מע"ץ הקפיאה את קידום הפרויקטים המתוכננים להתפרסם בשיתוף הסקטור הפרטי. זאת, לאור הנחיית משרד האוצר להשקיע כ-70% מעלות הפרויקט כבר בהתחלה, המייתרת את הצורך בגיוס הון לקידום פרויקטים מיזמים פרטיים. במע"ץ מאוכזבים מביטול השיטה ואומרים, כי משמעות החלטה זו עיכוב בביצוע פרויקטים בשלמותם ועדיין מקווים לשינוי עמדת האוצר.
החלטתה המקורית של הממשלה היתה לקדם שלושה כבישים בשיתוף הסקטור הפרטי: כביש 431 ממודיעין דרך מחלף הנשרים לראשון לציון, כביש 531 מדרום השרון דרך כפר סבא-רעננה ועד הרצליה, וכביש עוקף קריות בחיפה.
במשרד התחבורה ובאוצר הוחלט לקדם את הכבישים 531 ו-431 בשיטת ה-PFI, וכביש עוקף קריות בשיטת ה-BOT. השיקולים שעמדו בבחירת שלושת הכבישים האמורים היו חשיבות אסטרטגית של הכבישים מבחינת פתרונות תחבורתיים והשפעת על עומסי תנועה, עלותם היקרה יחסית והצורך המיידי בסלילתם שמתאפשרת. אחד מהיתרונות המובהקים של קידום כבישים באמצעות שיתוף הסקטור הפרטי הוא ביצוע מהיר מייד ולשלם של הפרויקט.
המכרז הראשון בשיטת PFI היה אמור להתפרסם בשבועות הקרובים. במשרד התחבורה והאוצר עמלו בחודשים האחרונים על הכנת המכרז הראשון מסוגו בארץ לכבישים. אלא שאז החליטו באוצר להגדיל את התקציב לפיתוח כבישים והורו למע"ץ לתקצב את הפרויקטים הזמינים לביצוע 70% מהעלות הכוללת מכספי מדינה.
במשרד התחבורה מעריכים, כי החלטת האוצר לעצור ההליכים המתוכננים בקידום כביש 431, בפרט בשיטת ה-PFI, ולבחון מחדש את יעילות השיטה נובעת משני גורמים עיקריים: קושי בגיוס הון מבנקים זרים וניצול מלא של חברות התשתית את האשראי בבנקים המקומיים, ובעיקר הפנמה כי מימון הפרויקט מתקציב המדינה זול יותר מימון באמצעות הסקטור הפרטי.
במע"ץ מבטלים את עניין גיוס הון ואומרים, כי בנקים מחו"ל
ובעיקר מאירופה הביעו עניין להשקיע בפרויקטים בארץ. ל"גלובס" נודע, כי בשבוע שעבר
הציגו משקיעים מגרמניה יכולת מיידית להשקיע 250 מיליון דולר בפרויקטים תשתיתיים.
בכל מקרה, עד סיום הבחינה מחדש של השיטה, מקפיאה מע"ץ קידום והכנה של מכרזים בשיטת
ה-PFI.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.