גרטנר: נמכר המחשב המיליארד בשוק ה-PC העולמי, 25 שנה אחרי צמיחת השוק לראשונה

עם צמיחה שנתית משוערת המוערכת בכ-9%, יגיע מספר מחשבי ה-PC ל-2מיליארד מחשבים בעוד כשש שנים

בחברת המחקרים גרטנר טוענים כי עברנו את סף מיליארד מחשבי ה-PC בעולם. עוד נטען כי מעבר סף 2 מיליארד המחשבים צפוי בעוד כשש שנים, בתנאי שהתעשייה תמשיך לחדש ולקדם את שוק ה-PC. הערכה זו מתבססת על צמיחה שנתית משוערת של 9% במספר המחשבים המיוצרים. 10 ספקי ה-PC המובילים בעולם, לפי סדר יורד: דל, קומפאק, HP, IBM, NEC, SONY, טושיבה, פוג'יטסו, אפל, פוג'יטסו-סימנס. הרחבת השוק תדרוש מה-PC להיות קטן וזול יותר, אך עם יישומים וביצועים רחבים יותר.

הפריצה הגדולה בתחום המכירות התרחשה עם השקת ה-PC של יבמ ב-1981. בין השנים 1985 ל- 2001 נהנה שוק ה-PC מצמיחה מתמדת, לרוב דו-ספרתית, כשהצמיחה החזקה החלה ב- 1993, עם השקת Windows 3.1. צמיחה זו נחלשה בעקבות סימנים ראשונים של רוויה ב-1998.

ב-2001 , לראשונה מאז הירידה ב- 1985, החל שוק ה-PC להראות צמיחה שלילית, מסימני הכלכלה המתנדנדת ועקב בסיס קיים של PC חדשים יחסית. בגרטנר מעריכים, כי מספר המחשבים המותקנים בבתים עולה על 500 מליון יחידות וכמעט כולם מחוברים לאינטרנט. ארה"ב ואירופה הן המדינות המובילות במספר ה-PC. גם אסיה פסיפיק מסתמנת כשוק חזק. יפן מפגרת מאחור, בשקפה את הבעיות הכלכליות עמן מתמודדת המדינה.

מתי מחליפים?

על פי הערכת עורכי המחקר, מחזורי ההחלפה של מחשבים ניידים קצרים בשיעור של30% משיעורי החלפה של מחשבים שולחניים. 16% מסך המחשבים האישיים שנמכרו בעולם הם מחשבים ניידים, כאשר 11% ממשתמשי ה-PC מחזיקים גם במחשבים ניידים.

יצרני PC מתמודדים כיום עם האתגר להפחית עלויות, על מנת לתת מענה להזדמנויות בשווקים צומחים כמו סין, אמריקה הלטינית ומזרח אירופה. בשני העשורים הבאים, ה-PC ו'צאצאיו' יאפשרו לכלכלות צומחות להתפתח ולהפוך לכלכלות המבוססות על טכנולוגיות מידע. כדי ששוק ה-PC יגיע למיליארד השני, דבר מרכזי צריך להשתנות – המחיר, שצריך להמשיך לרדת. זה יהיה האתגר הגדול ביותר לתעשייה במהלך חמש השנים הבאות.