ההסכם למימון פרויקט מינהרות הכרמל, בין דיסקונט וקבוצת כרמלטון - בספק

העיכוב הרב בביצוע הפרויקט גרם לשינוי מהותי של התנאים בהסכם

התנאים בהסכם המימון שנחתם בשנת 1998 בין בנק דיסקונט לבין קבוצת כרמלטון, למימון פרויקט מינהרות הכרמל, השתנו בצורה מהותית, דבר שמעמיד בספק את תוקפו של ההסכם. בהתאם לכך, מנהלים הצדדים מו"מ בנושא המימון. בנק דיסקונט מבקש לחדש את הסכם המימון, באופן שיתאים לתנאים הנוכחיים.

הסיבה לשינויים המהותיים בפרויקט מינהרות הכרמל היא העיכוב הבלתי צפוי שחל מאז זכתה קבוצת כרמלטון במכרז, בשנת 1998. הסיבה העיקרית לעיכוב היא ההתנגדויות של תושבים המתגוררים לאורך תוואי המינהרות, באיזור חיפה.

לאחר שהוסרו ההתנגדויות, ויזמי הפרויקט ביקשו להוציאו אל הפועל, הסתבר, כי בנק דיסקונט מבקש לשנות את תנאי המימון בהתאם לשינויים שחלו מאז. עיקר השינויים נעים סביב תחזיות תנועת הרכבים בתוואי המינהרות, שאמורות לגשר על העיר חיפה בין צידה הדרומי והצפון-מזרחי.

המו"מ המתחדש עלול לגרום לביטולו של הסכם המימון, שהיקפו עומד על 150 מיליון דולר. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", הבנקים הגדולים מתקשים להעניק מימון לפרויקטים גדולים בתחום התקשורת, דבר שעלול לעכב פרויקטים רבים, ובכללם פרויקט מינהרות הכרמל.

לפי הערכות, צפויה קבוצת כרמלטון, זכיינית פרויקט מינהרות הכרמל, להתקשות למצוא מימון חלופי למימון שכבר הוסכם עליו בבנק דיסקונט.

בנק דיסקונט, שסובל מבעיות הלימות הון, עשוי להתקשות לממן את הפרויקט, ולפי הערכות, השינויים בתנאי הפרויקט יכולים להוות עבורו יציאה נוחה וויתור על המימון גדול ההיקף, שעלול להערים עוד יותר על בעיות ההון שלו.

קבוצת כרמלטון זכתה בספטמבר 1998 במכרז של המדינה לביצוע פרויקט מינהרות הכרמל. הקבוצה כוללת חברת תשתית ספרדית - דרגדוס, את חברת נכסים ובניין הישראלית, קבוצת אשטרום וחברת פיבי אחזקות, מקבוצת הבנק הבינלאומי.

בנק דיסקונט סירב להגיב לידיעה, בשל סודיות בנקאי-לקוח.