בוטל המכרז בשיטת P.F.I לקטע כביש 431, ממחלף חולות עד צומת גן הוורדים

במע"ץ העריכו כי קיים קושי ממשי לגיוס מימון בנקאי, והעדיפו להוציא מכרז רגיל

מע"ץ מחוז תל-אביב והמרכז ביטלה את המכרז בשיטת ה-P.F.I לקטע המערבי של כביש 431, ותפרסם בקרוב מכרז רגיל לביצוע עבודות הסלילה. זאת, בניגוד לתכנון המקורי, להוציא את כל הכביש בשיטת P.F.I. המכרז, שעתיד להתפרסם בתוך חודש, מתייחס לקטע הכביש ממחלף חולות בצומת הכבישים נתיבי איילון וכביש 431, ועד לצומת גן הוורדים. עלות הקטע מוערכת ב-250 מיליון שקל. עלות הכביש כולו 1.145 מיליארד שקל, כולל 350 מיליון שקל הפקעות ופינויים.

לאחרונה, לאור החלטת משותפת של ראש הממשלה אריאל שרון, שר האוצר סילבן שלום ושר התחבורה אפרים סנה להגדיל תקציבים בתשתיות יבשה, בוחנים במע"ץ את כל הפרויקטים הזמינים לביצוע מבחינה סטטוטורית. כביש 431, הזמין לביצוע בחלקו המערבי, הוא אחד משלושת הכבישים שהתקבלה לגביו ההחלטה להוציא מכרז בשיטת ה-P.F.I. ההחלטה התקבלה בדיוני תקציב תשתיות לשנת 2002. הממשלה החליטה, כי מע"ץ תשתף את המגזר העסקי בשלושה כבישים: 531, 431 ממודיעין לראשל"צ וכביש עוקף קריות בחיפה.

בהסתמך על החלטת הממשלה, החלו בכירים במע"ץ להכין את המכרז הראשון בשיטת ה-P.F.I. לאור מורכבות המכרז והזמן הרב הנדרש להכינו הוחלט לאחרונה, כי כדי לקדם את ביצועו עדיף לפרסם את הקטע המערבי במכרז רגיל.

מעבר לקשיים הטכניים ומורכבות המכרז סברו במע"ץ, כי קיים קושי ממשי לגייס מימון לפרויקטים בשל מגבלות ותנאים של הבנקים המלווים. כבר אז הביעו גורמים חשש לקריסת שיטת ה-P.F.I וטענו, כי יש סיכוי סביר שהכביש ייצא לביצוע במכרז בשיטה הרגילה - באמצעות קבלנים חיצוניים, כשהפיקוח והאחזקה הם באחריות מע"ץ.

עם זאת, במע"ץ ובמשרד התחבורה לא ממהרים להספיד את השיטה ואומרים, כי על-פי התוכנית החדשה, הקטע המערבי יוצא במכרז רגיל, כאשר התפעול ואחזקת הכביש כולו ייצאו למכרז בשיטת ה-P.F.I, וכן סלילת הכביש מצומת גן הוורדים ומזרחה עד למודיעין.

כביש 431 המכונה "עוקף גוש דן" נחשב לדרך פרברית מהירה, המחבר את העיר מודיעין דרך מחלף הנשרים לראשון לציון. אורך הכביש 18 ק"מ והוא כולל 11 מחלפים. הכביש, העובר בין היישובים ראשון לציון, נס ציונה, נצר סירני, רמלה ועד מודיעין, יחבר בין כבישי האורך נתיבי איילון - כביש 20, כביש גהה - כביש 4, כביש 40 וכביש חוצה ישראל.

מהנדס מחוז ת"א והמרכז, ראובן יום טוב אמר ל"גלובס", כי יעילות הקדמת הפרויקט ללא סלילת איילון דרום ממחלף חולון ומשה דיין באזור ראשון לציון מוטלת בספק. לא יהיה לאן להזרים את התנועה".

לדבריו, שני תנאים מצטברים צריכים להתקיים כדאי שיוכיחו את יעילות הכביש מבחינה תנועתית: תקציב ומערכת כבישים תומכת - במקרה האמור נתיבי איילון. לדבריו, יש לו תוכניות בהיקף של 3 מיליארד שקל לביצוע (למשל, הרחבת כביש החוף ממחלף נתניה ועד מכמורת) ולא בטוח שדווקא ביצוע כביש 431, ללא מערכת כבישים תומכת, היא ההחלטה הנבונה בשלב זה.