אלתא מקב' תע"א תספק לצה"ל מטוסי מודיעין ב-250 מיליון דולר

זכתה בפרויקט יחד עם יצרנית המטוסים האמריקנית גולפסטרים לאחר שגברו על חברת בואינג

חברת אלתא, מקבוצת התעשייה האווירית, תספק לחיל האוויר שלושה מטוסי מודיעין חדשים, שיחליפו את המטוסים הקיימים המבצעים משימות כאלה. היקף העיסקה הוא 250 מיליון דולר. המטוסים ישמשו לאיסוף מודיעין אותות (סיגנאל אינטליג'נס).

אלתא תשתף פעולה עם יצרנית המטוסים האמריקנית גולפסטרים, לאחר שהשתיים גברו בהתמודדות על יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג (בואינג נשרה מהמכרז לאחר שאיחרה את המועד האחרון להגשת ההצעה במכרז - מאי 2000). גולפסטרים תספק את המטוסים ואלתא תספק את מערכות המודיעין.

בואינג הבהירה בשלב מוקדם יותר שבכוונתה להציע לישראל מטוסי "ביזנס-ג'ט", ככל הנראה בואינג-717, שהיו אמורים לעבור התאמה לנשיאת מערכות מודיעין. בהמשך היא טענה, שהאיחור בהגשת ההצעה נבע מאי-קבלת אישורי ייצוא מהממשל בוושינגטון. החברה ביקשה ממשרד הביטחון הישראלי לעכב את המועד הסופי, אך הבקשה נדחתה.

היקף העיסקה נחשב גדול יחסית למערך בחיל האוויר שאינו מטוסי קרב או מסוקי קרב. חלקן של חברות ישראליות בפרויקט הוא רק כ-60 מיליון דולר (כ-300 מיליון שקל).

רוב העיסקה ימומן מכספי הסיוע הצבאי המתקבל מארה"ב, וישמש לרכישת שלושה מטוסי "גולפסטרים 5" מחברת גולפסטרים. קיימת אופציה לרכישת מטוס רביעי במסגרת העיסקה. יצרנית המטוסים תספק הן את מטוסי המנהלים והן את מערכות התמיכה הקרקעיות, ותבצע גם תמיכה תחזוקתית לפלטפורמות אלה - שהן חדשות בישראל.

אלתא תהיה הקבלן הראשי לצורך אספקת המערכות, ותישא באחריות הכוללת לפיתוח המרכיבים ולשילובם במטוסים ובתשתיות הקרקעיות. המערכות שיסופקו משתייכות לדור החדש של מערכות המודיעין שפיתחה אלתא, והן כוללות חיישני אלינט (מודיעין אלקטרוני); חיישני קומינט (מודיעין תקשורת), מערכות תקשורת וציוד שליטה ובקרה.

בפרויקט ישולבו שני מפעלים נוספים של תע"א - מפעל ההנדסה בחטיבת כלי הטיס האזרחיים, שיתמוך באלתא כקבלן משנה בנושאי האווירונאוטיקה; וחטיבת בדק מטוסים, שנבחרה לשמש קבלן המשנה של גולפסטרים לצורך אחזקת המטוסים המוסבים בארץ.

תע"א מסרה, כי רוב עבודות הייצור יימסרו לקבלני משנה, בעיקר באיזורי פיתוח. מנכ"ל אלתא, ישראל ליבנת, מסר היום (א') ל"גלובס", כי הזכייה במכרז תאפשר להתחיל להציע את המטוס לצבאות זרים. "העיסקה שמה אותנו על המפה. נתחרה מול חברת רייתא'ון האמריקנית, שהיא הדומיננטית בשוק", אמר ליבנת. "כמובן שיהיה לנו נוח להציע את הפלטפורמה של גולפסטרים ללקוחות עתידיים, אבל אם יבוא לקוח שידרוש מטוס אחר - רוסי או צרפתי - נוכל להתאים את המערכות לכל סוג אחר".

ליבנת הוסיף, כי חיל האוויר ניהל תחרות בין גולפסטרים לבואינג על אספקת הפלטפורמה, ולדבריו, רק כתוצאה משיווק אגרסיבי של החברה לא בוצע כל הרכש בעיסקה מחברות אמריקניות. "היקף השוק העולמי הוא עשרות מטוסים מסוג זה, ומדינה ממוצעת תרכוש לא פחות משלושה מטוסים - בין ארבעה לשישה".

תע"א נבחרה באחרונה גם לבצע פרויקט השבחה בחיל האוויר, שכולל שידרוג של מטוסי תדלוק מדגם בואינג 707-300. היקף העיסקה, שתבוצע על ידי חטיבת בדק מטוסים, יהיה עשרות מיליוני שקלים.

מטוסי התדלוק המיושנים יעברו גם השבחה של תאי הטיס, ותותקן בהם מערכת אוויוניקה מתקדמת. תע"א גם מסרה לחיל האוויר בפברואר אשתקד מטוס בואינג 707-300, שאותו הסבה לגרסת תדלוק.