הסדר טיעון: חב' שילוח היהלומים ברינקס ישראל נקנסה במיליון שקל

שופט ביהמ"ש המחוזי בירושלים, משה דרורי, הטיל היום (ה') על חברת ברינקס ישראל קנס בסך מיליון שקלים ועל מנהלה, מיכאל כהנוב, עונש של עבודות שירות לתקופה של חמישה חודשים וקנס בשיעור של 100 אלף שקל.

בכך קיבל דרורי את הסדר הטיעון אליו הגיעו המדינה וחברת ברינקס בחודש פברואר השנה. דרורי הרשיע בפברואר את החברה ואת כהנוב בהקמת קרטל לא חוקי בענף שילוח היהלומים והסדרי תיאום מחירים בחלוקת שוק שערכה ברינקס עם מתחרה בענף - חברת מלכה-עמית. את כתב האישום הגישה הרשות להגבלים עיסקיים, אשר ייחסה לנאשמים עבירות של תיאום מחירים עם חברת מלכה-עמית, באמצעות מנהליה רפי עמית, קרני חורן, ואהרון הוכטרג.

חברת עמית עוסקת גם היא בשילוח יהלומים מיעדים שונים בעולם והצדדים החליטו לקבוע את מחירי השילוח לכל היעדים בארה"ב החל מינואר 1999. על-פי ההסדר, העלו את מחירי השילוח לחבילות שערכן מעל 25 אלף דולר לארה"ב והקפיאו את המחירים לחבילות גדולות לניו-יורק. עוד קבעו מחירים בהתאם לסוגי החבילות וערכן. בנוסף, תיאמו הצדדים את העלאת מחירי רכיב דמי עמילות המכס והעלו אותו בשיעור של 25 דולר לחבילה.

אישום נוסף בו הודו הנאשמים היתה החלטה משותפת להפסיק את הפרסום בביטאון הבינלאומי לענף היהלומים "מזל וברכה".

בחודש יולי 2001, גזר ביהמ"ש המחוזי את דינה של חברת מלכה-עמית והטיל עליה קנס של 400 אלף שקלים ועל מנהלה מלכה-עמית נגזרו ארבעה חודשי עבודות שירות וקנס של 100 אלף שקלים. ברינקס ומלכה-עמית הן שתיים מתוך שלושת המתחרים העיקריים בענף שילוח היהלומים.

דרורי, קבע בגזר הדין, כי על מנת שהקנס יהיה אפקטיבי מבחינה הרתעתית בעבירות על חוק הגבלים העיסקיים על הנאשם לחוש בכיסו, כי הפסיד את כל שהרוויח בהקמת ההסדר הכובל. עוד על הקנס להעביר מסר לקהילה העיסקית ולשכבת המנהלים, כי התוצאה הבלתי נמנעת בעבירה של הסדר כובל היא הטלת קנס של עד פי ארבעה מרווחי העבירה.

את הרשות להגבלים עיסקיים ייצגה עו"ד ענת קליין ואת הנאשמים - עורכי הדין גיורא אדרת ופרופ' דוד ליבאי. (פ' 1277/00).