ביהמ"ש: הום סנטר, ביתילי, היפרטוי וביתילי בירקונים יפונו בתוך חודש

המחוזי בת"א חידש את הצווים להפסקת השימוש במתחם: "לציבור אינטרס בשמירת רזרבות של קרקע חקלאית"

בית המשפט המחוזי בת"א קבע אתמול (א'), כי הצווים שהוצאו נגד רשתות השיווק הום סנטר, היפרטוי, סופר-שוק גרינברג וביתילי, להפסקת השימוש במקרקעין במתחם צומת ירקונים, ייכנסו לתוקף בתוך 30 יום.

נגד רשתות השיווק הוגשו כתבי אישום, בהם יוחסו להן ביצוע עבירות במקרקעין ללא היתר שימוש במקרקעין, בסטייה מהיתר ומתוכנית ובשימוש שלא כדין בקרקע חקלאית.

גזרי הדין ניתנו בנובמבר 1998 וכללו צווים להפסקת השימוש במקרקעין, שכניסתם לתוקף עוכבה.

הצדדים הגיעו להסכמה, לפיה, יהיה המועד לביצוע הצווים 1.1.02, אולם שבוע לפני מועד זה, הוגשה לבית המשפט לעניינים מקומיים בפ"ת בקשה לעיון מחדש וזה החליט להאריך את המועד לביצוע הצווים עד ל-10.9.02. על החלטה זו ערערה המדינה בפני בית המשפט המחוזי בת"א.

בערעור נאמר, כי מדובר בארבע חנויות-מכר של רשתות שיווק גדולות, בשטח של אלפי מ"ר, אשר נפתחו במבנים שנבנו על-פי היתרים למבנים חקלאיים, ללא היתרים לשימוש חורג ובסטייה מכל התוכניות החלות על המקרקעין, במהלך השנים 1998-1997.

שופטי ערכאת הערעור - דבורה ברלינר, זאב המר ונורית אחיטוב - ציינו, כי אין מדובר בעסקים שפעלו כדין או בעסקים שפעלו שלא כדין תוך העלמת עין של הרשויות, אלא בעסקים הפועלים ללא היתר על אפה ועל חמתה של הרשות המוסמכת, שניסתה למנוע את פתיחתם ואח"כ להביא לסגירתם.

לדברי השופטים, העובדה שבעלי המקרקעין אינם משתמשים ואינם מעוניינים להשתמש בקרקע החקלאית שבבעלותם לצורכי חקלאות, אינה יכולה להוות נימוק ולאפשר להם את המשך השימוש החורג למטרות מסחר. "למדינה ולציבור אינטרס חשוב ביותר בשמירת רזרבות של קרקע חקלאית ושטחים פתוחים, שלא לבנייה ולא למסחר, דווקא במרכז הארץ הצפוף והמאוכלס", קבעו השופטים.

לדברי השופטים, בהחלטת בית משפט השלום להארכה נוספת של כניסת הצווים להפסקת השימוש במקרקעין לתוקף, יש מסר שלילי למאמצי הרשויות לאכוף את חוקי התכנון והבנייה ומתן פרס למי שפועלים בניגוד להם.

עוד קבעו השופטים, כי הם אינם יכולים להימנע מהרושם כי מדובר בניסיון להביא בכל דרך לכך, שפסקי הדין של בית משפט השלום, בדבר הצווים להפסקת השימוש במקרקעין, לא יבוצעו, וכי המשיבים זכו לכל התחשבות אפשרית והגיעה העת כי פסקי הדין יבוצעו ובית המשפט לא ייתן יד לסחבת נוספת. (ע.פ 70079/02).

(אליעזר פישמן, מבעלי הום סנטר, הוא גם בעל השליטה בעיתון "גלובס").