הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) החלה את פעילותה הפורמלית לפני כשלושה חודשים.
בפועל - טרם הוגשה לוועדה אף תוכנית לדיון, ואף לא הוגדרה אף תוכנית כתוכנית
לאומית (רה"מ, שר האוצר ושר הפנים צריכים לאשר כל תוכנית שמוגשת כתוכנית לאומית).
ובכל זאת, מאחורי הקלעים מתבצעת פעילות אינטנסיבית מצד הצוותים המקצועיים,
שפועלים לדאוג לצד הלוגיסטי והמקצועי, וגם מצד הגופים המוסדיים שפועלים להכנת
תוכניות שיוגשו בשבועות הקרובים לוועדה.
הנהלת מע"ץ תציג בשבוע הבא בפני מתכננת הוועדה, בינת שוורץ, ארבע תוכניות לארבעה
כבישים שברצונה להביא לאישור הוועדה.
מדובר בארבעה כבישים: כביש 57 - עוקף כפר יונה, שנמצא שטרם אושר להפקדה (המועצה
הארצית אישרה את תשריט הדרך). ההליכים התכנונים נמשכים למעלה משבע שנים, עקב
סכסוך מתמשך בין הרשויות המקומיות הסמוכות כפר יונה, עמק חפר ולב השרון.
לכביש 57, באורך 8 ק"מ, חשיבות גדולה, מאחר שהוא אמור לחבר את חוצה ישראל במזרח
באיזור צומת יד חנה, לצומת השרון בכביש גהה (4). עלות הכביש 300 מיליון שקל.
כבישים נוספים שיוצגו הם כביש 9 - כביש הרוחב הצפוני ביותר במחוז ת"א מרכז.
כביש 461, שגם הוא יוצג בפני הוועדה, נמצא בהליכי תכנון יותר מ-15 שנה. חברת
חוצה ישראל ביקשה ממע"ץ לקדם את הכביש, בשל החשיבות שלו לחיבור בין חוצה ישראל
לתל-אביב. תוואי הכביש, שאורכו 6 ק"מ, מחבר את כביש 6 ממחלף גבעת כח ועד כביש
גהה בצומת מסובים. עלות הכביש 150 מיליון שקל.
כביש נוסף הוא כביש עוקף קרית שמונה, שנמצא מבחינה סטטוטורית בתחילת הליך.
מתוקף החלטת ממשלה להאיץ פיתוח בגליל החליטו במע"ץ לקדם את הכביש במסלול המהיר.
סמנכ"ל לתכנון במע"ץ, אינג' יוסי קופ: "בחירת הכבישים לוועדת התשתיות התקבלה
בהנהלת מע"ץ, לאחר שנבחנו במקביל מספר גורמים לכל כביש: מצב סטטוטורי, חשיבות
תחבורתית, תועלת כלכלית, עלויות ותעסוקה שהעבודה תיצור למשק. הוועדה נותנת
אלטרנטיבה, שעל פניו נראית כפתרון לסחבת הבלתי נסבלת בוועדת התכנון.
מע"ץ היא לא היחידה. גם רכבת ישראל מקיימת פגישות מקצועית במטרה לקדם ארבע
תוכניות מסילתיות במסלול המהיר של הות"ל: הקו המהיר לירושלים, הכפלת המסילה
לוד-באר שבע, הכפלת המסילה בין נהריה לקריות וקו ראשון לציון מערב (בין נתיבי
איילון).
מנכ"ל הרכבת, יוסי שניר: "ההחלטה להציע תוכניות לות"ל נובעת מהעובדה, כי חלק
רב של תוכניות הרכבת עוברות ביותר ממחוז אחד, ולכן הרכבת תצטרך להציג אותה
תוכנית בכמה ועדות מחוזיות. מעבר לסרבול הבירוקרטי, נבחרו קווים שיש לרכבת
דחיפות לבצעם, אך ההתקדמות הסטטוטורית היא איטית.
מתכננת הוועדה, בינת שוורץ אמרה ל"גלובס": "אין טעם לכנס את הוועדה, כיוון
שעדיין לא הוגשה אף תוכנית. הוועדה מבצעת פעילויות הכנה רבות גם מהבחינה הלוגיסטית
וגם מבחינה מקצועית. ההערכה היא, שלקראת סוף השנה יוגשו לוועדה תוכניות שיבשילו
כדי לקיים בהן דיונים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.