בעוד כשבועיים יוגשו ההצעות למכרז להפעלת הקו הראשון לרכבת הקלה בירושלים.
רגע לפני הגשת ההצעות מורגש לחץ שיא אצל כל המעורבים בפרויקט, כאשר הקבוצות
המתמודדות מנסות לשפר עמדות. אחת המתמודדות הגישה בקשה לביטול הערבויות בהיקף
של 30 מיליון שקל. מדובר בערבות למקרה שהקבוצה הזוכה תחזור בה. ועדת המכרזים
הבינמשרדית לפרויקט אישרה לקבוצות לדחות את הצגת הערבויות, שיוצגו שבעה ימים
לפני שהמועמד לזכייה יוזמן למשא ומתן. כיום מתמודדות באופן מעשי רק שתי קבוצות:
פס ירושלים וסיטי פס. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" (3.12.01), קבוצת אדנים
- חברת נכסים ובניין, קבוצת כלל, חברת ההפעלה ההולנדית HTM ויצרן הרכבות BOMBARDIE,
קבוצת אריאל - דנקנר השקעות, קבוצת דלק, חברת ברן, שיכון ובינוי, חברת ההנדסה
הקנדית SNC LAVALIN ויצרן הרכבות CAF, פרשו מההתמודדות וזאת על אף שלא הוגשה
הודעה פורמלית על פרישתם עד כה.
בהנהלת הרכבת מודים השבוע לראשונה, כי הם מצפים רק לשתי הצעות, של קבוצת פס
ירושלים (אפריקה-ישראל, פויכטונגר וחברת ההפעלה Uestra מהנובר בשיתוף חברת
דויטשה באן), וקבוצת CITY PASS (המורכבת מיצרנית הרכבות אלסטום, אלקו, אשטרום
פועלים השקעות וחברת ההפעלה הבינלאומית CGEA). ההתנהלות של קבוצת אדנים ואריאל
בחודשים האחרונים הביאה את הגורמים בהנהלת הפרויקט להבין, כי למכרז יוגשו רק
שתי הצעות. שתי המתמודדות שנותרו השקיעו מיליוני דולרים בהכנת המכרז, והן אמורות
להגיש את הצעתם עד ל-4 ביוני.
ההצעות למכרז, לבקשת הקבוצות, יוגשו בשני חלקים: ההצעה הטכנית וההצעה הכספית.
עלות הפרויקט מוערכת בכ-400 מיליון דולר, שתתחלק בין הסקטור הציבורי לזכיין
הפרטי, לא כולל מענק הקמה. ההערכה היא, כי לגבי המרכיב העיקרי בהצעת המתמודדים
במכרז, שהוא מענק ההקמה שיבקשו היזמים, הדרישות ינועו בין 100 ל-200 מיליון
דולר.
ל"גלובס" נודע, כי חלקים מההצעות כבר הוגשו לוועדה.
ההכנות למכרז החלו כבר לפני שנתיים עוד בשלב המיון המקדים. כבר אז הוגשו עשרות
בקשות, תיקונים והבהרות. התאריך להגשת ההצעות נדחה שלוש פעמים לבקשת המתמודדות,
לאור המורכבות של המכרז.
הבקשה האחרונה לעניין הערבויות הפתיעה את המעורבים, בעיקר לאור העובדה, כי
ועדת המכרזים קבעה, שבקשות לשינויים לא יוגשו 45 יום לפני הגשת ההצעה. על אף
קביעה זו באה הוועדה לקראת שתי הקבוצות שנותרו ודחתה את המועד להגשת הערבויות.
מאידך, מבהירים ברכבת הקלה, יש גבולות שאותם לא עוברים, ושיטת המכרז B.O.T
לא תיעשה בכל מחיר.
בכיר בפרויקט ל"גלובס": "אין ספק שהמצב הבטחוני והכלכלי במדינה אינו מאפשר
תנאים אופטימליים לבוא במשא ומתן ולעמוד על קוצו של יוד. גם הקבוצות וגם הנהלת
הפרויקט השקיעו עשרות מיליוני שקלים להכנת המכרז. הלחץ הוא טבעי ומאפיין אווירה
של רגע לפני הגשת ההצעות. גם בכביש חוצה ישראל היה בדיוק אותו הדבר".
ל"גלובס" נודע, כי קבוצת סיטי פס הביעה תמיהה בפני ועדת המכרזים על הבקשה,
וזאת לאור העובדה כי במכרז שהיקפו 400 מיליון דולר יש קושי להציג ערבויות בסך
30 מיליון שקל.
במקביל להתקדמות הליכי המכרז נמצאות עבודות ההנדסה בעיצומן. העבודות, בפיקוח
של חברת מוריה, כוללות פינוי התוואי מתשתיות והקמת תשתיות חדשות לאורך הקו
הראשון בהיקף של 500 מיליון שקל. העבודות מתבצעות לאורך 10 ק"מ מתוך 14 ק"מ
של הקו הראשון, והן יושלמו עד סוף 2003.
הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים יהיה באורך של כ-14 ק"מ, מפסגת זאב בצפון,
דרך מרכז העיר ועד להר הרצל, ובנייתו צפויה להסתיים בשנת 2006. הקו יכלול 24
תחנות, ובשעות השיא ינועו לאורכו 38 קרונות רכבת, בתדירות של 4 דקות לכל כיוון
נסיעה. עלותו מוערכת בלמעלה מ-1.6 מיליארד שקל, חלקם מכספי תקציב משרד התחבורה
ועיריית ירושלים, והיתר מכספי הקבוצה הבינלאומית שתזכה בזיכיון. קו זה הינו
הראשון מבין 8 קווי רכבת קלה באורך 54 ק"מ בתוכנית אב כוללת למערך התחבורה
הציבורית בירושלים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.