רומא: נחנך אודיטוריום ליום ההולדת 2,775 של העיר

הממצאים הארכיאולוגיים שנחשפו בחפירות ההצלה בפארק המוסיקה החדש ברומא הפכו בעצמם למוזיאון ארכאולוגי

אלפי אזרחים איטלקיים נהרו בסוף השבוע שעבר למתחם האודיטוריום החדש שנחנך בעיר רומא, ונפתח למשך ימים אחדים לציבור הרחב. הפרויקט, שמכונה כעת 'פארק המוסיקה', ומתיימר להיות האכסניה הגדולה והמשוכללת ביותר באירופה למופעים מוסיקליים, היה אמור להיחנך במסגרת פרויקט המילניום של העיר רומא, אבל ממצאים ארכאולוגיים שנחשפו בחפירות ההצלה שנערכו טרם הבנייה, ועיכובים בבנייה, דחו את חנוכת הפרוייקט ליום הולדתה ה-2,775 של העיר רומא.

חלק מהעיכובים נבעו (ולא במפתיע) מטענות של חברת הבנייה, לפיהן לא ניתן לממש את התוכניות. בדיעבד התברר, כי גם הפעם, האדריכל רנצו פיאנו, שתיכנן את הפרוייקט, צדק: האודיטוריום החדש נבנה על פי תוכניות הבנייה המקוריות. התוצאה הצליחה להרשים אפילו את הקשוחים שבין מבקרי האדריכלות באיטליה.

פארק המוסיקה החדש של העיר רומא מורכב משלושה מבנים בגדלים שונים המשתלבים בכיכר, שהיא גם אמפיתיאטרון המורכב מ-3,000 מושבים. בסך הכל כלולים בפרויקט כ-7,000 מושבים. הקומפלקס מוקף בגנים וממוקם בלב העיר רומא, בין וילה גלורי (אחד הפארקים הירוקים היפים בעיר) ובין ה'סטדיו אולימפיקו' - המתחם ששימש את העיר רומא כאשר אירחה את האולימפיאדה. בין האלמנטים הייחודיים ששולבו בפרוייקט מערכת מיזוג אויר, שאיננה מזרימה את האוויר הקר לחלל, אלא מקררת ישירות את מושבי האולם הגדול, המיועד לארח בין היתר מופעי אופרה.

הממצאים הארכיאולוגיים העיקריים שנחשפו במהלך חפירות ההצלה (וילה גדולה, שנבנתה בלב חווה חקלאית, שפעלה החל מהמאה החמישית לפני הספירה וננטשה כ-300 שנה לאחר מכן), הפכו למוזיאון ארכאולוגי. חלקו האחד של המוזיאון (אוסף החפצים שנמצאו במקום) ממוקם בתוך המבנה הגדול ביותר בפרויקט.

קירות הזכוכית החיצוניים של חדר התצוגה מאפשרים למבקרים להתבונן בשרידיה המשוחזרים של הווילה העתיקה, הממוקמים בין שניים מהמבנים. רנצו פיאנו, חתן פרס פריצקר לאדריכלות, הוא אחד הארכיטקטים הידועים והנחשבים ביותר כיום בעולם.

האודיטוריום של רומא איננו הפרויקט הראשון במהלך בנייתו נשמעו טענות לפיהן התוכניות שהציג אינן ישימות. בבריטניה מתנהל כעת ויכוח מתוקשר ודומה בנוגע לישימות תוכניות לבניית רב קומות שתכנן פיאנו לאחד המתחמים בלונדון הבירה.

בשבועות האחרונים הרבתה התקשורת הבינלאומית להחמיא לפיאנו ולאודיטוריום ואף הכתירה את הפרוייקט, כ"תחילת התקופה השנייה של הרנסאנס הרומאי". הסיבה איננה רק המראה המרשים של הפרויקט, אלא גם האופן שבו הוא משתלב בנוף העירוני. הביקורות החיוביות הדגישו גם את הפונקציונליות של הפרויקט, המזמינה את הציבור לנפוש במקום.

כמו בכל הפרויקטים העירוניים הגדולים בעולם, גם ברומא הפוליטיקה שיחקה תפקיד ראשי בבניית הפרויקט - החלק העיקרי של פארק המוסיקה הוקם בתקופה בה כיהן פרנצ'סקו רוטלי (מועמד השמאל האיטלקי בבחירות האחרונות לראשות הממשלה) כראש העיר רומא. רוטלי, שהקצה לבנייה משאבים לא מעטים מהתקציב העירוני וחלק לא מבוטל מזמנו, לא זכה לחנוך את האודיטוריום - העיכובים בבנייה דחו את הפתיחה הרישמית (שבוצעה למרות שלא כל הבנייה הושלמה), למועד בו הוחלפה הצמרת העירונית.

ראש העיר המכהן ולטרוני, לשעבר שר תרבות בממשלתו של רומנו פרודי, הרים את הכפפה ותמך בכל הזדמנות בפרויקט ובהשלמתו.

ולטרוני גורף אמנם את השבחים הרישמיים, אבל גם רוטלי נהנה מההצלחה: כמו שהדברים נראים כעת, הרומאים כל כך מתפעלים מהאודיטוריום, עד שהם מוכנים לסלוח לרוטלי שלא הצליח לקיים את הבטחות הבחירות שלו לשפר את מערכת ההסעה העירונית המקרטעת של העיר.