ת"א: תשתית כבלים אופטיים תונח במערכת הביוב

לדברי מנכ"ל הרשות, תומר שרת, מדובר בטכנולוגיה שתהפוך את גוש דן בכלל ואת ת"א-יפו בפרט למרכז אורבני חכם

בשבוע שעבר פורסם המכרז להנחת תשתיות תקשורת כבלים אופטיים במערכת הביוב והניקוז של עיריית ת"א. מדובר בפרויקט חדשני בניהול הרשות לפיתוח כלכלי ת"א-יפו, בליווי עוה"ד יאיר סולומון ושרון מונטיפיורי ממשרד בלטר-גוט-אלוני, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

עד כה העברת כבלים אופטיים לתקשורת היתה כרוכה בפתיחת כבישים, מדרכות, יצירת עומסי תנועה ופגיעה בתשתיות ובאיכות חייהם של התושבים. היקף העבודות מוערך במאות ק"מ. כל חברת תקשורת תוכל לפנות אל הרשות, על מנת שזו תניח עבורה רשת סיבים אופטיים בתוואים מתאימים. פרויקטים דומים נעשו כבר במספר ערים מרכזיות בעולם, ביניהן ברלין ואמסטרדם.

הפרויקט יכול להתבצע לפי מספר שיטות:

שיטת ברלין - פריסה באמצעות רובוט המופעל מקרון עם צג טלוויזיה. בשיטה זו הרובוט זוחל בצנרת הביוב מקוטר 20 ס"מ ומעלה, שוטף, מצלם ומתקין את הכבלים בחלק העליון של הצינור, באמצעות ווים מתאימים.

שיטת פרנקפורט - בה הרובוט שוטף, מצלם ומתקין את הכבלים בחלק העליון של הצנרת באמצעות טבעת קפיצים, הנצמדת לדופן הפנימית של צנרת הביוב דרך שרוולים מתכת מיוחדים.

שיטת BOP - בה מותקנים הסיבים בצנרת מחודשת באמצעות לחץ מים חמים, היוצרים את המקשה המאכסנת את המודלים לסיבים. כמו כן יכולים המודלים להידבק לתקרת הצינור באמצעות רובוט.

לדברי מנכ"ל הרשות, תומר שרת, מדובר בטכנולוגיה שתהפוך את גוש דן בכלל ואת ת"א-יפו בפרט למרכז אורבני חכם. לדבריו, שימוש בטכנולוגיה החדשה יחסוך את הפגיעה בתשתיות הכבישים והמדרכות, ימנע את הפגיעה באיכות חיי התושבים, יקצר את זמן הביצוע ויאפשר ליותר חברות להנות מתשתית עצמאית.