ידיעות אחרונות: סין מחדשת המגעים עם תעשיות בטחוניות בארץ

מדובר בעיסקאות עם פוטנציאל יצוא של כמה מאות מיליוני דולרים; הסינים מגלים עניין במערכות להשבחת מטוסי קרב ומסוקים, במערכות לוחמה אלקטרונית ובמלטים מדגמים שונים

הסינים חידשו את המגעים עם התעשיות הבטחוניות הישראליות על רכישת מערכות נשק שונות. זאת, בעקבות סיום פרשת עיסקת מטוס ההתראה פלקון. כך מדווח ידיעות אחרונות.

מדובר בעיסקאות עם פוטנציאל יצוא של כמה מאות מיליוני דולרים. הסינים מצויים בעיצומו של מאמץ לשדרג את הכוחות המזוינים שלהם, ולצורך כך מגלים עניין בשורה של מערכות ישראליות.

המשבר עם סין נבע מביטול העיסקה להתקנת מערכת ההתראה מדגם פלקון של התעשייה האווירית על מטוס סיני. זאת, עקב לחץ אמריקני. עם סיום משבר הפלקון, חזרו לסין אנשי הצוות המקצועי הסיני שליוו את הפרויקט. נראה כי במקומם יגיעו בקרוב צוותים חדשים, לטיפול בעיסקאות שכבר הוסכם עליהן, ושעתה מקווים שהטיפול בהן יתחדש.

הסינים מגלים עניין במערכות להשבחת מטוסי קרב ומסוקים, במערכות לוחמה אלקטרונית ובמלטים מדגמים שונים.

בתעשיות הבטחוניות מקווים, כי כמה מגעים על עיסקאות שהוקפאו כתוצאה ממשבר הפלקון יתחדשו ממש בזמן הקרוב. ניתן לסכם כמה עיסקאות בזמן קצר יחסית, אמר אתמול מקור בתעשיות הבטחוניות. לדבריו, הסינים שמרו כל העת על קשרים עם התעשיות הבטחוניות מתוך תקווה שיימצא פתרון למשבר הפלקון.

מטוס התובלה הרוסי, עליו החלה התעשייה האווירית להתקין את מערכת ההתראה מדגם פלקון, שב לפני עשרה ימים בטיסה לסין. המטוס חנה בישראל מאז נאלצה ישראל לבטל את העיסקה עם סין.

המטוס, מדגם איליושין 76, נרכש בזמנו על-ידי התעשייה האווירית ברוסיה. שם גם נבנה המתקן על גגו, בו אמורה היתה אלתא, חברה-בת של התעשייה האווירית, להתקין את האנטנה המיוחדת של מערכת הפלקון.

המטוס הוחזר לסין במסגרת הסכם הפיצויים עם סין בעקבות ביטול העיסקה. במסגרת הסכם זה שילמה ישראל לסין פיצוי של 300 מיליון דולר.

הסינים יתקינו במטוס ככל הנראה מערכת התראה מתוצרת רוסית או אנגלית. הם ישתמשו בהתקן המיוחד על גב המטוס שנבנה על-ידי חברה רוסית, ולכן הושאר על המטוס. התעשייה-האווירית פירקה מהמטוס כל ציוד שהיווה חלק ממערכת הפלקון. הסינים רואים בהסכם הפיצויים ובהחזרת המטוס סוף הפרשה שהעכירה את יחסי הרכש הבטחוני עם התעשיות הבטחוניות הישראליות.