פתרון למחלוקת בין האוצר למע"ץ על גובה ההשקעה ב-PFI: דחיית ההכרעה

לקראת פרסום המכרז החליטו במע"ץ להקפיא את קידום הפרויקט, מאחר שהאוצר הורה לממן 70% מעלות הפרויקט כהשקעה ראשונית. במע"ץ התנגדו בתוקף להנחיה זו, הנוגסת מתקציב הפיתוח השנתי לפחות 700 מיליון שקל

הפתרון של האוצר ומע"ץ בעניין המחלוקת על גובה ההשקעה הראשונה בפרויקט PFI: לדחות את ההכרעה. מע"ץ פרסמה בסוף השבוע שעבר את המכרז למיון מוקדם בכביש 431, על אף שטרם הוכרעה המחלוקת על גובה המימון הראשוני מתקציב מדינה.

לקראת פרסום המכרז החליטו במע"ץ להקפיא את קידום הפרויקט, מאחר שהאוצר הורה לממן 70% מעלות הפרויקט כהשקעה ראשונית. במע"ץ התנגדו בתוקף להנחיה זו, הנוגסת מתקציב הפיתוח השנתי לפחות 700 מיליון שקל.

בכירים במע"ץ אומרים, כי החשיבות הגדולה בהקטנת גובה ההשתתפות בשלב הראשוני הוא קרדינלי, בעיקר שמדובר בכבישים שיש בהם צורך תחבורתי אמיתי. משך סלילת 431 מתקציב מע"ץ יארך 10 שנים מול שנתיים וחצי זמן העבודה של יזם פרטי. בכירי באוצר והתחבורה החליטו להכריע בסוגיה בחצי השנה הקרובה, ובמקביל לקדם את שלב המיון המקדים. במסמכי המכרז נכתב במקום אחוז ההשתתפות: "סכום משמעותי". סכום זה ינוע בין 30% מגובה הפרויקט ל70%.

על אף שטרם נפתרה המחלוקת, הוחלט במע"ץ לקדם המכרז לכביש 531, גם הוא בשיטת ה-PFI. אחת הסיבות למחלוקת שהתגלעה בין האוצר למע"ץ נעוצה בדרך הכנת המכרז. מסתבר שוועדת המכרזים הבינמשרדית ברשות סגן החשב הכללי, דודי גרשונוביץ, החליטה לפצל את הוועדה ועבדה במתכונות של ועדה פיננסית-משפטית וועדה הנדסית ברשות סמנכ"ל מע"ץ, יוסי קופ. ההחלטה על גובה ההשקעה התקבלה בוועדה הפיננסית מבלי שנציגי מע"ץ יהיו מעורבים בהליך הפיננסי ויקחו חלק בהחלטה זו.

יוסי קופ ל"גלובס": "מע"ץ הפיקה את לקחיה, ובמכרז לכביש 531 נהיה מעורבים גם בצד הפיננסי מתחילת ההליכים. אין ספק שוועדה הנדסית צריכה לקבוע הרבה יותר בשלבים המוקדמים ולא להיות מעורבת רק בסוף תהליך".

משרד התחבורה, באמצעות מע"ץ וחברת יפה נוף בחיפה, מקדם בהתאם להחלטת ממשלה שלושה כבישים בשיתוף הסקטור הפרטי: כביש 431 עוקף גוש דן, שיחבר בין מודיעין לראשון לציון, כביש 531 מהרצליה ועד הוד השרון וכביש עוקף קריות בחיפה, שייצא למכרז בשיטת BOT וישמש ככביש אגרה.