תקציב קרן ביכורה לשנת תשס"ג: מיליון דולר

קרן ביכורה הוקמה על-ידי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים כדי לקדם נושאים חדשניים במחקר בישראל

האקדמיה הלאומית למדעים הודיעה, כי תאמץ את המלצותיה של ועדה בוחנת, ותקצה מיליון דולר לפעילותה של קרן ביכורה בשנת תשס"ג. כמו כן תעבור פעילות הקרן למסלול נפרד במסגרת הקרן הלאומית למדע, שייקרא תוכנית ביכורה.

הוועדה הבוחנת המליצה עוד, כי תוך מספר שנים יגיע תקציב ביכורה ל-10% מתקציב הקרן הלאומית למדע. בתשס"ב עמד תקציב זה על 48.8 מיליון דולר. פרופ' פאול זינגר, היו"ר היוצא של הקרן הלאומית למדע, ישמש כיו"ר הנהלת התוכנית.

קרן ביכורה הוקמה על-ידי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים כדי לקדם נושאים חדשניים במחקר בישראל. הקרן שואפת לקדם תחומי מחקר עתידיים שהפעילות בהם נמצאת בתחילתה בישראל, וכן נושאים רב-תחומיים שאינם נתמכים על-ידי קרנות מחקר תחרותיות מסורתיות. בין היתר מעניקה הקרן מענקי מחקר, מארגנת כנסים ותומכת במלגות לפוסט-דוקטורט.

הקרן הוקמה בתמיכתן של קרנות רבסון ויד הנדיב לתקופה ניסיונית של חמש שנים. עד עתה התמקדה בתמיכה בשלושה תחומים: ננו-מדע וננו-טכנולוגיה, גנטיקה ויישומים רב-תחומיים במדעי המחשב. בחמש שנות פעילותה העניקה הקרן 19 מענקי מחקר בשלושת התחומים ל-48 חוקרים ישראלים, בהיקף של 2.69 מיליון דולר.

קרן ביכורה נוסדה ב-1996, ולאחר חמש שנים של פעילות בחנה ועדה חיצונית את פעילותה ואת המשך הפעלתה. הוועדה הבוחנת, בראשות סר ארון קלוג, (חתן פרס נובל בכימיה) המליצה להמשיך את פעילות הקרן ולמסדה בתוכנית נפרדת.