בית המשפט המחוזי בתל-אביב מחק תביעה שהגישו בעלי קרקעות בתוואי המתוכנן של
כביש 531. המשמעות היא, שרכבת ישראל ומע"ץ יתחילו בימים הקרובים בעבודות הכנה
וגידור, לקראת יציאה למכרז לסלילת כביש 531 והקמת מסילת הרכבת תל-אביב-כפר
סבא. עם זאת, העבודות העיקריות יתחילו רק בקיץ הבא, וזאת בשל מאבקים ממושכים
של בעלי הקרקע לביטול ההפקעות. אמנם, ארבע עתירות מתוך 12 תביעות נמחקו או
נדחו, ובג"ץ קבע כי אין בהפקעה פגם או פעולה לא חוקית, ובכל זאת ממשיכים בעלי
הקרקעות לנהל תביעות על אותו תוואי בדיוק בנימוק משפטי זהה. משמעות ההליכים
המשפטיים היא עיכוב של שנה לפחות בביצוע העבודות.
בתביעה שנדחתה בשבוע שעבר, הרביעית במספר, חויבו הנתבעים, לראשונה בסדרת התביעות,
בהוצאות בסך 10,000 שקל. אולם, עורכי הדין של מע"ץ והרכבת רחוקים מלנשום לרווחה:
יש להם עוד שמונה תיקים כמעט זהים לטפל בהם.
עו"ד טלי ענבר ממשרד בלטר-גוט-אלוני, המייצגת את רכבת ישראל, מתכוונת לבקש
את איחוד התביעות, מחיקתן או דחייתן ולבקש הוצאות. בכל מקרה, התביעות הקיימות
שטרם הוכרעו אינן יכולות לעצור את העבודות, כיוון שאינן כוללות בקשות לצווי
מניעה.
התובעים, שרובם מיוצגים על-ידי משרד עוה"ד משה וינברג טוענים, כי ההפקעה, שנעשתה
מכוח פקודת הדרכים, אינה חוקית, וכי ההפקעות צריכות להיעשות מכוח חוק התכנון
והבנייה. יצוין, כי הפקעה מכוח חוק התכנון והבנייה מחייבת תוכנית מאושרת, ואילו
בהפקעה מכוח פקודת הדרכים אין תנאי כזה. הבדל נוסף הוא הפיצוי: הפקעה מכוח
חוק התכנון והבנייה מאפשרת למדינה שלא לפצות על 40% מהקרקע שנתפסה, ואילו על-פי
הפקודה מדובר רק על 25%, שאינם מחויבים בתשלום.
ענבר: "אין הבדל מהותי בין שתי הדרכים, כי רכבת ישראל ומע"ץ בכל מקרה לא מבצעים
הפקעה כל עוד אין להם תוכנית שנמצאת בהליכי תכנון מתקדמים. אף שר לא יחתום
על צווי הפקעה כשאין תוכנית קיימת על סף אישור. גם אם נתפוס קרקע לפני שהיא
מאושרת, לא נוכל להניח אבן על הרצפה".
מהנדס מחוז תל-אביב ומרכז במע"ץ, ראובן יום טוב: "עו"ד וינברג מנסה באופן שיטתי
לעכב עבודות של מע"ץ. המטרה שלו היא להכניס אותנו ללחץ ולגרום לנו לשלם. בסופו
של דבר, רוב התביעות שלו נדחות והוא גורם לעיכובים חסרי תועלת על חשבון הציבור
ותוך פגיעה ברווחתו ובבטיחותו. העבודות בכביש 531 מעוכבות, כיוון שעד שנפרסם
מכרז ונבחר זוכה יגיעו חודשי החורף, ואז לא נוכל לבצע עבודות. רק לקראת האביב
נוכל להתחיל בביצוע העבודות. לוחות הזמנים יתעכבו ונפתח את הכבישים ותחנות
הרכבת באיחור".
תגובתו של עו"ד וינברג לא הגיעה עד סגירת הגיליון. (בג"ץ 2381/01, 6066/01,
4266/01 ת.א 2516/01).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.