, צבאיים ומבצעיים. ביטול העיסקה בא לאחר שסין העבירה מקדמות של 200 מיליון דולר ליצרנית המטוס, חברת אלתא מקבוצת התעשייה האווירית.

לסיכום קדמו פגישות בדרגים מדיניים גבוהים, כולל פגישה בין שר הביטחון, בנימין בן-אליעזר, לשגריר סין בישראל, פאן זאנלין. בן-אליעזר הגדיר את הפרשה כ"אירוע בתוך המשפחה - ולא משבר בין המדינות", אך זאנלין הציג עמדה קשוחה נגד הפרת ההסכמים. ישראל קיימה לאחרונה מגעים עם הממשל האמריקני, לבחינת השתתפות אמריקנית בתשלום הפיצויים לסין, אולם הממשל סירב.

השגרירה לשעבר של ישראל בסין, אורה נמיר, טענה שנשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, היתנה את כינוסה של ועידת קמפ-דייוויד ביולי 2000 בביטול העיסקה. ראש הממשלה דאז, אהוד ברק, הודיע במהלך אותה ועידה על החלטתו לבטל את העיסקה וביטול האופציה של סין לרכישת שלושה מטוסים נוספים, בהיקף כולל של מיליארד דולר. ברק הכחיש את הדברים.

מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, שניהל בחודשים האחרונים את המגעים עם סין, הטיל היום (ד') איפול על תוצאות השיחות. גם הנהלת תע"א סירבה להגיב. לשכת ראש הממשלה מסרה שאינה מתייחסת לנושא.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ דוד מגן, אמר ל"גלובס", כי עד סוף חודש מארס תסתיים החקירה של פרשת הפלקון, המתנהלת בוועדה המשנה לעניינים אסטרטגיים. בוועדה חברים מגן עצמו, שר הביטחון לשעבר, משה ארנס, והח"כים חיים רמון ויוסף לפיד.

"אנו בודקים את כל שלבי העיסקה", אמר מגן, "וחוקרים כיצד העיסקה התפתחה, האם התקבלו האישורים, ומה היו הנימוקים של ארה"ב בדרישתה לביטול העיסקה. אחד הדברים החשובים הוא לימוד לקחים".

תע"א טוענת, שכל המהלכים בפרשת הפלקון נעשו לפי אישורים של הגורמים הממשלתיים המוסמכים לכך, ובמיוחד - של שלושה ראשי ממשלה ושרי ביטחון. היא טוענת שמשהב"ט עודכן במהלך התקדמות הפרויקט, ולכן אין ליצור את הרושם כאילו הנהלתה פעלה על דעת עצמה וביצעה מחטפים. מגן הוסיף, כי השגריר פאן זאנלין ישתתף בישיבת ועדת החוץ והביטחון ב-5 במארס. הדיון נועד לציין 10 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, אף צפוי שהשגריר הסיני יעלה בדיון גם את נושא הפלקון.

"אם המשבר אכן הסתיים", אמר מגן, "הרי שזאת אנחת רווחה אמיתית. היחסים עם סין הם אינטרס הדדי. היא מהמעצמות הגדולות ביותר, וסוף פסוק לפרשה יוכל להביא לשיקום היחסים הבטחוניים".

הפשרה בין ישראל לסין תאפשר כנראה לתע"א למכור את מטוס הפלקון הסיני ללקוח אחר. הפלטפורמה - מטוס איליושין-76 רוסי שעליו הותקן מכ"ם של אלתא - נמצא עד היום במתקני תע"א בנתב"ג. סין התנגדה לאספקת המטוס להודו, שדרשה באחרונה מישראל בטחונות מפני ביטול אפשרי של עיסקה המסוכמת עתה.

(ראו "עיתונים בארץ", עמ' 22).