עיריית ת"א תנסח מחדש את חוזה ההתקשרות עם שמאי המקרקעין

השמאים התלוננו על פגיעה בחופש העיסוק

בכוונת המחלקה המשפטית של עיריית ת"א לנסח מחדש את חוזה ההתקשרות של העירייה עם שמאי המקרקעין, כך נודע ל"גלובס".

כפי שפורסם השבוע ב"גלובס", לשכת שמאי המקרקעין מתכוונת לנקוט צעדים משפטיים במטרה לשנות את חוזה ההתקשרות של העירייה עם שמאים, בטענה שהחוזה פוגע בחופש העיסוק והמגבלות בו גורפות מדי. חלק מהשמאים סירבו לחתום על החוזה, ובכך ויתרו על עבודות בעיריית ת"א, בעיקר בתחום של שומות היטלי השבחה. בעיריות השונות אין מדיניות אחידה לגבי מגבלות על שמאים.

הסעיפים העיקריים השנויים במחלוקת בחוזה בת"א הם: "חל איסור על השמאי לבצע עבודות שמאות כלשהן, מלבד העבודות הקשורות לחוזה זה, לגורמים אחרים כלשהם, ללא אישור בכתב ומראש מאת המהנדס או המנהל"; "השמאי מתחייב בזאת, שלא לבצע עבודות כנגד העירייה בתקופת חוזה זה...".

היועץ המשפט של העירייה, עו"ד אחז בן-ארי, אמר, כי לדעתו החוזה כתוב בצורה קשיחה מדי, ובהחלט יש מקום לבצע בו תיקונים כך שלא תיפגע זכותם של השמאים, ובד בבד יישמרו זכויותיה של העירייה.

לדבריו, אין ספק שהמחלוקת ניתנת לגישור, מאחר ששני הצדדים מעוניינים לסיים את הפרשה ללא צורך בפנייה לערכאות משפטיות. בן-ארי טוען, כי הליך תיקון החוזה הוא קצר ביותר, כך שמיד לאחר החגים יוכלו השמאים לחתום על החוזים המתוקנים.

יו"ר לשכת השמאים, עדי צביקל, בירך על המהלך של העירייה ומסר, כי יהיה צורך לראות את הנוסח המתוקן של החוזה בטרם יהיה ניתן לברך על המוגמר. בנוסף אמר צביקל, כי "חבל שהליך כה פשוט של תיקון חוזה נמשך תקופה ארוכה, ובעירייה נזכרים רק כשמאיימים בפנייה לערכאות משפטיות".

לטענתו, החוזה כפי שהוא מנוסח כיום הוא חוזה מקפח המנוגד לחופש העיסוק. בעניין הטענה לניגוד עניינים ונגישות למידע, הלשכה פועלת לדבריו באופן מקצועי ולגופו של עניין, ויש פסקי דין לפיהם לרשות שלטונית אין מה להסתיר, ולכן אין זה משנה בשם מי השמאי פועל.