אלתא תספק לצה"ל מטוסי מודיעין ב-250 מיליון דולר

אלתא תשתף פעולה עם יצרנית המטוסים האמריקנית גולפסטרים; הן גברו בהתמודדות על יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג

חברת אלתא מקבוצת התעשייה האווירית, תספק לחיל האוויר 3 מטוסי מודיעין חדשים - שיחליפו מטוסים המבצעים משימות כאלה. היקף העסקה הוא 250 מיליון דולר. המטוסים ישמשו לאיסוף מודיעין אותות (סיגנאל אינטליג'נס).

אלתא תשתף פעולה עם יצרנית המטוסים האמריקנית גולפסטרים. הן גברו בהתמודדות על יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג - שנשרה מהמכרז לאחר שאיחרה את המועד האחרון להגשת ההצעה במכרז - מאי 2000.

בואינג הבהירה בשלב מוקדם יותר שבכוונתה להציע לישראל מטוסי "ביזנס-ג'ט", ככל הנראה בואינג-717, שהיו אמורים לעבור התאמה לנשיאת מערכות מודיעין. בהמשך היא טענה שהאיחור בהגשת ההצעה נבע מאי קבלת אישורי ייצוא מהממשל בוושינגטון. בקשתה ממשרד הביטחון הישראלי לעכב את המועד הסופי - נדחתה.

העסקה נחשבת לבעלת היקף גדול יחסית למערך בחיל האוויר שאינו מטוסי או מסוקי קרב. אולם רק מיעוט מהאספקה יועבר לחברות ישראליות. רוב העסקה תמומן מכספי הסיוע הצבאי המתקבל מארה"ב, ותשמש לרכש שלושה מטוסי "גולפסטרים 5" מחברת גולפסטרים. קיימת אופציה לרכישת מטוס רביעי לעסקה. יצרנית המטוסים תספק הן את מטוסי המנהלים והן את מערכות התמיכה הקרקעיות, ותבצע גם תמיכה תחזוקתית לפלטפורמות האלה - שהן חדשות בישראל.

רק כ-60 מיליון דולר (כ-300 מיליון שקל) יופנו לרכש מהתעשיות הבטחוניות בישראל. אלתא תהיה הקבלן הראשי לאספקת המערכות, והיא תישא באחריות הכוללת לפיתוח המרכיבים ולשילובם במטוסים ובתשתיות הקרקעיות. המערכות שיסופקו הן מהדור החדש של מערכות המודיעין שפיתחה אלתא, והן כוללות חיישני אלינט (מודיעין אלקטרוני); חיישני קומינט (מודיעין תקשורת), מערכות תקשורת וציוד שליטה ובקרה.

שני מפעלים נוספים של תע"א ישולבו בפרויקט - מפעל ההנדסה בחטיבת כלי הטייס האזרחיים, שיתמוך באלתא כקבלן משנה בנושאי האווירונאוטיקה, וחטיבת בדק מטוסים, שנבחרה לקבלן המשנה של גולפסטרים לאחזקת המטוסים המוסבים בארץ. תע"א מסרה כי רוב עבודות הייצור יימסרו לקבלני משנה בעיקר באיזורי פיתוח.

מנכ"ל אלתא, ישראל ליבנת, מסר ל"גלובס" היום (א') כי הזכייה במכרז תאפשר להתחיל להציע את המטוס לצבאות זרים. "העסקה שמה אותנו על המפה", אמר ליבנת, "ונתחרה מול חברת רייתא'ון האמריקנית, שהיא הדומיננטית בשוק. כמובן שיהיה לנו נוח להציע את הפלטפורמה של גולפסטרים ללקוחות העתידיים, אבל אם יבוא לקוח שידרוש מטוס אחר - רוסי או צרפתי - נוכל להתאים את המערכות לכל סוג אחר".

ליבנת הוסיף כי חיל האוויר ניהל תחרות בין גולפסטרים לבואינג על אספקת הפלטפורמה, ולדבריו - רק כתוצאה משיווק אגרסיבי של החברה לא בוצע כל הרכש בעסקה אצל חברות אמריקניות. "היקף השוק העולמי הוא עשרות מטוסים מסוג זה", הוסיף, "ומדינה ממוצעת תרכוש לא פחות משלושה מטוסים - בין 4-6 מטוסים".

באחרונה נבחרה תע"א גם לבבצע פרויקט השבחה בחיל האוויר, לשידרוג מטוסי תדלוק מדגם בואינג 707-300. היקף העסקה, שתבוצע על ידי חטיבת בדק מטוסים, יהיה עשרות מיליוני שקלים. מטוסי התדלוק המיושנים יעברו גם השבחה של תאי הטייס ותותקן בהם מערכת אוויוניקה מתקדמת. בפברואר 2001 מסרה תע"א לחיל האוויר גם מטוס בואינג 707-300, שאותו הסבה לגרסת תדלוק.