"מרד" נגד בוש: בניגוד לבקשת הממשל - הסנט קיבל הלילה החלטת תמיכה בישראל

בית-הנבחרים צפוי לקבל בקרוב החלטה דומה התומכת בישראל בסכסוך הישראלי-פלשתיני; דיק ארמי, מנהיג סיעת הרוב הרפובליקני בבית-הנבחרים בהתבטאות פומבית חריגה: ישראל צריכה להישאר בגדה המערבית, שמדינות ערב ימצאו בית לפלשתינים

הסנט של ארה"ב אישר הלילה, ברוב מוחץ, החלטה הצהרתית המביעה תמיכה חזקה בעמדת ישראל בסכסוך עם הפלשתינים וב"מלחמתה נגד הטרור". ההחלטה מדגישה, כי ישראל וארה"ב מעורבות ב"מאבק משותף נגד הטרור" ומגנה את פיגועי ההתאבדות הפלשתיניים. בית הנבחרים עומד לקבל החלטה דומה, עם נימה פרו-ישראלית חזקה עוד יותר, ועם ביקורת קשה על ערפאת, לאחר חצות, לפי שעון ישראל.

שני הבתים התעלמו מבקשה מפורשת של הבית הלבן להימנע מקבלת ההחלטות, או לפחות לדחות אותן, כדי שארה"ב לא תצטייר כגורם חד-צדדי במאמץ תיווך אפשרי.

אישור ההחלטות מהווה למעשה "מרד" של הסנט ובית-הנבחרים נגד מגמת ריכוך בתמיכתו של הנשיא ג'ורג' בוש בישראל. מגמה זו החלה להסתמן בעקבות פגישת הנשיא עם יורש העצר הסעודי עבדאללה, בשבוע שעבר, וקיבלה אישוש בידיעות, שבוש ועבדאללה החליטו לפעול יחדיו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני: בוש ילחץ על שרון, תוך מיתון נימתו הפרו-ישראלית, וסעודיה תלחץ על ערפאת.

אלה החלטות בלתי מחייבות, אך הן מקפלות בתוכן משקל ציבורי ומוסרי רב ומהוות הכרזה רשמית של הזרוע המחוקקת, שהעם האמריקני נמצא לימין ישראל ושהוא אינו מוכן לנקוט עמדה נייטרלית בסכסוך, בניגוד לעמדת הבית הלבן. פקידי ממשל חוששים, שהחלטות הסנט ובית-הנבחרים יעוררו זעם במדינות ערב, יציגו את בוש כנשיא שאינו מסוגל לגבש הסכמה לאומית ויפגעו במאמצי התיווך שמנסה ארה"ב ליזום.

בניסיון לא להציג את אישור ההחלטות כתבוסה לממשל, אמר דובר הבית הלבן, ארי פליישר, כי ההחלטות התקבלו בזמן פחות רגיש מבחינה דיפלומטית, לאחר שהושלמה העסקה להסרת המצור מעל מפקדת ערפאת ברמאללה ולאחר התפתחויות חיוביות אחרות. אך הדעה בוושינגטון היא, שאין ספק שההצבעת בסנט ובבית-הנבחרים היו סטירת לחי לבית הלבן.

מכל מקום, יזמת חקיקה למתן סיוע מיוחד בסך 200 מיליון דולר לישראל לא תועלתה להצבעה, בצד החלטות התמיכה. הסיוע המיוחד נחשב אבוד בקהילייה הישראלית והפרו-ישראלית בוושינגטון, לאחר שטום דיליי, מצליף הסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים, נענה לפני כמה ימים לבקשת הממשל לדחות את ההצבעה על חבילת הסיוע וכן את ההצבעה על הכרזת התמיכה בישראל.

התקפלותו של דיליי, אחד הסמנים הימניים של בית-הנבחרים וככזה, מהתומכים הנלהבים של ישראל על גבעת הקפיטול, עוררה אכזבה רבים בקהילייה הפרו-ישראלית וההערכה היתה שהסיוע המיוחד נפל קרבן להחלטה הנחושה של הבית הלבן לגלות מעורבות רבה יותר במאמצי התיווך בין ישראל לפלשתינים.

אך דיליי חזר בו מהסכמתו לשתף פעולה עם הממשל לאחר שהתברר כי טום דאשל, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנט, הודיע לבוש על כוונתו להעלות להצבעה החלטה פרו-ישראלית במליאת הסנט. דיליי, שנחוש בדעתו להוביל את מסע התמיכה בישראל על גבעת הקפיטול, הודיע מיד שבית-הנבחרים יקבל החלטה דומה.

"הקונגרס הוא פרו-ישראלי מאוד והמחוקקים עומדים להביע את דעותיהם בסוגיה זו", אמר דובר של יו"ר בית-הנבחרים, דניס האסטרט. "זה לא צריך להפתיע אף אחד".

בעקבות זאת אמרו מקורות בקהילייה הפרו-ישראלית, כי יתכן שיש עדיין תקווה גם לחבילת הסיוע, אך קרוב לוודאי שהיא תידון במסגרות התקציביות לשנת הכספים 2003, המתחילה באוקטובר, ולא במסגרת חוק התוספת התקציבית המונח עתה על שולחן הקונגרס. "אייפא"ק (השדולה הפרו-ישראלית) הציב את הסיוע המיוחד ברשימת העדיפויות שלו", אמר מקור. "אייפא"ק אינו מקבל החלטות כאלה כלאחר יד; הוא מצפה שהסיוע המיוחד יעבור, בשלב כלשהו".

שר החוץ, קולין פאואל, ניסה כמה פעמים לשכנע מחוקקים לדחות את ההצבעה, בטיעון שהחלטה פרו ישראלית תקטין את סיכויי בוש לשמש מתווך הוגן בסכסוך הישראלי-פלשתיני, אך כל מאמציו כשלו. גם התבטאות פומבית של דובר הבית הלבן, ארי פליישר, לא עזרה. לבסוף נאלץ הממשל להתמקח על נוסח הכרזות התמיכה ו"לריב על כל מילה", כדברי מקור.

על הלך הרוח בקרב הרפובליקנים מצביעה התבטאות יוצאת דופן של דיק ארמי, ראש הסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים. בראיון ברשת MSNBC, אמש אמר ארמי, ש"נוח לי בהחלט" שישראל תוסיף להחזיק בכל שטחי הגדה המערבית... וש"האנשים האלה" (הפלשתינים) ילכו למקום אחר... שמדינות ערב יארגנו להם מדינה...