בקרוב: ראשון לציון מארש

מנכ"ל הרכבת יוסי שניר: "חיבור ראשון לציון מערב בקו רכבת לת"א שיעבור בין נתיבי איילון דרום הוא אלטרנטיבה פחות נוחה מבחינת נגישות ותחזוקה"

חברת דניה-סיבוס זכתה במכרז של נתיבי איילון לביצוע עבודות סלילה בקטע של איילון דרום, בהיקף של 127 מיליון שקל. דניה-סיבוס, מקבוצת אפריקה-ישראל, גברה בהצעתה, שהיתה זולה בכ-15% מהאומדן של נתיבי איילון, על שש חברות התשתית רמט, סולל בונה, א. ארנסון, מנרב, אשטרום ושפיר הנדסה.

העבודות כוללת סלילת קטע הכביש באורך של 3 ק"מ דרומית לצומת וולפסון ועד למחלף יוספטל, קידום זמינות עבור רכבת ישראל בקו המתוכנן מראשון לציון מערב, שיעבור בין שני מסלולי הנסיעה באיילון דרום, העתקת תשתיות, גישור בצומת דב הוז, תאורה ומיגונים אקוסטים.

לראשון לציון, העיר הרביעית בגודלה במדינה (222 אלף נפש), אין עדיין תשתית תחבורתית ראויה. למעשה, נסיעה מראשון לתל-אביב אורכת בבוקר שעה ורבע, בכל הכניסות. כניסות אלה הן הסיוט המוכר והידוע לכל מי שיוצא ונכנס אל העיר בשעות העומס.

אך נראה, אם התוכניות ימומשו במועד, שיש תקווה. עד 2008 פני העיר ישתנו מבחינה דרכי הגישה ואפשרויות התנועה. הבשורה הגדולה לעיר, מעבר להשלמת כביש אילון דרום, שיאפשר חיבור בכביש מהיר היא בעיקר מצד רכבת ישראל, שפועלת לקידום שתי תוכניות לחיבור העיר לתל אביב במסילות.

רכבת ישראל רואה בקווים המסילתיים לראשון חשיבות גבוהה, ובעיקר בקו ראשון לציון מערב, בו החליטה לקדם את חלופת הקו המהיר באמצעות שיטת ה-P.F.I. על-פי התחזיות של רכבת ישראל, קו נחשב לאחד הקווים הרווחים. בטווח הקצר, לקראת ספטמבר 2003, תפעיל הרכבת קו שיחבר את דרום העיר בצומת גן הוורדים מתחנת ראשונים, המוקמת בימים אלה, אל באר יעקב, דרך לוד לתל-אביב, נסיעה של 20 דקות. עלות הפרויקט 170 מיליון שקל. בטווח הארוך, לקראת 2008, תפעיל הרכבת את הקו המהיר לתל-אביב. מדובר בפרויקט בנמצא בשלבי תכנון מתקדם, שעתיד לחבר את מערב העיר, דרך חולון ובת ים, לתחנת ההגנה בתל אביב. אורך הקו 16 ק"מ. נסיעה בקו זה תארך 17 דקות, והוא יכלול מסילה כפולה וחמש תחנות: וולפסון, חולון, יוספטל, משה דיין וראשון לציון מערב. בשעות השיא תפעיל הרכבת שלוש רכבות לכל כיוון.

בעתיד הרחוק, שעדין לא מגובה בתוכנית עם לוחות זמנים מחייבים, תחבר רכבת את תחנת ראשונים עם הקו המהיר, כך שיתאפשר חיבור מסילתי בין מערב העיר לדרומה, ותחנת ראשונים לא תהיה עוד תחנת קצה כפי שעתידה לפעול בעוד כשנה.

מנכ"ל הרכבת, יוסי שניר, אמר ל"גלובס", כי היה מעדיף לקדם את התוכניות בצורה אחרת, אך במגבלות הקיימות, התוכניות של הרכבת הם הטובות ביותר. חיבור ראשון היא המטרה גם אם זה במחיר של קו לא ישיר ומפותל (קו ראשונים).

"חיבור ראשון מערב בין נתיבי איילון הוא אלטרנטיבה פחות נוחה מבחינת נגישות ותחזוקה", אומר שניר, "והאויב של הטוב הוא הטוב יותר".

מנכ"ל נתיבי איילון, יהודה בראון, ל"גלובס": "ראשון לציון היא עיר בתהליך פיתוח מאוד מרשים בעיקר במערב העיר. אפשר להגיד, כי ההתפתחות התחבורתית והפיכת איילון דרום לכביש מהיר, בשילוב התוכניות המסילתיות, נעשית כמעט במקביל להתפתחות העירונית".

עיריית ראשון לציון מוסרת: "הכניסות לראשון היום הן הסיוט הכי גדול במדינה. כל תוספת של מערכת תנועה תשפר את המצב ותגרום במידה מסוימת לרווחת התושבים ולנהגים".