עיסקת אי.די.בי: הלכה קרדן, באה גנדן

חברת ההשקעות של נוחי דנקנר מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת 52% ממניות אי.די.בי לפי שווי של 1.05 מיליארד דולר - 40% מעל שווי השוק * במסגרת ההערכות לעסקה מתכננת גנדן למזג את פעילויותיה בתחומי הנדל"ן והתעופה ולגייס 80 מיליון דולר מבעלי המניות

המגעים שמנהל נוחי דנקנר לרכישת מניות השליטה באי.די.בי אחזקות, שדווחו בסוף השבוע, הפכו לשיחת היום בשוק ההון. דנקנר, באמצעות קבוצת גנדן, עשוי לרכוש את כל מניותיהם של בני משפחות רקנאטי וקרסו באי.די.בי (כ-52% מההון) לפי שווי של 1.05 מיליארד דולר לחברה, כמעט 40% מעל שווי השוק של המניות הבוקר. במהלך המסחר היום, עלו מניות אי.די.בי אחזקות והחברה-הבת אי.די.בי פיתוח, ב-5.7%.

אם תצא העסקה לפועל, ישתלב בה גם יצחק מנור, מבעלי קבוצת לובינסקי, המחזיקה במניות בנק איגוד ובסוכנות הרכב הנושאת את שמה. יתכן וישולב בקבוצה הרוכשת גורם נוסף, אך בכל מקרה, יעמוד חלקה של גנדן על לפחות 60% מהרכישה. מקורבים למגעים העריכו היום, כי השלמת העסקה, אם תצא לפועל, תתרחש בעוד ארבעה עד שישה חודשים.

את עיקר כספי הרכישה יעמידו לגנדן בנקים בישראל ובראשם, ככל הנראה, בנק לאומי. הקבוצה הרוכשת נזקקת לאמצעים עצמיים של כ-160 מיליון דולר. גנדן, שברשותה אמצעים בהיקף של כ-100 מיליון דולר, מתכננת גיוס של 80 מיליון דולר נוספים מידי בעלי המניות העיקריים - נוחי דנקנר, דרקו הורבט מסלובניה ומשפחת שימל הבריטית. מהלך נוסף המתוכנן להתבצע בגנדן כחלק מההערכות לרכישה, הוא מיזוג עסקי התעופה והתיירות של הקבוצה, המוחזקים בחברה נפרדת, לתוך גנדן השקעות, הרוכשת המיועדת של אי.די.בי.

מקורביו של נוחי דנקנר טענו היום, כי להערכתו, במחיר העסקה טמונה באי.די.בי הזדמנות עסקית גדולה, הנגזרת, בין היתר, מאחזקותיה בחברות: כלל ביטוח, שופרסל, סלקום, אזורים, נכסים ובניין, מונופול המלט נשר ובנק דיסקונט. הערכתו של דנקנר נסמכת, בין היתר, על חוות דעת כלכלית של משרד דן טהורי. בקבוצת גנדן טענו היום, כי טרם הוחלט האם חלקה של הקבוצה באי.די.בי יירכש ישירות או באמצעות החברה-הבת נכסי אזורים, אפשרות שעלתה על הפרק לאחרונה.

שווי אי.די.בי בעסקה עם גנדן נמוך בכ-20% ממחיר עסקה קודמת, בה אמורים היו חברת השקעות קרדן ביחד עם ליאון רקנאטי לרכוש את השליטה בחברה. בשנה האחרונה נפלו מניות אי.די.בי בעשרות אחוזים על רקע הפסדי הענק שרשמה הקבוצה מהשקעותיה בתחומי התקשורת וההיי-טק כמו גם מהרעת המצב הכלכלי במשק. הבוקר נסחרה חברת האחזקות הגדולה בישראל בשווי של 745 מיליון דולר בלבד.

את ההצגה הזו אודי מנהל במהלך חודש פברואר דיווחה חברת ההשקעות קרדן, שבשליטת יוסף גרינפלד, על ביטול העסקה שבה אמורה היתה לרכוש ביחד עם ליאון רקנאטי ומשפחת קרסו, 37.3% ממניות אי.די.בי לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר. עסקת קרדן נחתמה בחודש יולי אשתקד ובעקבותיה אמור היה ליאון רקנאטי להמשיך ולהוביל את אי.די.בי, בעוד קרדן הופכת לבעל המניות הגדול בחברה.

קרדן טענה, כי ביטול העסקה נגרם בשל אי התקיימות כל התנאים המתלים לרכישת גרעין השליטה באי.די.בי. על פי ההערכות בשוק ההון, נרתעה קרדן מהשלמת העסקה במחיר הגבוה שבו נחתמה, על רקע ההתפתחויות לרעה בעסקי אי.די.בי. בעסקה הנוכחית, אם תצא לפועל, רוכשת קבוצת גנדן את גרעין השליטה המלא באי.די.בי - 52% - ללא שותפות של מי מהמשפחות השולטות בחברה כיום.

נוסח ההודעה הלקונית שהעבירה הבוקר אי.די.בי לבורסה, מאשר כי ליאון רקנאטי, לא לקח חלק במגעים להעברת השליטה לידי נוחי דנקנר. ככל הידוע, עודכן ליאון רק בימים האחרונים לגבי העסקה המתגבשת, שלה נתן את ברכתו.

אי.די.בי מדווחת, כי "יו"ר הדירקטוריון, ליאון רקנאטי, מסר לחברה כי אודי רקנאטי הוסמך ע"י בני משפחת רקנאטי לנהל מו"מ למכירת גרעין השליטה בחברה. המגעים המתקיימים טרם הגיעו לשלב המחייב דיווח ע"י החברה".

אך סמלי הוא שאת המגעים מול נוחי דנקנר, ניהל אודי רקנאטי באמצעות ד"ר יורם טורבוביץ, אותו מינה בשנת 99' למנהל העסקים הראשי בדיסקונט השקעות (בעת שאודי שימש כיו"ר החברה). שנתיים מאוחר יותר, ביוני 2001, פרש טורבוביץ מתפקידו על רקע יציאתו של אודי מניהול קבוצת אי.די.בי לטובת עסקי המשפחה בחו"ל.

טורבוביץ טען אומנם, כי פרישתו מדסק"ש לא נבעה מחילוקי דעות עם ליאון רקנאטי, שהפך למקבל ההחלטות המוביל בקבוצה. עם זאת, ניתן היה להבין מדבריו, כי איננו נמנה עם אנשי סודו של בעל הבית החדש: "אי.די.בי מתכננת שינויים ארגוניים, שעדיין לא גובשו לכדי החלטות, וחשבתי שזה הזמן בו אני צריך ללכת".

לפני כחודשיים, עם ביטולה של עסקת העברת השליטה באי.די.בי לקבוצת ליאון-קרדן, החליטו משפחות רקנאטי וקרסו על מכירת כל מניותיהן באי.די.בי כמיקשה אחת לגורם חיצוני. אודי רקנאטי, שהוסמך לנהל מו"מ למכירת המניות, הפקיד את משימת איתור הקונה בידי טורבוביץ. ככל הידוע, מלבד נוחי דנקנר, הביעו עניין ברכישת השליטה באי.די.בי גם קבוצת האחים עופר ואיש העסקים לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל.

בחירתו של נוחי מזה מספר שנים מתנהל נוחי דנקנר בין היותו איש עסקים עצמאי לבין השתייכותו לגרעין השליטה בבנק הפועלים. ניגודי האינטרסים העשויים לצוץ מהתנהלות שכזו, עוררו עליו לא מעט ביקורת בתקופה האחרונה. זאת, על רקע עלייה בהיקפי פעילותה של קבוצת גנדן מחד, והעוצמה שמרכז בידיו דנקנר כיו"ר ועדת האשראי העליונה של הבנק הגדול במדינה, מאידך.

רכישת השליטה באי.די.בי מבטאת את בחירתו של דנקנר להתמקד בפיתוח עסקיו הפרטיים ולזנוח את תחום הבנקאות, לתוכו הכניס את משפחת דנקנר בשלהי העשור הקודם. כחלק מהעסקה המתוכננת, יידרש דנקנר להתפטר מיידית מתפקידיו בהנהלת בנק הפועלים. בהמשך, ייאלץ, ככל הנראה, גם למכור את המניות שמחזיקה משפחתו בחברת תעשיות מלח (17.5%). תעשיות מלח מחזיקה ב-11.6% ממניות בנק הפועלים ושותפה בגרעין השליטה בבנק.

נכון להיום, מוטלות על דנקנר וגנדן מגבלות אשראי הנובעות מהיותו חלק מקבוצת לווים שהם אנשים קשורים לבנק הפועלים. מאחר שקבוצת אי.די.בי היא אחד הלווים הגדולים של הבנק, לא ייתכן מצב שבו ירכוש דנקנר את מניות השליטה בחברה וימשיך להיות איש קשור לבנק הפועלים.

דנקנר כבר עדכן את המפקח על הבנקים בדבר כוונתו לרכוש את השליטה באי.די.בי והוא ממתין להוראותיו. אישור להפסקת היותו איש קשור לבנק הפועלים, תפתור מבחינתו גם את הבעיה הנגזרת מאחזקת אי.די.בי ב-12.5% ממניות בנק דיסקונט.

בזמן הקרוב, יפרוש דנקנר מתפקידיו כדירקטור וכיו"ר ועדת האשראי של דירקטוריון הבנק, תפקידים שהקנו לו כוח עצום במגזר העסקי. בהמשך, צפויים נוחי ובני משפחתו לחפש קונה למניותיהם בתעשיות מלח (כ-17% מההון) או להעביר את המניות לנאמנות עד למכירתן.