עבודות סלילה בכביש מכבית מתעכבות בשל גניבת חול על בסיס יומי בהיקף גדול, כפי שצולמו בסוף השבוע שעבר על-ידי הצלם אסף מרדכי. במע"ץ מעריכים, כי לא יוכלו לפתוח את קטע הכביש בהתאם לתחזית, וכי מועד פתיחתו אינו ידוע, לאור העובדה כי המשטרה והמשטרה הירוקה אינן מטפלות בתלונות הרבות שהוגשו.
החל מינואר פוקדים כמעט מדי יום את האתר המזרחי בקטע הכביש המרכז בכביש מכבית גנבי חול. ההערכה היא, כי עד כה נגנבו 100 אלף קוב. הנזק הישיר מוערך ב-10 מיליון שקלים ונובע מהצורך של מע"ץ לקנות חול במקום זה הנגנב, לצרכי המילוי.
בפועל מדובר בנזק למשק בכלל ולעיר פתח תקווה בפרט, שתלויה בפתיחת הכביש להמשך התפתחותה, ונזקים כלכליים נוספים של מע"ץ בשל עיכוב העבודות ותשלום פיצוים לקבלן בשל איחור במסירת השטח.
החול שנגנב הוא חול עפר חמרה, שהוא תוצר של חפירות, אך אמור לשמש מילוי של הכביש. לדברי גורם במע"ץ, "אתר העבודות הפך להיות מחצבה פעילה".
במע"ץ אומרים, כי על אף תלונות רבות שהוגשו למשטרת פתח תקווה לא טופל העניין והגנבים ממשיכים במלאכתם ללא הפרעה. לדברי אנשי שטח, מדובר בגנבים אלימים הנושאים נשק, ושאינם מהססים לאיים ולהטיל אימה על עובדי מע"ץ ועל עובדים מטעם חברת שפיר. גם גידור השטח לא הועיל, והגנבים ממשיכים בפעילותם.
מעבר לנזקים הכספיים הנובעים מעיכוב העבודות, מוחים במע"ץ על התנהלות המשטרה המפקירה לטענתם את עובדי מע"ץ וקבלני המשנה, וכי יש חשש אמיתי לפגיעה בהם על-ידי קבוצה של עבריינים פורעי חוק.
את העבודות מבצעת שפיר הנדסה. מדובר בעבודות בקטע המרכזי-מערבי (מרחוב זרובבל בפתח תקווה ועד לכביש גהה) בהיקף של 243 מיליון שקל. לאור מטרד הגנבים החליטו במע"ץ שלא למסור את קטע העבודות באורך של כ-1 ק"מ מרחוב זרובבל ומערבה, עד לטיפול בגנבים. קטע זה אמור לחבר בין קטע הכביש המזרחי (מרחוב זרובבל ועד חוצה ישראל), שהעבודה בו הסתיימה, לבין הקטע המערבי עד לכביש גהה. ייתכן שייווצר מצב, בו למשך זמן ארוך לא יחוברו שני הקטעים וביניהם יהיה ק"מ של מחצבת חול פעילה.
כביש 471 הוא כביש איזורי מהיר, העתיד לחבר את כביש 444 באיזור אלעד דרך נחשונים וראש העין עד כביש חוצה ישראל (6) וכביש גהה (4). הכביש יסתיים בסמוך לאוניברסיטת בר אילן. אורכו 9 ק"מ ועלותו נאמדת ב-500 מיליון.
תוך כדי עבודות גילו במע"ץ מטרדים נוספים המפריעים למהלך העבודה השוטפת. כך למשל התגלו תשתיות של חברת החשמל שלא ידעו עליהם מראש, ותשתיות של בזק ובתים שעדיין לא הוסדר לגביהם הפינוי. לגבי מטרדים אלה אומרים במע"ץ, כי אלו הם דברים שנלקחים בחשבון כאשר סוללים כביש בשטח עירוני: "כבישים זו לא עבודה סטרילית, אך להבדיל ממטרדים צפויים אלה, העובדה כי לגנבים יש יכולת להשבית עבודה בכביש שלם במשך תקופה ארוכה היא בלתי מתקבלת על הדעת".
דובר מע"ץ, מאיר גזית: "אין טעם להביא חברת שמירה, כיוון שבמקום יש שומרים מטעם הקבלן שמפחדים. כדי לפתור את הבעיה המתמשכת יש צורך ממשי בנוכחות של לובשי מדים. פניות רבות של מע"ץ לבכירים במשטרה לא טופלו עד היום".
מפקד תחנת פתח תקווה, סנ"צ ניסים אנקרי: "לטענות מע"ץ אין שחר. יש גניבות חול ויש הליך פרוצדורלי לטיפול בבעיה. מע"ץ יודעת להתלונן אך לא לשתף פעולה. יש למשטרה יחידה ארצית המתעסקת בגניבות חול, ומע"ץ, שהיתה צריכה להקציב כספים, כדי לאפשר למשטרה להחרים את החול וציוד כבד, לא שיתפה פעולה".
חברת שפיר הנדסה אישרה, כי לא קיבלה את השטח לעבודות בשל גנבי החול. בנוסף ציינו בחברה, כי מדובר באיחור במסירת השטח של כמעט שנה.
העבודות בקטע המרכזי-מערבי בכביש מכבית התחילו ב-15 בפברואר. הכביש אמור להיפתח לתנועה בפברואר 2005.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.