סיוע חסר תקדים לברזיל: 30 מיליארד דולר

הסיוע של קרן המטבע נועד למנוע את קריסת המערכת הפיננסית הברזילאית, כתוצאה מהחשש שאם יעבור השלטון לשמאל, תשתמט ברזיל מחוב לאומי בסך 250 מיליארד דולר * איתות אמריקני של נחישות להגן על ברזיל

קרן המטבע הבינלאומית העניקה אתמול (ד') סיוע חירום בסך 30 מיליארד דולר לברזיל, חבילת החילוץ הגדולה ביותר שהעניקה קרן המטבע אי-פעם.

החבילה נועדה להציל את כלכלת ברזיל, שנפגעה קשות בשל חששות המשקיעים שבבחירות לנשיאות באוקטובר ינצח מועמד השמאל לואיז אינסיו לולה דה-סילבה, או מועמד המרכז-שמאל, סירו גומש, וכי ניצחונם יוביל למהפך במדיניותה הכלכלית של ברזיל.

חבילת הסיוע, שגובהה עלה על ציפיות האנליסטים, תאפשר לברזיל להקצות עוד 10 מיליארד דולר ממלאי מטבע החוץ שלה להגנת המטבע הלאומי מהשלכות משבר האמון של המשקיעים.

במסגרת חבילת הסיוע, שתתפרס על פני 15 חודשים, תיהנה ברזיל מ-40 מיליארד דולר, שנועדו למנוע את קריסת המערכת הפיננסית שלה. המשקיעים חוששים, שאם יעבור השלטון בברזיל לידי מפלגות השמאל, תשתמט ברזיל מתשלום חובה הלאומי בן 250 מיליארד הדולר.

היקפו של סיוע החירום שהעניקה קרן המטבע לברזיל מאותת שארה"ב, בעלת המניות הגדולה ביותר בקרן המטבע, נחושה בדעתה למנוע בכל מחיר את קריסת כלכלת ברזיל. מכיוון שכלכלת ברזיל היא הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, תשפיע התמוטטותה לא רק על אמריקה הלטינית, אלא גם על אירופה ושאר העולם.

אנליסטים גם קידמו בברכה את ההנמכה הדרסטית ברצפת מלאי מטבע החוץ של ברזיל מ-15 מיליארד דולר ל-5 מיליארד דולר. הצעד הגדיל ב-10 מיליארד דולר את יכולתו של הבנק המרכזי של ברזיל להגן על המטבע הלאומי של המדינה. "תוכניתה הכלכלית החדשה של ברזיל, בתמיכת קרן המטבע הבינלאומית, לא רק תצמצם את נקודות התורפה של כלכלת ברזיל ותפחית את אי-הוודאות, אלא גם תשמש כגשר לממשלה החדשה ב-2003", אמר מנהל קרן המטבע, הורסט קלר.

בתמורה למזומנים שהעניקה לברזיל, דורשת קרן המטבע מברזיל לקבוע יעד עודף בסיסי של 3.75% לפחות מן התמ"ג בשנת 2003, שייבדק מדי רבעון. ברזיל גם תצטרך להכליל את יעד העודף הבסיסי בחוק התקציב שלה בשנים 2004 ו-2005. 80% מההלוואה, קרי 24 מיליארד דולר, יועברו לברזיל בשנת 2003, ופירושו של דבר הוא שחלק הארי של הסיוע יהיה תלוי במידת מחויבותו של נשיא ברזיל החדש ליעד העודף הבסיסי.

בדצמבר שנה זו יפוג תוקף חבילת הסיוע הקודמת של קרן המטבע לברזיל, שניתנה בספטמבר 2001, בסך 15 מיליארד דולר.

נשיא ברזיל, פרננדו אנריקה קרדוסו, הביע בהזדמנות זאת תמיכה במדיניות קרן המטבע, שנתקלה בשנים האחרונות בביקורת נוקבת בעולם, בעיקר על כך שתנאי הלוואות החירום של הקרן חונקים את הכלכלות הזקוקות להן. "יהיה לנו די והותר מרחב נשימה וחמצן כלכלי", אמר קרדוסו בנאום שנשא אתמול, "התפקוד של קרן המטבע הוא חיובי וצריך להגבירו". גם שר הכלכלה הברזילאי, פדרו מאלאן, אמר ש"הסיוע של הקרן מצויין לברזיל".