בית המשפט מינה כונסי נכסים לחלוקת כספי אגודת קו-אופ צפון בין החברים

הוראת ביהמ"ש - בניגוד להחלטת רשם האגודות בדבר מינוי נציגי האגודות לצורך חלוקת הכספים

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, יצחק דר, מינה את עוה"ד אליעזר לויט, הרצל כספי, צבי הדסי ואביתר גושן ככונסי נכסים לקו-אופ צפון.

דר קיבל את תביעתה של קבוצה המיוצגת על-ידי לויט, לפיה מניות קו-אופ צפון ייפדו לפי שווין הריאלי, במקום לפי ערך פדיון נומינלי המקובל באגודה. דר הסתמך על התקדים שנקבע בעתירה נגד קו-אופ הריבוע הכחול ופסיקת בג"ץ בעניין וקבע, כי דין קו-אופ צפון בעניין פדיון המניות כדין הריבוע הכחול.

במקביל דחה דר את ההכרה בתובענתו של לויט כתובענה ייצוגית, למרות שעל-פי דבריו, "ייתכן, שאילמלא הנקיטה בהליך זה, לא היתה מושגת התוצאה שהושגה". הנימוק הוא שהאגודות הסכימו לתביעה.

החלטתו של דר על מינוי כונסי הנכסים באה בניגוד להחלטת רשם האגודות השיתופיות, עו"ד אורי זליגמן, מלפני שבועיים, בה מונו נציגי האגודות ורואי החשבון שהומלצו על-ידם, לשמש כונסי נכסים דה-פקטו לאגודות הצפון.

תביעתו של לויט הוגשה בסוף שנת 1999, וזמן קצר לאחר מכן החלו האגודות לממש את רוב נכסיהן. מדובר במכירת מניות האגודות ברשתות קלאב מרקט, אפריל, ניו-פארם והמשביר מזון, וכן כ-20 נכסי מקרקעין. ההכנסות הסתכמו ב-300 מיליון שקל, שיועברו לכונסי הנכסים לצורך חלוקתם לבעלי המניות.

ההשקעה העיקרית האחרונה שבידי קו-אופ צפון היא 20% ברשת המשביר לצרכן, המצויה בקשיים ניכרים. השליטה ברשת (80%) נמצאת בידי קו-אופ הריבוע הכחול, והיא הועמדה למכירה בידי הוועד הממונה של האגודה.

על-פי ממצאים שפירסם זליגמן, מונה קו-אופ צפון 35 אלף בעלי מניות, מתוכם 24 אלף בחיים, 4,000 נפטרים שיורשיהם טרם אותרו, ו-7,000 בעלי מניות שטרם אותרו.