ערוץ החדשות הייעודי יעלה רק בינואר 2003

יצחק טוניק מונה למנכ"ל זמני של חברת החדשות של ערוץ 10

ערוץ החדשות הייעודי יעלה לאוויר רק בינואר 2003, לאחר שקבוצת חדשות ישראל דחתה את העלייה לאוויר מחודש ספטמבר השנה. הקבוצה, שזכתה במכרז, טרם לקחה את הרשיון להפעלת הערוץ מהמועצה לשידורי כבלים ולוויין. הרשיון קובע, בין השאר, עלייה לאוויר בתוך 6 חודשים ממועד קבלתו.

הקבוצה מתכוונת לפנות אל מועצת הכבלים בדרישה להקלות בתנאי הרשיון, שיאפשרו לערוץ למקסם את הכנסותיו ואת מקורות המימון, זאת על רקע לקחי ההפעלה הכושלת של ערוץ 10. במקביל, נערך בדירקטוריון הקבוצה דיון לגבי קיצוץ בתקציב המיועד להפעלת הערוץ, וחיפוש אחר מנהל עסקים ראשי לערוץ.

חדשות ישראל מוכרת תכני חדשות לערוץ 10 תמורת 6 מיליון דולר לשנה. עקב מצבו הקשה של ערוץ 10 ביקשו בעליו לשנות את ההסכם עם חדשות ישראל, ולעבור לתשלום חודשי במקום רבעוני, שמגיע ל-7.5 מיליון שקל.

מחדשות ישראל נמסר בתגובה כי הקבוצה לא התחייבה בעבר על מועד עלייה לאוויר, וכי בשלב זה מדובר על ינואר 2003. עוד נמסר, כי לא הגיעה פנייה מישראל 10 על שינוי בתנאי התשלום.

את הרשיון מעניקה מועצת הכבלים, לאחר שזה מאושר במינהלת הסדרת השידורים לציבור. מנהל המינהלה, עו"ד יורם מוקדי, אמר בתגובה: "כמדיניות, לא הצמדנו אקדח לרקה. הרשיון יוענק בתוך כמה שבועות. עוד לפני שערוץ 10 עלה לאוויר בחרנו שלא ללחוץ, לא על הערוץ הרוסי ולא על ערוץ החדשות, והטעמים לכך ברורים. יחד עם זאת, הרשיון קובע מועד עלייה בתוך שישה חודשים מהענקת הרשיון. ברור שמבחינתם לקיחת הרשיון אינה בהולה. אנחנו מעדיפים שיהיה רשיון חכם, מאשר עלייה חפוזה לאוויר, ואחר כך רשימת הצלה תחת לחץ".

בתשובה לשאלה לגבי בקשות מחדשות ישראל להקלות בתנאים, אמר מוקדי: "אין דיון בפרטים מעבר להערות משפטיות על נוסח הרשיון. בפני המועצה לא הועמדה שום רשימת קניות. כשתגיע - נדון בה".

"גלובס": אתם פתוחים לשינויים בתנאים?

מוקדי: "לא בכל מחיר. הערוץ חשוב לנו ולציבור. אנחנו חושבים שצריך ערוץ חדשות, אבל הוא צריך לעמוד ברמה מסויימת, ואם לא יעמוד, לא יהיה ערוץ חדשות. יש לנו מספיק ערוצים אחרים שאנחנו אחראים עליהם, כך שיוקרתנו לא תיפגע. יכולים להיות שינויים במגבלות הנוקשות, למשל בספורט, שקובעות שהם לא יכולים לשדר משחקים שלמים, או בנושא איפיוני תוכניות. בכל מקרה, תכנים בידוריים לא יהיו, וגם בנושא רמת החדשות, ופריסת כתבים המועצה תעמוד על דעתה".

בתוך כך, מונה יצחק טוניק כמנכ"ל זמני של חברת החדשות של ערוץ 10, במקום יעקב אילון, ששימש בתפקיד זה עד היום. מינויו יבוא לאישור מועצת הרשות השנייה, יחד עם תקציב חברת החדשות בישיבה שנקבעה למחר (ה'). לפי תנאי המכרז, הותר לזכייני ערוץ 10 שלא להפיק חדשות במהלך השנה הראשונה לשידורים, ובמקום זאת, לרכוש תכני חדשות מחברה אחרת. ישראל 10 רוכשת חדשות מחברת חדשות ישראל, שזכתה במכרז להקמת ערוץ חדשות ייעודי. חברת החדשות של ערוץ 10, בדומה לחברת החדשות של ערוץ 2, פועלת כחברה נפרדת שממומנת על-ידי זכייני הערוץ. לחברה דירקטוריון בן 7 חברים, הכולל את נציגי הרשות השנייה, ונציגי הזכיינים.

בשל המצב החוקי, שבו חברת החדשות למעשה אינה מתפקדת, והזכיין השני של הערוץ לא קיבל זיכיון, לא מונו כל חברי הדירקטוריון, ואף לא מונה יו"ר. בשלב זה, מייצגים יוהנה פרנר ואלפרד אקירוב את ישראל 10, שני נציגי שידורי עדן משמשים כמשקיפים בלבד, ואת הרשות השנייה מייצג חברת המועצה מנשה סמירה.