הריבוע הכחול: ירידה של 5.9% במכירות החנויות הזהות ברבעון

יורם דר, מנכ"ל החברה, שהרוויחה אשתקד 144 מיליון שקל: "צריך לקחת בחשבון שהנתון של החנויות הזהות הוא נתון סטטיסטי. אם מסתכלים ברמה שנתית גם אנו וגם שופרסל עומדים ברמה זהה - ירידה של 3.2%" * "אנו מצליחים למכור כ-20.7 עאלף שקל למ"ר לעומת 15.5 אלף שקל למ"ר אצל המתחרים"

הקמעונאית השנייה בגודלה בישראל, הריבוע הכחול ישראל, שיגרה היום לבורסה את דו"חותיה הכספיים לרבעון הרביעי ולשנת 2001 כולה, מהם עולה כי, בינתיים, בקרב בינה לבין שופרסל, ידה של האחרונה על העליונה.

בהתחשב במצב המשק, תוצאות הריבוע כחול לרבעון הרביעי הן טובות, אך יחד עם זאת, הן מאכזבות במידת מה, בעיקר בירידה בקצב הצמיחה והירידה במכירות בחנויות הזהות. ההכנסות ברבעון הרביעי צמחו רק ב-3.2% ביחס לרבעון המקביל ב-2000 והסתכמו ב-1.35 מיליארד שקל. אמנם, למרות המיתון במשק, הריבוע הכחול עדיין צומחת, אך שופרסל הציגה ברבעון הרביעי צמיחה של 6.6% ביחס לרבעון המקביל.

יותר מכך, בפרמטר הפיננסי שהוא אחד החשובים בענף הקמעונאות - מכירות בחנויות זהות, המצב בריבוע הכחול נראה לא ממש מזהיר. ברבעון הרביעי רשמה החברה ירידה של 5.9% במכירות החנויות הזהות. שופרסל, מנגד, הצליחה ברבעון הרביעי לעבור לעלייה של 0.6% במכירות בחנויות זהות.

בריבוע הכחול נימקו את הירידה במכירה בחנויות הזהות בפתיחת סניפי מגה מרחביים שפגעו במכירות סניפי החברה במרחב ולא נכללו בחישוב הנתון. בכל אופן מציינים בריבוע הכחול, כי סך כל התרומה של סניפי המגה המרחביים היא חיובית, וכי הסתכלות על נתון זה בלבד, בעיתוי הנוכחי, אינה משקפת את נתוני המכירות. בנוסף מציינים בריבוע הכחול, שהמצב הביטחוני הביא לצמצום במספר המבקרים בקניונים ובכך פגע בחנויות החברה בקניונים. כמובן, שגם התחרות ומצב המשק השפיעו על תוצאות הריבוע הכחול ועל הירידה במכירות החנויות הזהות.

הצמיחה הנמוכה יחסית במכירות, במקביל לירידה במכירות החנויות הזהות, הביאו לכך שהריבוע כחול הצליחה להציג צמיחה מינורית של 0.8% ברווח הגולמי ברבעון הרביעי ביחס לרבעון המקביל. הרווח הגולמי של החברה הסתכם בכ-375 מיליון שקל (27.7% מהמכירות) ברבעון לעומת 372 מיליון שקל (28.4% מהמכירות) ברבעון המקביל. בריבוע הכחול מנמקים את הירידה בשיעור הרווח הגולמי בעיקר בגידול היקף המכירות בחנויות הדיסקאונט.

בעוד בשורת הרווח הגולמי אין גידול ממשי, הריבוע הכחול הצליחה להציג גידול נאה של 5.7% ברווח התפעולי ברבעון הרביעי ביחס לרבעון המקביל. הרווח התפעולי של החברה הסתכם ב-70.1 מיליון שקל ברבעון. בסעיף הוצאות המימון הצליחה הריבוע הכחול להציג ירידה משמעותית של כ-45%, בעיקר בגלל ירידת הריבית הריאלית במשק ושינוי תמהיל ההלוואות של החברה.

בעקבות הגידול ברווח התפעולי, במקביל לירידה בהוצאות המימון, הסתכם הרווח הנקי של הריבוע הכחול ברבעון הרביעי בכ-27.5 מיליון שקל - גידול של כ-20% ביחס לרבעון המקביל של 2000.

בהיבט שנתי, הסתכמו מכירות הריבוע כחול בכ-5.6 מיליארד שקל - גידול של 5.8% ביחס לשנת 2000. הגידול השנתי במכירות נבע בעיקר מפתיחת חנויות חדשות, וקוזז על ידי ירידה במכירות החנויות הקיימות. בכל 2001, ירדו מכירות החנויות הזהות בכ-3.2% ביחס ל-2000.

הרווח הנקי של הריבוע הכחול ב-2001 הסתכם ב-144 מיליון שקל - גידול של כ-10% ביחס לשנת 2000. בניטרול השפעות חד-פעמיות של מכירת אחזקות הריבוע הכחול בהום סנטרס ובאיקאה, גדל הרווח הנקי אשתקד בכ-32% ביחס ל-2000.

נכון לסוף 2001, הפעילה הריבוע הכחול 171 סניפים בשטח מכירה כולל של 279 אלף מ"ר.

במקביל לפרסום תוצאותיה הכספיות, הודיעה הריבוע הכחול, כי תחלק כ-60 מיליון שקל כדיבידנד. יום האקס לחלוקה נקבע ל-1 באפריל.

יורם דר, מנכ"ל הריבוע הכחול ישראל, מרוצה מהתוצאות: "אני חושב שבהתחשב במצב הכלכלי במשק, אלו תוצאות טובות מאוד. הצגנו גידול של 32% ברווח הנקי ומעל 10% ברווח התפעולי. יש לנו ירידה שנתית של 3.2% במכירות החנויות הזהות, כתוצאה מהמיתון, פתיחת חנויות חדשות שלנו ושל מתחרים וירידה במכירות החנויות בקניונים.

"אנו גם כל הזמן מתייעלים, תהליך שהתחלנו בו עוד לפני המיתון. אני מעריך שמכירות המותג הפרטי יגיעו לכ-10% ממכירות הרשת ברבעון האחרון של השנה. בנוסף, נפתח השנה כ-10 סניפים, כולל חנויות גדולות כמו חנויות ה'מגה'. בעקבות התוצאות גם נחלק דיבידנד של כ-60 מיליון שקל באפריל".

- כיצד אתה מסביר את הירידה של 5.9% במכירות החנויות הזהות לעומת עלייה של 0.6% אצל שופרסל?

"צריך לקחת בחשבון שהנתון של החנויות הזהות הוא נתון סטטיסטי. אם מסתכלים ברמה שנתית גם אנו וגם שופרסל עומדים ברמה זהה - ירידה של 3.2% במכירות החנויות הזהות.

"צריך לקחת בחשבון שיש נושא של מחזוריות שמשפיע על הנתון. חנויות שנפגעו קשה יותר, הרבה יותר קל לשפר את מצבן. אני לא נרתע מלסגור חנויות שנפתחו לפני 7 ו-8 שנים, והיום המיקומים שלהן פחות טובים ממה שהיה בעבר. בנוסף, אנו משנים פורמטים של חנויות, וצריך לקחת בחשבון גם את נושא הקניונים. יש אנו כ-20 חנויות בקניונים, וברבעון האחרון המצב הביטחוני החמיר ורואים שהציבור מדיר את רגליו מהקניונים ובא יותר לחנויות שכונתיות.

"חלק מהדברים הללו שהשפיעו על המכירות בחנויות הזהות, הם זמניים, ולעתים יש לכך השפעה די משמעותית. אני מאמין שאם המצב במשק ישתפר, נראה נתונים יותר טובים. זה לא מפריע לנו להגדיל את נתח המכירות ולשפר את ביצועי המותג הפרטי. לבסוף כל הדברים האלה משפרים את התוצאות.

"חשוב לציין, שאם מסתכלים על הפרמטר של מכירות למ"ר, שהוא נתון מאוד מעניין, אז אנו מצליחים למכור כ-20.7 אלף שקל למ"ר לעומת 15.5 אלף שקל למ"ר אצל המתחרים".

- השנה יחול מפנה בנתון של המכירות בחנויות הזהות?

"אני מעריך שהשנה הממוצע בכל הרשתות יהיה די דומה לזה של 2001. צריך לקחת בחשבון שהשוק לא גדל. אני מעריך שבתקופות שתהיה צמיחה ניתן יהיה לשפר נתונים, ואנו כרשת צריכים להסתכל על העתיד".

- שופרסל מתכננת להקים רשת חנויות שכונתית, יש לכם תשובה לכך?

"כמדיניות, בשקט ולאורך שנים, אנו פותחים חנויות שכונתיות של 400 ו-500 מ"ר. פתחנו עכשיו חנות בכפר שלם של 550 מ"ר. בדרום תל אביב יש פוטנציאל לחנויות אלה, וזה בדיוק מה שאנו מחפשים. במקביל, אנו גם פותחים חנויות של 5,000 ו-6,000 מ"ר. כמדיניות נפתח גם חנויות גדולות וגם חנויות שכונתיות".

- המכירות באינטרנט צוברות תאוצה?

"נכנסנו עם ה'בלו-סנטר' לפני חודש בערך. להערכתנו, נכנסנו בעיתוי טוב, כיוון שאנו רואים גידול בפעילות של התחום. זה פורמט שלפי דעתי ילך ויצמח. היום אנו מכסים את כל גוש דן רבתי, ובשלב הבא נכסה את כל חיפה וירושלים עד שנגיע לכיסוי ארצי. אני מעריך, שנושא האינטרנט יגיע ל-30%-25% מהיקף הפעילות הכולל של הרשת. בינתיים, הפעילות היא עוד לא בהיקפים גדולים, אך המערכת נכנסה יפה לעבודה".