לאונרד מלבר מגרמניה פועל כמתווך לגיבוש קבוצה לרכישת השליטה בחברת אזורים

מלבר מתכנן להקים חברה שתרכוש את השליטה; משפחת ג'ורג' פקטור אמורה להיות שותפה בחברה

לאונרד מלבר מגרמניה, שחתם ב-1 במארס על מזכר הבנות לרכישת השליטה באזורים מאי.די.בי פיתוח ב-211 מיליון דולר, איננו, ככל הידוע, הקונה של החברה. מלבר ידוע כמתווך בעיסקאות ובפיננסי, המארגן קבוצות משקיעים.

לצורך העיסקה האמורה, מנסה מלבר לארגן קבוצת משקיעים מגרמניה ומשווייץ, שתקים חברה בשם WFR ניהול נכסים, שהיא אשר תהיה בעלת השליטה באזורים. על-פי ההערכות, משפחת פקטור מגרמניה תהיה אחת השותפים בחברה, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס". יו"ר אי.די.בי פיתוח, ליאון רקנאטי, נתן למלבר ארכה של 30 יום לארגון הקבוצה שתרכוש את אזורים. מלבר עדיין לא סיים להרכיב את הקבוצה. אי.די.בי. פיתוח חזרה והודיעה היום (א'), זו פעם שנייה תוך שבוע, "כי אין כל ודאות שהעיסקה תצא לפועל".

עוד הודיעה אי.די.בי פיתוח, כי עד היום לא קיבלה אישור מבנק בחו"ל, בדבר יכולתה הפיננסי של WFR לרכוש את השליטה באזורים במחיר שצויין.

מלבר ייצג בשנים האחרונות מספר משקיעים שביקשו להשקיע בארץ, אך ללא תוצאות. בין היתר היה מעורב בנסיונותיה של חברת איירבס למכור מטוסים לאל-על, ובנסיון הקונצרן הגרמני א.ב.ב להשקיע בארץ. באחרונה גם ביקש לארגן קבוצת משקיעים שתתמודד על רכישת השליטה בבזק, אך גם כאן - ככל הידוע ללא תוצאות.

מקור המקורב למלבר הדגיש היום (א') בשיחה עם "גלובס", כי מלבר אינו משקיע הון עצמי, אלא רק מתווך השקעות בשביל אחרים. דוד מור, המייצג את מלבר בנושא עיסקת אזורים, היה בראשית שנות ה-80 אחד מבעלי חברת הנדל"ן ג'אמבו, שרכשה אלפי דונם באיזור רמת קדרון, במחוז בית לחם. בסוף 1983 טענה ג'אמבו שהיא רכשה 4,000 דונם מג'מאל מוסא אל-עסא, בנו של מוכתר הכפר אל-עבדייה במחוז בית-לחם.

תושבי הכפר הגישו 107 התנגדויות. התושבים טענו, כי לבנו של המוכתר אין כל זכות בקרקע, וכי ייפוי כוח שקיבל כביכול היה מזוייף. התושבים טענו, כי כמעט כל הקרקע היא שלהם, ולבנו של המוכתר לא היה כל סמכות למכור אותה.

הוועדה לרישום נכסים במיפקדת יהודה ושומרון הוציאה צו מניעה נגד שני הצדדים. למרות זאת, מכרה ג'אמבו למשקיעים ישראלים חלק גדול מן הקרקעות. בסופו של דבר לא נבנה דבר על קרקעות אלו. תגובותיהם של אי.די.בי ושל מור לא הגיעו עד סגירת הגיליון.