הקו המשודרג: התחנה הסופית תהיה במלחה ולא בחאן

למרות שסקר בן 3 שנים של הרכבת תומך בתחנת החאן

תחנת הרכבת הסופית בירושלים בקו המשודרג תהייה במלחה ולא בתחנת החאן ההיסטורית של קו הרכבת, כפי שתוכנן במקור. כך הוסכם בשבוע שעבר בין מנכ"ל הרכבת יוסי שניר לבין ראש עיריית ירושלים אהוד אולמרט, באישור שר התחבורה, אפרים סנה.

להחלטה זו השלכות מרחיקות לכת על פני העיר מבחינה תחבורתית ואורבנית. בראש ובראשונה יוכלו תושבי השכונות הסמוכות, כבקעה והמושבה היוונית, לנשום לרווחה, שהרכבת לא תעבור מתחת לאפם. המנצחת היא העירייה, שפינתה לעצמה את אחד המתחמים היותר יקרים בעיר, בו היא חושקת כבר מזמן. הדברים טרם נסגרו סופית, והרשות לפיתוח ירושלים שוקדת בלחץ של זמן להכין סקר תנועה, שיוכיח לשניר חד משמעית, שתחנת החאן היא לא כדאית כלכלית. רק לאחר מכן יוכלו להמשיך בתכנון פרויקט מתחם הרכבת והתוואי של הקו השני הרכבת הקלה.

עיריית ירושלים פתחה במאבק ממושך להוציא את הרכבת מהחאן. בדיון שנערך בחודש האחרון בלשכת אולמרט נעתר שניר לבקשה. אולמרט, באמצעות בכירים בתכנון ובפיתוח העיר, הביע התנגדות מוחלטת להקים תחנה בחאן. נימוקי העירייה: נגישות תחבורתית בעייתית, מצוקת חנייה, ובנוסף אי התאמה אורבנית ביחס לתוכניות הפיתוח של האיזור.

העירייה מתכננת על מתחם הרכבת תוכנית ענק למגורים, מסחר ומלונאות (תוכנית שנדחתה בוועדה המחוזית, אך כיום מכינה הרל"י תוכנית חדשה). הקו השני של הרכבת הקלה אמור לעבור במתחם, וככל הנראה יחבר את דרום מזרח העיר (תלפיות והסביבה) אל איזור התעשייה הר חוצבים, דרך מרכז העיר.

שניר אמר בדיון הפנימי, כי הוא מאמין שראשי העיר יודעים יותר טוב מרכבת ישראל מה טוב לעיר שהם עומדים בראשם, והביע הסכמה עקרונית. הסכמתו הסופית מותנית בסקר שייערך על-ידי העירייה ובמימונה, שיצביע על כך, שתחנת החאן היא פחות אטרקטיבית מבחינת מספר נוסעים פוטנציאלי. זאת, מאחר שלרכבת ישראל יש מחקרים מלפני שלוש שנים, לפיהם רוב הנוסעים יגיעו מתחנת החאן. תנאי חשוב לא פחות הוא התחייבות מפורשות של העירייה, שהיא מכירה בזכויות הדרך ממלחה לחאן ובקרקעות במתחם כרכוש של רכבת ישראל, וכל תסריט אפשרי במתחם רכבת ישראל (שלא לשימוש הרכבת) יחייב את הסכמת הרכבת וכרוך בהסדר כספי.

לאור הסיכום, החליטה רכבת ישראל להתחיל בהקמת התחנה במלחה. על-פי התכנון, בנוסף על תחנה זו יוקמו עוד שתי תחנות תת קרקעיות שיחוברו במינהרה: בכניסה לעיר בבנייני האומה ובמרכזה בגן העצמאות. שתי תחנות אלו ישרתו את הרכבת המהירה (חלופה A1) הנמצאת בהליכי תכנון, ותיתכן אפשרות לחיבור בין תחנת מלחה למרכז העיר. התחנה במרכז העיר, מבחינת שניר, היא בעלת חשיבות עליונה: "חיבור למרכז עיר אני צריך. רכבת צריכה להגיע למרכזי הערים וזאת מטרה מוצהרת של הרכבת".

בכל מקרה נראה, כי על אף שהסקר הכלכלי טרם הוכן והונח על שולחנו של שניר, תחנת החאן ההיסטורית ירדה מהפרק, גם אם הבדיקה תעיד על כדאיות מובהקת להפעלת הקו המשודרג.

בטווח הקצר תחנת החאן תעלה את הפוטנציאל הכלכלי של הקו המשודרג, אבל המערך המסילתי התוכנן - הרכבת המהירה ושתי תחנות נוספות במיקום אסטרטגי מול הקו המשודרג - מציג עדיפויות ברורות. ובטווח הארוך? אם התוכניות אכן ייצאו לפועל ורכבת ישראל תסלול את הקו המהיר, הקו המשודרג ישמש בעיקר להעברת מטענים. במקרה כזה אין משמעות לסקר נוסעים.

לוח הזמנים של רכבת ישראל לפתיחת הקו המשורג הוא 2004, והרכבת המהירה 2009.