הרוגי הפיגוע בקפה "מומנט" בי-ם - בגילאי 31-22; לקוחות: לא היה מאבטח במקום, למרות ההתרעות

ההתרעות שהיו בידי המשטרה על פיגועים בירושלים התייחסו בעיקר לצפון העיר * מפקד המחוז: אין סגירה הרמטית, השמיכה קצרה מדי

היום (א') פורסמו שמות 11 ההרוגים בפיגוע הקשה אמש בקפה "מומנט" ברחוב עזה בירושלים, מטרים ספורים ממעונו הרשמי של ראש הממשלה. הפיגוע אירע כשעתיים לאחר הפיגועים בנתניה ובכיסופים.

כל הרוגי הפיגוע בירושלים הם צעירים בגילאי 31-22, שבעת הפיגוע בילו בבית הקפה. אלה ההרוגים: לימור בן שוהם, 27, מירושלים; אורית אוזרוב, 28, מירושלים; רחמים אברהם, 29, מירושלים; לבנת דבש, 28, מירושלים; דן אימוני, 23, מירושלים; דנית דגן, 25, מת"א, טלי אליהו, 26, מירושלים; אורי פליקס, 25, מגבעת זאב; ניר בורוכוב, 22, מגבעת זאב; ברוך לרנר, 29, מהיישוב עלי; נתנאל כוכבי, 31, מקריית אתא.

סמוך לשעה 22:30 נכנס מחבל לבית-הקפה, חצה את החצר ההומה מבלים והתפוצץ בכניסה למבנה. בבתי החולים בירושלים מאושפזים הבוקר 26 מפצועי הפיגוע, מהם חמישה במצב קשה. בבית החולים הדסה עין כרם מאושפזים עשרה פצועים, בהדסה הר הצופים נותרו שלושה פצועים, בבית החולים שערי צדק מאושפזים תשעה מפצועי הפיגוע ובבית החולים ביקור חולים מאושפזים ארבעה מפצועי הפיגוע. רוב הפצועים הם צעירים בשנות העשרים לחייהם.

למשטרה היתה התרעה על פיגוע שמתוכנן בירושלים וכוחות הביטחון נפרסו בעיר בכוחות מתוגברים. עם זאת, ההתרעה לא היתה ממוקדת והתייחסה בעיקר לצפון ירושלים.

מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב מיקי לוי, אמר אמש כי "יש שוטרים רבים בעיר, ובסוף השבוע הצלחנו ליירט מחבל בדרך לירושלים, אבל אין סגירה הרמטית. לצערי, השמיכה קצרה מדי".

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב שלמה אהרונישקי, אמר במקום הפיגוע כי המליץ להציב במקומות הומי אדם מאבטחים והבהיר כי "המשטרה לא תוכל להציב בכל מקום שוטר".

תנועת החמאס נטלה אחריות לפיגוע, בהודעה ששיגרה כשעה לאחר הפיצוץ. בהודעה נאמר, כי המחבל שביצע את הפיגוע הוא איסמעיל חוראני ממחנה הפליטים אל-ערוב שנמצא בין גוש עציון לחברון.

קפה "מומנט" הוא אחד מבתי הקפה הפופולריים ביותר בעיר וכמדי מוצאי שבת היו בו מבלים רבים. לפני חודשים אחדים עבר למקומו הנוכחי, לאחר שמקומו הקודם היה קטן מלהכיל את המבקשים הרבים.

בית הקפה סמוך מאוד לבית ראש הממשלה בירושלים. ראש הממשלה עצמו לא היה בביתו בירושלים בזמן הפיגוע, אלא בחוות השקמים בנגב.

עדיין לא ברור למשטרה בוודאות אם בכניסה לבית הקפה היה מאבטח. כזכור, לפני ימים אחדים סוכל פיגוע התאבדות בקפה "קפית" בעיר, ובעקבות זאת מיהרו בעלי עסק רבים להעסיק מאבטחים.

אילן, אחד מבעלי בית הקפה: "חששנו ואפילו קיבלנו התרעה. שמתי אבטחה ונתתי הוראות לפתוח תיקים גם כשמכירים וגם כשלא מכירים את הלקוח". יורם כהן, גם הוא מבעלי בית הקפה, שנפצע קל בפיגוע, טוען אף הוא כי היה מאבטח במקום: "המאבטח היה בחוץ, אני לא יודע מה עלה בגורלו".

לעומת זאת, כמה לקוחות טוענים כי לא הבחינו במאבטח, למרות ההתרעות: "כשנכנסנו לבית הקפה שאלנו את עצמנו איך זה שבתקופה כזאת אין אף אחד שבודק אותנו ובמקום כזה", אמר אחד מהם, "אבל אז אמרנו לעצמנו שאנחנו סמוכים לבית ראש הממשלה וגם ככה יש פה אבטחה כבדה אז לא צריך לדאוג".