"הוכחנו שאפשר להבריא את חברת צינורות בלי טובות מהמדינה ובלי תכתיבי פיטורים"

בני גאון, יו"ר גאון אחזקות, על המהפך שעשתה צינורות המזרח התיכון: "אנחנו מדברים על חברה שאינה מהכלכלה החדשה, שהטכנולוגיות שלה, עם כל ההערכה אליה, מתבססת על צינורות. אז השנה הוכחנו שאפשר לקחת חברת צינורות ולהבין את החזון הטמון בה"

חברת צינורות המזרח התיכון מציגה היום הוכחה לניצחון הניהול הפרטי על זה הממסדי. החברה, שנרכשה מכור באפריל 2000 על ידי גאון אחזקות וחברת 3 איי אינווסטמנט, בשליטת משפחת דייוויס האנגלית, הצליחה לעבור לרווחיות בשנת 2001, בתקופה בה חברות מסוגה רק העמיקו את הגירעונות. וכמובן שגם בעלי המניות החדשים נהנו מכך, בדמות דיבידנד שמן של 25 מיליון שקל שאושר רק לאחרונה.

את שנת 2001 סיימה צינורות המזרח התיכון עם רווח נקי של 33.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 48.3 מיליון שקל בשנת 2000. ברבעון הרביעי רשמה החברה רווח נקי של 15 מיליון לעומת הפסד של 10.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

צינורות המזרח התיכון עוסקת ביצור ושיווק צינורות פלדה לשלושה פלחי שוק: תשתית המים והביוב, לתעשייה ומבנים ולהולכת דלק וגז. פעילות היצור העיקרית של החברה מבוצעת באתר צריפין בשני אגפי יצור עיקריים, והחברה מוכרת בעיקר לחברת מקורות ולרשויות מקומיות.

את החזרה לרווחיות בשנת 2001 ניתן לייחס, כאמור, לתוכנית מפנה שבוצעה בחברה. במסגרת תכנית זו, צומצמו עלויות השיווק והיצור, כאשר, בין היתר, נסגר מפעל החברה עכו במקביל לצמצום עלויות השכר ורכש חומרי גלם. את הצלחת החברה יש לזקוף, כמובן, גם לנוכח ההאטה בחמש השנים האחרונות בהשקעות הממשלתיות בתשתית למים וביוב, הירידה בביקושים, שחיקת המחירים והחרפת התחרות, בעיקר עם חברת אברות בתחום הצינורות.

שני הגופים החתומים על תוכנית המפנה, ואלו שגם נהנים מפרותיו, הם חברת גאון אגרו מקבוצת גאון אחזקות, ו-3 איי. גאון אגרו תעשיות מרכזת את פעילות גאון אחזקות בתחומי המים והתעשייה הקשורה למים, התשומות החקלאיות והפיתוח החקלאי. החברה הציבורית נשלטת על ידי גאון אחזקות (51%) במשותף עם נכסי עוז עתיד, מקבוצת דנאל (26%).

חברת 3 איי אינווסטמנט היא חברת אחזקות פרטית ישראלית, שחלק מפעילותה היא הבראת חברות. בין השאר, מחזיקה החברה בבעלות מלאה בפרי גליל ויטה, בקדם כימיקלים (82%), פיניציה וברבור נעמן. אסתר אלדן, מנכ"ל הקבוצה, מכהנת גם כנשיאת צינורות המזרח התיכון, המעסיקה כ-300 עובדים.

וכנהוג בשוק הפרטי, מההצלחה נהנים כמעט מיידית גם בעלי המניות בחברה. 25 מיליון שקל כבר חולקו בדיבידנד, ועל פי בני גאון , יו"ר גאון אחזקות, דירקטוריון צינורות צפוי לקיים דיון לגבי מדיניות דיבידנד השנה. במקביל לדיון הצפוי, החברה כבר הגישה בדצמבר בקשה לפיצול פעילות שמטרתו להפריד את הפעילות התעשייתית מנכסי הנדל"ן וליצור מבנה משפטי שיאפשר שיתוף משקיעים אסטרטגיים פוטנציאליים בפעילות התעשייתית. פיצול זה יאפשר גם הפרדה למרכזי רווח וניהול נפרדים והגברת היעילות התפעולית.

- בני גאון, יו"ר גאון אחזקות, לא הרבה חברות עברו לרווח בשנת 2001. מגיע לכם מברוק.

"אנחנו מדברים על חברה שאינה מהכלכלה החדשה, שהטכנולוגיות שלה, עם כל ההערכה אליה, מתבססת על צינורות. אז השנה הוכחנו שאפשר לקחת חברת צינורות ולהבין את החזון הטמון בה, ולהבריא את החברה בלי טובות של מדינה ובלי טובות של תכתיבי פיטורים. הוכחנו שאפשר להבריא את החברה, באמצעות סגירת המפעל בעכו וחיבורו למפעל בצריפין, תוך הסבת הפעילות לכיוון צינור הגז ששימש בסיס לפיתוח הולכת הגז העתידית במדינה, במסגרת הבנה עם העובדים, ותוך ניהול מיומן.

"כל זה איפשר להעביר את צינורות המזרח התיכון לרווח תפעולי יפה ולרווח נקי של 34 מיליון שקל, תוך שמירה על עתודות קרקע מבוקשות, הנמצאות בבעלות החברה. מהצד הפיננסי, החברה שהצליחה להשיג תשואה נאה, למרות שוק ההון הנסוג, להעלות את ערך המניה ב-100%, ובנוסף לאפשר, באישור בימ"ש, למשוך דיבידנד של 25 מיליון שקל. מכאן המסר המרכזי הוא שניתן יהיה לקבוע מדיניות דיבידנד מהיום והלאה ולהרחיב את פיתוחה של החברה לתחומים נוספים".

- לאילו תחומים?

"כבר נכנסנו לתחום ההתפלה כאשר השתתפנו במכרז ההתפלה האחרון, יחד עם תה"ל, ואנחנו מסתכלים גם על תחום פיתוח המים והטיפול במים. בסך הכל אנחנו בהחלט מרוצים מאוד מהביצועים ומתכוננים לעתיד".

- ובאילו קשיים נתקלתם השנה?

"ראשית, מדינת ישראל עצרה את פיתוחה של מקורות, בגין קשיים תקציביים. היום, להערכתי, המדינה הולכת להשקיע שוב בתשתיות והנושא ייפתח מחדש. גם כיום האווירה הכללית היא של משק לחוץ שנאלץ להתמודד עם משתנים כלכליים לא פשוטים. בסך הכל לא ביקשנו טובות מאף אחד ועשינו את זה לבד, כך שניתן לומר שיש עתיד לכלכלה הישנה".

- ואיך הקשר עם בעלי המניות האחרים, 3 איי?

"אנחנו מדברים בתדר זהה, מתוך הנחה שבעלי המניות רוצים את טובתם שלהם וגם את טובת החברה. בעלי המניות ראו תשואה יפה על ההשקעה השנה, גם בתוצאות החברה וגם בדיבידנד שקיבלו לכיסם".

- ומה באשר לחזון. מה צפוי לנו השנה?

"צינורות המזרח התיכון היא חברה ישראלית עם קריצה לחו"ל. במהלך השנה האחרונה התמחינו בתחום צינור גז בתורכיה, והחברה הכשירה את עצמה לפעילות במקומות נוספים. אנחנו בהחלט מצפים לקחת חלק מרכזי בתחום הובלת הגז בישראל ובמצרים, ועם תשתית נזילה נוכל גם להיכנס אולי השנה לתחומים נוספים בתחום המים".

- ומה באשר לחברה-האם, גאון אגרו?

"החברה משלימה היום מספר פעילויות אחזקתיות והיא נושאת עיניים אל שני פרויקטים בחו"ל: אחד בתחום האגרו בגרוזיה והאחר ברפובליקה הדומיניקנית. במקביל, החברה הפכה להיות חברה מאוד מבוקשת בתחום של השבחת בארות ותכנון מים. בכלל, תחום המים מאוד מבוקש היום וגאון אגרו הופכת להיות אחד הגורמים הדומיננטיים המובילים אותו".

- ומה באשר לשינויים פיננסיים?

"אנחנו בהחלט שוקלים את נושא גיוס ההון במסגרת אג"ח".