יצירתיות אף פעם לא הייתה חסרה לנו

נראה כי פעם היינו מקוריים ויצירתיים: התריסול, ליקר ה"סברה", הדלורית והחצצית הם רק דוגמאות מקריות לתופעה כללית שאומרת לעולם: יש כאן עם ישראלי, ותגידו מה שתגידו, אנחנו נמשיך להתעקש על ייצור מיני דברים חסרי שימוש לחלוטין. דן שדור נרתם לרשום את כל הפטנטים הקיימים אך ורק בארצנו הקטנה והמוקפת אויבים, מהשר בלי התיק ועד לצפירה, מהפיצוצייה ועד לכיפה הסרוגה צבי נינג'ה, וגילה שהגניוס הישראלי לא מת והוא עדיין עובד וממלא את חיינו באינספור מותגים ייחודיים ומקסימיםנראה כי פעם היינו מקוריים ויצירתיים: התריסול, ליקר ה"סברה", הדלורית והחצצית הם רק דוגמאות מקריות לתופעה כללית שאומרת לעולם: יש כאן עם ישראלי, ותגידו מה שתגידו, אנחנו נמשיך להתעקש על ייצור מיני דברים חסרי שימוש לחלוטין. דן שדור נרתם לרשום את כל הפטנטים הקיימים אך ורק בארצנו הקטנה והמוקפת אויבים, מהשר בלי התיק ועד לצפירה, מהפיצוצייה ועד לכיפה הסרוגה צבי נינג'ה, וגילה שהגניוס הישראלי לא מת והוא עדיין עובד וממלא את חיינו באינספור מותגים ייחודיים ומקסימים

קיבוץ - מוזר שדווקא ישראלים חשבו שיצליחו לחיות יחדיו על בסיס שוויוני ועל בסיס של רצון טוב. למשך כמה עשרות שנים השיטה עבדה מעולה, גם בתחום החקלאות (ע"ע דלורית), גם בתחום הטכנולוגי (ע"ע סופט אנד איזי), וגם בתחום האטרקציה התיירותית (ע"ע מתנדבים). כיאה ליציר תרבות שרומסת את עצמה, פינה את מקומו לקניונים ענקיים, שפועלים בשבת במסווה של מאבק דתי-חילוני.

תריסולים - הקץ לחזון המרפסות הים תיכוני המיושן, אחד המפגעים הסביבתיים הגדולים והאהובים בנוף העירוני בישראל, ובכל זאת, תוחם בכיף עוד חדר בבית. המקור לשם תריסול הוא כנראה להיט שכוח בשם בריסול - אפיזודה חולפת הקשורה לתריסים ונציאניים. ממציא התריסול, רם בן-טל, התעשר מההמצאה אף שכמובן בתוך זמן קצר הגיעו החיקויים בדמות שמות המותג תריסזז ותריסקל. לאחר תפיסת נתח שוק פנומנלי פנה בן-טל לחו"ל, אך בעולם, שחסר תמיד שאר רוח (והאנטישמי?), התגובות היו "מה, נגור במרפסת? עוד מעט ירצו שנגור בחדר אשפה". עוד המצאה ארכיטקטונית ייחודית לישראל היא המרפסת הקופצת (כל הזכויות לאדריכל יסקי).

דיוטי פרי - חנויות פטורות ממכס פזורות בנמלי תעופה רבים, אך לרוב הן משמשות מפלט אחרון לקניית מתנות. רק בישראל, ככל הנראה, משמשות מקבץ החנויות בילוי העולה לרוב על הטיול עצמו. ורק בישראל מקובל לקנות מקרר בין נסיעה לשיבה לאנטליה.

חומוס-צ'יפס-סלט - קשה לקבוע אם המצאה זו שייכת לתחום הקולינרי או לאגף הלשוני. מדובר כנראה בשילוב, מין הלחם קולינרי, שאם לא היה כל כך כיף וקל להגותו סביר שלא היה תופס כמו שתפס. ככל הנראה המאכל הישראלי האמיתי היחיד.

במבה - ללא ספק אחד המתכרסמים המוצלחים שנבראו אי פעם, ואחת הגאוות הגדולות שעולה בלב כל מטייל ישראלי בחו"ל. אור לגויים, המתבוננים המומים בחבורות רעשניות הנושאות באתרים היסטוריים ובבתי קברות הקשורים ליהדות ביד אחד את מדריך לפיד ובשנייה שקיות כתומות. ניסו לייצא את המוצר לסין, בצורות של דרקונים קטנים, אך הדבר לא היה אטרקציה

גדולה מדי, כנראה. מה הם מבינים, הסינים?

סברס בלי קוצים - האמת היא שאין ממש סברס בלי קוצים, אלא כזה שנוח במיוחד לקלפו. אבל השאיפה של מהנדסי הפירות הישראלים להקל כל כך על חיינו מזכה אותם במקום של כבוד בגלריית ההמצאות שלנו.

שר בלי תיק - פיתוח תשלילי של הפירות המשודרגים, שכן במקום לקחת דבר וליטול ממנו את החלק שבו שהוא מטרד לא מועיל, לוקחים ממנו את הדבר היחיד שכביכול נותן הצדקה לקיומו. ואולי בעצם לא, אולי יש להקים ממשלה שכל החברים בה נטולי תיק, וכך לצמצם את הנזק שהם יכולים לגרום.

פיצוציות - המצאה שעונה על החרדה של הישראלי שמא ייקלע בטעות למצב שבו אין באפשרותו לרכוש דבר מה.

פלסטינים - מבינים רק כוח, בניגוד אלינו.

סיפולוקס - רבות כבר נכתב, אבל אי אפשר שלא להזכיר שוב את מכשיר הפלא שהופך מים ואוויר לזהב מוגז.

סודה סטרים - פיתוח דקדנטי של הסיפולוקס (מאבק משפטי מתנהל בין השניים כבר שנים). מענה מושלם לשאלה יידישו-ישראלית קלאסית: "למה לקנות אם אפשר לעשות לבד? באמת שיש לזה אותו טעם".

סברה - ניסיון ציוני הולם ליצור למדינה הקטנה גם משקה אלכוהולי מקורי. ליקר שוקולד עם תפוז היה ככל הנראה השילוב היחידי שטרם ניכסו אומות העולם, ואין ספק שרק הפנאטים שבאוהבי ישראל רוכשים לעצמם בקבוק בדיוטי פרי.

דלורית - נקודת השיא של טירוף הדיאטה ששטף את ישראל בתחילת שנות התשעים. הדלורית היא דלעת דלת שומן. הגאונות היא שבניגוד לפופקורן דל שומן, או סוכרזית למשל, הדלעת היא מראש ירק שאינו עתיר קלוריות יתר על המידה, ואולי זו הסיבה שהדלורית מעולם לא תפסה כמו שהאנשים הטובים במועצת הירקות קיוו.

סופט אנד איזי - מעטים יודעים שבנוסף למכשיר המהפכני להסרת שערות הרגליים מייצרת חברת אפיליידי גם מסרק אלקטרוני להסרת כינים ופשפשים ומכשיר סאונה נייד לפנים. מכשיר הדגל של החברה הכה את השוק הבינלאומי בהלם לפני שההתלהבות מהפלא הטכנולוגי שככה וכולם הבחינו בכאבים העזים שהמכשיר גורם. מה שאינו גורע במאום, כמובן, מגודל ההישג - מכשיר גילוח לרגליים.

חצצית - הסתעפות משוכללת של עקרון ההדדיות הישראלי, או במילים אחרות - "הקם לחצצך השכם לחצצו!" ננטש במהרה לטובת כלי נשק קטלניים יותר. עודפים של אותו פאר התעשייה הקיבוצית (ע"ע קיבוץ) מיוצאים מפעם לפעם למדינות דיקטטוריות חשוכות כמו זימבבואה של מוגאבה ועוד.

נובלס - יצרני הסיגריות העולמיים עומלים כבר שנים כדי לפענח את הנוסחה הידועה בינתיים אך ורק לחברת דובק: ייצור סיגריות שאינן מכילות טבק (לפחות לא בכל הקשור לטעם ולריח של הסיגריה).

אוברדראפט - אמנם לא המצאה ישראלית, אבל ביסוס הצריכה על כסף שלא קיים זכה לפיתוח מואץ בישראל. יעידו על כך מיליוני ישראלים שלא זוכרים מתי לא נטה חשבון העו"ש שלהם לחובה.

שמעון פרס - חתן פרס נובל לשלום שהקים כור אטומי, יונה, "בן של ערבייה", שממלא תפקיד בכיר בממשלה שכבשה מחדש את השטחים הכבושים, דביבון פוליטי קשיש ולמוד אינספור כשלים וכישלונות, שעדיין משדר תדמית כאילו הוא-הוא התקווה של הדור הצעיר בפוליטיקה הישראלית. יצור בן אלמוות, מן הסתם, שהיה בפוליטיקה הישראלית מהיווצרות הקונספט של "פוליטיקה ישראלית" ועד היום. חסר כל תקדים בפוליטיקה הכלל עולמית. מוצר ייצוא.

קוטג' - גבינת הקוטג' אמנם קיימת גם במקומות אחרים בעולם, אך רק בישראל קיבלה את המרקם הגושי הכל כך מיוחד, ואף הייתה לסגנון ארכיטקטוני פופולרי (סגנון השפריץ), אם כי פחות מוצלח. בתת קטגוריה אי אפשר שלא לציין את הקוטג' הירושלמי שזכה למוניטין ארצי.

תגובות באינטרנט - שיטוט אקראי ברחבי אתרי החדשות ברשת מגלה שממוצע של 182 תגובות לכתבה הוא לא עניין שכיח במקומות שהעברית אינה השפה השלטת. וגם כשאנחנו יודעים שאת מבול הקללות הגזעניות כתבו בעיקר ילדים חצי אנאלפביתים בני 12, המתנתקים וחוזרים שוב על ההודעות כנשים, כערבים, כבהאים וכו', אי אפשר להתאפק, ואי אפשר שלא להגיב בחזרה, או לפחות להרגיש את אותה צביטת עצבים חדה בבטן, שייתכן מאוד שגם היא המצאה ישראלית. אזורי התגובות באינטרנט מכונים גם מרתפי הבירה של ישראל (אין קשר לערך בירה ישראלית).

עוזי - לישראל המצאות רבות בתחום הנשק, מטנק המרכבה החסון ועד מטוס הלביא הפנטזיונרי, אך אין ספק שהעוזי, הקרוי על שם ממציאו, עוזי, הוא שזכה להצלחה היצואנית הגדולה ביותר, הן מבחינת מכירות והן מבחינת עוצמת המותג השגור בפי כול, מגנגסטרים בהארלם ועד מורדים בניקרגואה. כמונו, הוא קטן, חכם, ויורה המון בזמן קצר.

מחיאות כפיים למטוס הנוחת - מנהג שהרבה פעמים גורם לנחרורי בוז מתנשאים מצד חלק מהנוסעים, אבל אני בטוח שמעטים ממעקמי האפים אכולי השנאה העצמית האלה מסוגלים לתת הסבר משכנע לאופן שבו גוש הברזל הזה מתרומם לשחקים, וללא ספק מדובר בפלא שחייב לזכות במלוא התשואות בכל פעם מחדש. דבר אינו מובן מאליו, וטוב שכך.

מכונה לקציצה הומנית של אפרוחים - המצאה עלומה מעט מהשנים האחרונות שבאופן מוצהר נועדה להקל על סבלם של האפרוחים הנידונים למוות, או משהו בסגנון. כמו הרבה המצאות והצעות ישראליות, לא ברור מה האינטרס שעמד מאחוריה.

פטיש פלסטיק - המצאה שהייתה מוצאת את מקומה ברשימה גם אם לא היה מדובר ביום העצמאות הבא עלינו לטובה. מה יתאר טוב יותר חיבה של אדם לחברו מאשר פטיש בראש? הפלסטיק הוא כמובן מקרי, והוא מתקשר יותר לחיבה הישראלית לחומר המסוים (זול, קל, מכוער) ולא לרצון לא להזיק דווקא (מה עוד שמי שחווה סיטואציות מסוימות של יום העצמאות בערי ישראל היה מעדיף כבר לקבל בראש פטיש אמיתי מלשמוע את אותו צפצוף מעצבן ואת נהמות השמחה החוליגניות של בני התשחורת המגיעים בעקבותיו).

חילוניות ישראלית - ביטוי הולם ומדויק לסכיזופרניה העומדת בבסיס ההוויה הישראלית. הישראלי החילוני הממוצע לא יהסס לזעוק כנגד הפרימטיביות של הרב עובדיה יוסף המתנגד למריטת שערות באף בשבת, אך כשאדם מפוקפק עומד עם האזמל מעל בנו המבוהל, בן שמונת הימים, הוא ישתה כוס יין פנטזיה זול ומבעבע ויחייך למצלמה.

שקדי מרק - התוספת שתפסה. בלי שמישהו יענה על השאלה היכן השקדים בשקדי המרק, הצליחו הנ"ל לתת הצדקה לעוד תוצר יודו-ישראלי: המרק הצח. מעין מאכל מיקרוגל שנוצר במדינת ישראל עוד לפני שהומצא המיקרוגל עצמו.

צפירות - ימי זיכרון נהוגים גם במקומות אחרים בעולם, אבל גם אחרי שנים של הפרטה מואצת האבל בישראל נותר אחד המונופולים החזקים בעולם. המצאה שאולי לא הייתה שורדת לולא צילומי הפפראצי המסורתיים בעיתונות היומית שמראים חרדים שאינם עומדים בצפירה.

מחיקון, אנטי מחיקון - המצאה והמצאת נגד. מבטא את הימים האחרונים של הסוציאליזם והסולידריות הישראליים, ואת היזמות המתחמנת שדרסה אותם למוות.

כיבוש נאור - סיכול ממוקד, לחץ פיזי מתון, כדורי עופרת מצופים בגומי, חישוף. השיח הצבאי הוא אחת הזירות הלשוניות הפורות והיצירתיות בישראל, כשזוועות עוטות על עצמן כסיה של מונחים טכניים מדויקים בעלי אווירה של ייעול.

מוזיקה מזרחית - מושג בלעדי לישראל. המצאה שנועדה אולי להימנע מהמושג "מוזיקה ערבית", וככל הנראה נקודת המפגש היחידה בין סולמות אוריינטליים, כלי נגינה פופיים וננסי ברנדס.

פח בפינת הכיור - אחת ההמצאות הייחודיות לישראל. דרך צנועה להניח קליפות מלפפונים במקום מאוורר וחשוף לבחינת הציבור.

מילקי - וגם סנדי בר.

מסך מפוצל - פתרון לא נורא יצירתי אך בהחלט אמיץ לנושא הפיגועים, שהטריד את זכייניות ערוץ 2 ומפרסמיהן.

חידון התנ"ך - השעשועון הוותיק במזרח התיכון.

פלאפל בצבעים - קח מאכל ערבי, תן לו גוון יאפי קל, ותראה אותו ממלא את הארץ בחסותן של רשתות אמריקניות מפלצתיות.

להלן הגדרה: המצאה שמתחילה במקום שאינו ישראלי ומסתיימת במקום אחר שאינו ישראלי היא הדבר הכי ישראלי שיש.

ייעור המדבר - ההיסטוריה הציונית מורכבת מהרבה רעיונות שנראו תחילה כמו בדיחה והיו למציאות עצובה. חזון הפרחת הנגב של בן-גוריון הביא ליצירתן של חורשות שלמות באמצע המדבר. מחזה נדיר בכיעורו ובתלישותו האקולוגית. מה רע בקצת מדבר?

סוסיתא - מכונית הפיברגלאס היחידה בעולם! מהירה כמו סוס וחזקה כמו קרטון! (מתוך הפרסומת המפוספסת בקמפיין של סוסיתא משנת 59') טפטפות - תחילה היו אמורים צינורות הפלסטיק הקטנים ולהשתחל מתחת לאדמה וכך לחסוך את השקיית פני השטח של האדמה ולמנוע עשבים מיותרים. ההמצאה הראשונית נתקלה בתגובות צוננות, אך חיש קל שטפה את העולם ומעטים היום המשקים שאינם מטפטפים על ערוגותיהם. הכול בזכות הראש הישראלי! על אותו עיקרון הומצאה בציון גם משאבת פיזור הדשן, הראויה לציון אף היא.

סרטי בורקס - סגנון קולנועי שקשה לפרט את מרכיביו ושרק ישראלי יוכל להבין את בדיחותיו - בדיחות בורקס.

איי.סי.קיו, אודיגו, גואי ז"ל - האינטרנט של סוף שנות התשעים התאים לישראל בול, כתחום שממקסם את כלכלת הפוילשטיק הכה ידועה ואהובה על הישראלי. אף גולש היום לא זוכר איך הסתדר לפני שחבריו הטובים והטובים פחות צקצקו לעברו מהפינה העליונה של המחשב בלי לתת לו זמן לעבוד בשקט.

ביסלי גריל - ע"ע במבה.

נודניק טלפוני לגיוס - ההמצאה האחרונה ברשימה. אין כזה דבר לא הודיעו לי.

שעון חורף/קיץ - בעולם נהוג להחליף שעון כל שנה בתאריך קבוע. רק בישראל העניין הזה, לכאורה א-פוליטי במובהק, נעשה זירת אגרוף נוספת בין סקטורים המציגים את שינוי התאריך לכאן או לשם כהישג גדול שירגש את קהל הבוחרים. גרמי השמים מחייכים בהנאה, וגם אנחנו.

מבזקי חדשות כל חצי שעה (לפחות) - מסמל את הנוירוטיות הלאומית ואת כמה ש"מעניין" בישראל. למה שלא נודה שפשוט כיף לנו כי כל הזמן קורים פה דברים.

מתנדבים - הממד האקזוטי של הקיבוץ הצליח למשוך את מיטב הנוער הצפון אירופי, שמשום מה ויתר על חופשות הסקי שלו לטובת תנאי עבדות משפילים בחום של 40 מעלות תמורת שכר שהיה מעליב פועל קטיף תאילנדי נכה. לא ברור אם היה זה הדיסקו של הקיבוץ, הנובלס, או המתנדבות, שעשו את העבודה.

בירה ישראלית - נשר (שחורה ולבנה), גולדסטאר, מכבי. ביחד מצליחות להקיף את החך הלאומי. מירושלמים שמאלנים ועד פועלים רומנים על המדרכה הקופחת של בוקרשט הקטנה בתחתית רחוב אלנבי בתל אביב.

קפה המילואימניקים - קפה שחור מעולה אפשר למצוא באזורנו כבר כמה אלפי שנים. האספרסו המיובא קיים בכל פינה, וגם נס קפה אירופי הוא מצרך בהחלט בר השגה בשוקי ישראל. אבל המוצלח מכולם הוא "קפה המילואימניקים", שכל המלחמות וכיבוש נתחים בכל מדינה שכנה אפשרית היו שווים רק בגינו - נס קפה עם קצף טבעי שמיוצר על ידי בחישה של נס הקפה האבקתי המסורתי של עלית במשך כשתי דקות עם טיפת מים חמים, ואו אז - כשיתר המים החמים מתווספים וגם החלב - תענוג ללב ולנפש.

ברדס אקטיבי, חדר אטום, מלחמת המפרץ, אטרופין, ממ"ט, נחמן שי - כולם קשורים לאותו חודש או משהו שבהם עם ישראל במאמץ משותף של סוכני ביון כושלים בעיראק (מן הסתם) הצליח ליצור סימפטומים של לוחמה כימית מול מתקפה קונבנציונלית לחלוטין.

כדורסל צהוב - ליגת הכדורסל בישראל עמוסה בעיות לרוב, והכדור הצהוב, שהוכנס השנה לשימוש כפרסומת לאינטרנט זהב, הוא המזור לכולן.

שרימפס כשר, בייקון הודו, שינקן עוף - פשוט גאוני.

ריח מהמחשב - כפי שנחשף לראשונה ב"פירמה" לפני כמה חודשים. שינה לחלוטין את שוק המחשבים העולמי ואמור לסיים סופית את משבר ההיי-טק: כונן ריחות המורכב אל המחשב יעביר לך את הניחוחות המסוימים שהאנשים באתר ירצו שתריח.

בדיקות ביטחוניות בטיסות לישראל - אף נוסע בעולם, ולאחר 11 בספטמבר ביתר שאת, לא יכול לדמיין את חייו בלי החטטנות החיננית של הסלקטורים: "ארזת לבד את המזוודה? מישהו נתן לך משהו לקחת? יש לך סכיני גילוח בכיס או שאתה סתם שמח לראות אותי?" מייד אין יזראל.

קבר יוסף - המצאה שממצה את היצירתיות הרבה של החיים במדינת ישראל שהפכה לאימפריה בזעיר אנפין, עם הרבה סקס אפיל בריא מבית היוצר של המפעל ההתנחלותי. וגם סינדרום פסבדו דתי של יהודים הששים להשתטח על קבריהם של שייח'ים מוסלמים. אם זה לא היה מדכא, זה היה עצוב.

עגבניות שרי - איך אפשר לדמיין את חיינו לפני שנת 88', שבה הומצאה בעצם עגבניית השרי כמו שהיא מוכרת לנו היום? אי אפשר.

כיפות סרוגות - ענף ייצוא מספר אחת לאמריקה, שגמלה לנו ברקמות מעניינות של צבי נינג'ה.