רשות ש"ת הפסידה 20 מיליון שקל בהקמת מחלף חלופי ל"נתב"ג 2000"

זאת, בעקבות התנגדות תושבי כפר-חב"ד להקמת מחלף בתחומם

מנכ"ל משרד התחבורה, בן-ציון סלמן, הגיע להסכמה עם תושבי כפר חב"ד, לגבי הקמת מחלף כניסה לטרמינל החדש בשדה התעופה נתב"ג.

התנגדות תושבי הכפר גרמה לרשות שדות התעופה לבנות מחלף חלופי, שאינו חולף ליד הכפר, בעלות של כ-20 מיליון שקל. הקמת המחלף אומנם כמעט הושלמה, אולם הוא מאריך את דרך הכניסה לנתב"ג ב-7 ק"מ, מכל כיוון. לאחר הקמת המחלף המקורי ליד כפר חב"ד, יהיה המחלף הקיים חסר משמעות.

המו"מ עם תושבי הכפר נמשך במקביל להקמת המחלף החלופי. המחלף ייפתח עם פתיחת הטרמינל העתידי, "נתב"ג 2000", בתחילת 2004. מחלף חב"ד יושלם רק בהמשך. עתה סוכם, כי המחלף החדש יוקם על שטח של 40 דונם בלבד, לעומת 80 דונם שתוכננו.

כתוצאה מדרישה זאת של תושבי הכפר, יהיה המחלף בעל היקף יכולת העברת תנועה מצומצמת ועלות בנייתו תסתכם בכ-70 מיליון שקל, במקום כ-180 מיליון שקל. שר התחבורה, אפרים סנה, שסייר היום (ב') בשטח הטרמינל החדש, האשים את חברת בוביס האמריקנית בחלק נכבד מהעיכוב בהקמת הטרמינל והאיחור בפתיחתו.

בוביס היתה אמורה לפקח על התקדמות הפרויקט. "החברה לא עשתה את עבודתה כראוי", אמר סנה, "בין השאר, מכיוון שלא הפעילה סנקציות נגד פיגורים של גורמים אלה ואחרים. המלצות הוועדה שהקמתי לבירור העיכובים יושמו במלואן, ועתה מקיימת הנהלת הרשות תהליך מעקב מקצועי אחר ביצוע הפרויקט".

בסיור בטרמינל החדש השתתפו משתמשיו העיקריים, כולל מנכ"ל אל-על - עמוס שפירא, מנכ"ל ארקיע - איזי בורוביץ', ראש מינהל התעופה האזרחית החדש - עמוס עמיר, מנכ"ל רשות הנמלים, מנכ"ל הרכבת ומנכ"ל מע"צ.

הטרמינל החדש יאפשר קליטת 12 מיליון נוסעים בשנה. בשלב הראשון - יקלוט רק כ-9 מיליון נוסעים בשנה, עד להשלמת בניית הזרוע הרביעית לפריקת נוסעים מהמטוסים. רוב הבנייה שלה תתבצע אומנם עד לפתיחת הטרמינל לפעילות, אולם חלק מהעבודה יסתיים רק לאחר פתיחת הטרמינל.

מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, מסר, כי מעתה לא יבוצעו שינויים מהותיים בתהליך הקמת הטרמינל. "הטרמינל החדש, שאנו בונים בשדה התעופה הבינלאומי של חיפה, יאפשר הסטת כ-3 מיליון נוסעים בשנה מנתב"ג. הקמת חמש זרועות ב'טרמינל 2000' תאפשר טיפול ב-16 מיליון איש בשנה, אולם לנוכח הצניחה במספר הנוסעים, איננו מתכננים את הקמת הזרוע הנוספת", אמר אופיר.