ממשלת צ'כיה בחרה בשיכון ובינוי לסלילת כביש אגרה בכ-4 מיליארד דולר

האם חברת שיכון ובינוי זכתה בפרויקט ענק בצ'כיה? עדיין לא ידוע. מצד אחד, "רויטרס" פרסם היום ידיעה לפיה חברת שיכון ובינוי זכתה בפרויקט להקמת כביש אגרה בצ'כיה, לתקופה של 30 שנה, בהיקף הכנסות של 4 מיליארד דולר. מנגד, הנהלת שיכון ובינוי טוענת היום, כי המדובר בהחלטת ממשלה בלבד, וכי תוכנה טרם הועבר לחברה ולכן אינה מעוניינת להגיב עליה.

כך או אחרת, ב"רויטרס" דווח שבישיבת הממשלה הצ'כית הוחלט, כי הממשלה תשכור את שירותי חברת שיכון ובינוי על מנת לבנות ולהפעיל כביש אגרה בצ'כיה, ל-30 שנה, שייבנה בשיטת B.O.T, כלומר החברה הבונה תישא בעלויות ההקמה וכן בהכנסות האגרה שייגבו מהנוסעים בו. בתום התקופה צפויה החברה המפעילה להעביר את הכביש לידי המדינה.

מדובר בכביש שיחבר בין פולין לצ'כיה, ואמור לחבר את האיזורים הבלטים בפולין למערב אירופה. נזכיר, כי פולין וצ'כיה מועמדות להצטרף לאיחוד האירופי, ובניית הכביש עשויה לקרב גיאוגרפית את פולין אל מרכז ומערב אירופה. במסגרת הפרויקט צפויים להיסלל בשלב הראשון רצועה באורך של כ-80 ק"מ שתחבר בין העיר אוסטרווה בצפון מזרח צ'כיה לגבול פולין, רצועה שסיום סלילתה צפוי בשנת 2009.

אם כן מדוע בשיכון ובינוי לא מוכנים להתייחס לנושא? הסבר אפשרי ניתן על ידי "רויטרס" המדווח, כי החלטת הממשלה עוררה מחלוקת, עקב העלויות הגבוהות של הפרויקט והעדר השקיפות. זאת לאחר שהממשלה הצ'כית בחרה בקבוצה המונה את שיכון ובינוי, וכן חברה מאנגליה וחברה מאוסטריה, מבלי לקיים מכרז פומבי.

במסגרת דו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון מדווחת החברה, כי היא בוחנת ביצוע פרויקטים נוספים, כגון כביש אגרה בסלובקיה. כמו כן מדווחת שיכון ובינוי, כי זכתה לאחרונה במספר פרוייקטים גדולים של תשתית במרכז אמריקה ב-90 מיליון דולר. במקביל, חתמה שיכון ובינוי, ביחד עם שותפים, על הסכם עם ממשלת קרואטיה להקמת איזור סחר חופשי במדינה, הסכם שמותנה בעמידת ממשלת קרואטיה בתנאים שטרם מולאו עד כה.

הכנסות שיכון ובינוי ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-934 מיליון שקל, לעומת כמיליארד שקל ברבעון הקודם ו-801 מיליון שקל ברבעון המקביל. רווחי החברה ירדו בצורה חדה ברבעון ל-10.9 מיליון שקל, לעומת 31.6 מיליון שקל ברבעון הקודם ורווח של 20.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.