שנת 2001 היתה קשה עבור ענף הנדל"ן בארה"ב בכלל ועבור הסקטור התעשייתי בפרט.
למרות מספרם הרב של מרכזי המסחר והאחסנה שנבנו על-ידי חברות כוול-מארט, טארגט,
הום-דיפו וכו', 2001 ובעיקר המחצית השנייה שלה, התאפיינה בירידת מחירי השכירות
והתחלות ביצוע פרויקטים בסקטור זה. כך עולה מדו"ח שמפרסמת חברת מחקר הנדל"ן
Insignia. בראשית 2001 עלה בהתמדה קצב צמיחת המתקנים לחברות תעופה, בעיקר אלה
העוסקות בשילוח ובלדרות בינלאומית. אולם, עם התחזקות המיתון בארה"ב ואירועי
11 בספטמבר, חלה האטה שנמשכה לכל אורך המחצית השנייה של השנה. יזמים נדרשו
לעמוד בתנאי השכרה מראש PRE- LEASE מחמירים ביותר, ורובם נכנסו לפרויקטים ברמת
"ביטחון כלכלי" גבוהה ביותר.
מעט מאוד פעילות מסחר אלקטרוני אפיינה את הסקטור במהלך שנת 2001, כשמעט מאוד
חברות טכנולוגיה מתרחבות או רוכשות מרכזים לוגיסטיים. מרכזי ההיי-טק בעמק הסיליקון
ואוסטין סבלו באופן ישיר מהתפוצצות בועת הדוט.קום והדבר בא לידי ביטוי בכניסה
ויציאה לפרויקטים לוגיסטיים שונים.
חברות רבות התרכזו בצורה משמעותית ביעילות תפעולית והקיצוצים לא איחרו לבוא,
גם על חשבון מחסנים ומרכזים לוגיסטיים שהצטמצמו ונסגרו. הצורך בחידוש מלאי
המרכזים הללו לא נוצר מחדש, מאחר שהביקושים ירדו, ולקראת סוף הרבעון השלישי,
הצניחה בשוק היתה בשיאה.
יתרה מזאת, יזמים נזהרו מפרויקטים ספקולטיביים כמו מאש, והם עדיין "יושבים
על הגדר" בסוף הרבעון הראשון של 2002. למרות ששיעור הנכסים הפנויים עלה, הביקוש
לא גבר והמלאי החל לגדול בקצב מסחרר. על-פי הדו"ח של אינסיגניה, מרכזי ההפצה
יהיו מוקד הפעילות בשנת 2002. קרוב לוודאי, שמרכזי ההפצה הלוגיסטיים של חברות
השילוח והבלדרות האוויריים יתאוששו במהלך השנה. על-פי הדו"ח, המרכזים המובילים
של השוק התעשייתי, שיקגו, לוס אנג'לס וניו ג'רסי, ישפרו השנה את מעמדם. עם
זאת, השווקים הקטנים יותר, יתקשו מעט יותר, מאחר שאורך הנשימה שלה קצר יותר
והיקפי הפעילות שלהם מצומצמים יותר.
המיקום שוב יעמוד בראש רשימת הקריטריונים. הפרויקטים שייבנו בקרבת נתיבי גישה,
כמו כבישים, מסילות רכבת, נמלים ושדות תעופה, יהיו בעלי הסיכויים הטובים ביותר
להתרומם במהלך השנה.
בנוסף למרכיב המיקום, גם סוג המבנה יילקח בחשבון בצורה משמעותית. הצלחת הפרויקט
תהיה תלויה רבות בגובה התקרות של המבנה, מערכות הבטיחות שבו ומשטח אחסון למשאיות
גדול מספיק. מרכזים שלא יספקו את הסחורה הזו, קרוב לוודאי שייתקלו בבעיות חמורות
של חוסר ביקוש ונטישה לטובת המרכזים הלוגיסטיים המתקדמים והמרווחים יותר. התאוצה
לא תאחר להגיע, והמרכזים הללו יוחלפו או ישופצו בחדשים ומודרניים יותר.
עם זאת, קרוב לוודאי שפרויקטים בסדר גודל משמעותי לא יצוצו בשטח כפטריות אחר
הגשם השנה, בעיקר בשל הירידות בביקושים של החברות השונות ברחבי המדינה. על-פי
הדו"ח, פרויקטים בסדר גודל בינוני ימשיכו להיות המוביל של השוק, וקרוב לוודאי
שיהיו אלה שיתחילו למשוך את העגלה מחוץ לבוץ בו היא שרויה. בסוף הרבעון הראשון
של 2002 היזמים הגדולים עדיין יושבים על הגדר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.