בעלי קרקע שהופקעה טוענים: הקרקע הועברה לידיים פרטיות

תובעים לבטל הפקדת תוכנית המתאר ולהחזיר להם את הקרקע - או לחליפין לשלם להם פיצויים

בעלי זכויות במקרקעין בצפון ת"א, מדרום למתחם הקאנטרי קלאב, עתרו לבית המשפט המחוזי בת"א, בבקשה להורות על ביטול הפקדת תוכנית המיתאר של מתחם הקאנטרי.

בפנייה לבית המשפט נטען, כי בסמוך לאחר הפקעת מתחם הקאנטרי מהעותרים, העבירה המדינה את המתחם לידיים פרטיות של חברה זרה, בשם אינברסיונס טוריסיטקס ס.א. במסמכי התוכנית המופקדת מופיעות חברה זו ואזורים בניין כיזם וכבעלים של המתחם. התוכנית אמורה לשנות כליל את ייעוד המתחם, ולהופכו למתחם למגורים, משרדים ומסחר.

בפנייה לבית המשפט, באמצעות עו"ד אלי וולצקי, טוענים העותרים, 54 במספר, כי הם מחזיקים בקרקע זה עשרות שנים, אולם הגוש נותר בשממונו ללא תכנון זה עשרות בשנים, בעוד שהבעלים נדרשו לשלם מיסי רכוש, אשר כירסמו בקניינם וכילו את ערכו הכלכלי.

העותרים הם בעלים של שטח בגודל 414,271 מ"ר בגוש זה, ובמהלך השנים בוצעו מספר הפקעות בגוש, והשטח קטן ל-230 אלף מ"ר בלבד. בנוסף, הפקיעה העירייה בשנת 1980 בטעות שטח נוסף של 175 אלף מ"ר, כך שרובו הגדול של השטח המקורי הופקע, מבלי שהוצע ומבלי ששולם לעותרים פיצוי כלשהו.

לטענת העותרים, נודע להם באקראי על התוכנית, עת ביקשה העירייה להקים תחנה לפינוי פסולת על המקרקעין. לטענתם, הרשויות נטלו מקרקעין של בעלים פרטיים כדי למכור אותן לבעלי הון זרים, וקיים חשש כי הרשות נהגה בחוסר תום לב, בכך שלא היה בכוונתה לעשות במקרקעין המופקעים שימוש לצורכי ציבור, על פי מטרת ההפקעה, אלא לספסר בקרקעות, להשביחן ולמכור אותן למרבה במחיר.

לדבריהם, החלטת הוועדה המחוזית על הפקדת תוכנית המיתאר משוללת תום לב, והתוכנית נעשתה ללא לוח הקצאות וטבלת איזון, והיא אינה כשרה להפקדה. העותרים מדגישים, כי הם חשים שהקרקע נגזלה מהם ללא כל פיצוי.

העותרים מבקשים מבית המשפט להצהיר עוד, כי הם זכאים לקבל בחזרה את הזכויות במקרקעין שהופקעו מהם ללא תמורה, או לחילופין פיצוי מלא על פי ערכם של המקרקעין המופקעים לאחר שינוי ייעודה של החלקה.

טרם נתקבלו תגובות המשיבים לעתירה. (עת"מ 1266/02).