ה'וול סטריט ג'ורנל': משפחת פריצקר משתמשת במקלטי מס, לצורך 'האטת' תשלומי מס בארה"ב

העיתון חשף סבך חברות קש באיי קיימן ובהאמה, ששולטות בחברת "הייאט באקו" באזרבייג'אן; ההערכה: משפחת המיליארדרים היהודית משיקאגו, שייסדה את רשת מלונות הייאט העולמית, אינה מסתירה נכסים משלטונות המס בארה"ב, אלא "מטפטפת" את הדיווח עליהם

משפחת פריצקר משיקאגו, בעלת רשת מלונות הייאט, עושה שימוש ברשת של חברות אוף-שור באיים הקאריביים, לצורך השקעות בינלאומיות המאפשרות למשפחת המיליונרים להימנע מתשלומי מס בארה"ב, חשף הבוקר (ב') הוול סטריט ג'ורנל.

תחקירני העיתון השיגו מסמכי בית משפט באיים הקאנריים, המפרטים את השימוש בשלוש חברות הרשומות באיי הבהאמה ובאיי קיימן, והמחזיקות מניות במלון פארק הייאט בבאקו, אזרבייג'אן. להסדר הזה יש יתרונות מס פוטנציאליים מבחינתה של משפחת פריצקר.

העיתון טוען כי השקעות אוף-שור ("מחוץ לחוף") הן עניין נפוץ בקרב אמריקנים בעלי אמצעים, אולם כאשר פעולות כאלו מתבצעות בקאריביים או במקלטי מס אחרים בעולם, הן נעשות תחת מסווה כבד מאוד של חשאיות, שמאפשרים מקלטי המס האלו. מסמכי קיימן מאפשרים הצצה נדירה להשקעות אוף שור שנעשו על ידי משפחת פריצקר ואימפריית המלונות הפרטית שבבעלותה.

למשפחה, שייסדה את רשת מלונות הייאט ב-1957 והשולטת בעשרות מלונות החברה ברחבי העולם, יש היסטוריה ארוכה של סיכסוכים עם רשויות מס ההכנסה האמריקניות (IRS) באשר לנכסי אוף שור, כותב העיתון.

המסמכים המתעדים את השקעות המשפחה הוגשו בנובמבר 2000 על ידי גוף המקורב לבנק העולמי לבית המשפט הגבוה של איי קיימן בג'ורג'טאון, גראנד קיימן, כחלק מחשיפה שיגרתית של מסמכים. אחרי שנחו שם למעלה משנה, התגלו במהלך בדיקה שביצע העיתון. שמה של משפחת פריצקר או התייחסות מוגדרת לקבוצת הייאט ולאינטרסים שלה אינם מופיעים מפורשות במסמכים, אולם לדברי העיתון, אישרו גורמים המקורבים לעיסקה את הקשר של המשפחה למסמכים.

מלון פארק הייאט שוכן בבאקו, בירת אז'רבייג'אן, רפובליקה על חוף הים הכספי, שהיתה בעבר חלק מבריה"מ. המלון, שבנייתו הושלמה ב-1995, מארח בעיקר בכירי נפט מערביים המבקשים לנצל את עתודות הנפט הגדולות במדינה. קומפלקס הייאט בבאקו כולל מלון נוסף, מועדון כושר ומספר בארים ומסעדות.

מהמסמכים וראיונות שביצע העיתון עולה כי פארק הייאט בבאקו מצוי בבעלות חברה בשם באקו הוטל, הפועלת מאיי קיימן. החברה נמצאת בבעלותה המלאה של יישות מאיי הבהאמה, אשר נמצאת בבעלות חברה נוספת מאיי קיימן. בעלת החברות האלו היא חברה בשליטת משפחת פריצקר, הפועלת גם היא ממקלט מס כלשהו.

סקוט הקאלה, שחקר את מבנה אחזקות האוף שור של הייאט כיועץ למס ההכנסה האמריקני (IRS) באמצע שנות ה-90, אמר: "ברור שלא היית טורח כל כך עם כל הדקויות המשפטיות האלו של חברות בנות שבבסיסן אין בהן דבר, אם זה לא היה למטרת השתמטות ממס". הקאלה, כיום יועץ פרטי, הדגיש כי אין זה אומר שחוקים כלשהם הופרו בדרך.

שלושת החברות הקאריביות עושות רושם של חברות קש, שנעשה בהן בדרך כלל שימוש לצורך ניצול חוקי מס מקומיים או לצורך יתרונות משפטיים אחרים, ולא לצורך ניהול פעיל של עסקים. בעוד על הניר רשום המטה של באקו הוטל באיי קיימן, פועל למעשה "המשרד הרשום" שלו ממשרדי קלדוניאן בנק אנד טראסט, ספק קיימני ידוע של שירותי בנקאות אוף שור.

משפחת פריצקר, שאימפריית הייאט שבבעלותה חולשת על מאות מלונות ביותר מ-40 מדינות, עושה שימוש במבני אוף שור נוספים לאחזקת נכסים אחרים שבידה, אולם היקף השימוש אינו ידוע, אומר העיתון.

העיתון מניח כי לא סביר שהחברות הקאריביות הוקמו רק כדי להסתיר נכסים משלטונות המס, באופן בלתי חוקי. במקום זאת, גופי השקעות האוף שור המתוחכמים הללו מיועדים כנראה להגן על רווחים על ידי האטת הזרמתם לארה"ב ככל שרק ניתן, או עיכובם ללא הגדרת זמן.

כאשר חברה או משקיע אמריקנים מרווויחים כספים על נכסים מחוץ לתחומי ארה"ב, הם נדרשים על פי חוק לשלם מיסים על כל הכספים המוחזרים לתחומי ארה"ב ('ריפטריאציה'). אם הרווחים אינם מוחזרים לארה"ב, חייבים החברה או המשקיע לחשוף את קיומם.

"כמי שעשה עבודה אחרת עם לקוחות שבבעלותם נכסים באיי קיימן, אני יכול לומר שמה שהם עושים בדרך כלל הוא לומר: "בסופו של דבר נדווח על ההכנסות ונעביר אותן לארה"ב, אבל בפערי זמן של עשר שנים", אומר החוקר חקאלה לוול סטריט ג'ורנל. לדבריו, סיבה אפשרית להקמת שלוש חברות קש זו מעל גבי זו, היא כדי ליצור תחנות שבהן ניתן יהיה לצבור את הרווחים הלא ממוסים, תוך הזזתם מיישות אוף-שור אחת לאחרת.

ב-1994 שילמה המשפחה 9.5 מיליון דולר בהסדר פשרה עם ה-IRS, שטען כי לפני מותו העביר פטריארך המשפחה, נתן פריצקר, נכסים אישיים למקלט מס, כדי להימנע מתשלום מס של 100 מיליון דולר. המשפחה לא הודתה באשמה וגם לא נדרשה לשלם קנס.

המבנה המסובך של העיסקה הקאריבית מפורט במסמכי הלוואה של אינטרנשיונל פייננס, חברה הקשורה לבנק העולמי והתומכת בפרויקטים פרטיים. בשנת 2000 העניקה החברה ליישות הקיימנית באקו הוטל הלוואה של 17.5 מיליון דולר לצורך הרחבת מלון פארק הייאט באקו.