ארבע קבוצות בינלאומיות הגישו את הצעותיהן למכרז הראשון להקמה ותפעול של הרכבת הקלה למטרופולין ת"א - הקו האדום. כך עולה היום (ג') מפתיחת מעטפות מסמכי המיון המוקדם (PQ). ההצעות הוגשו במשרדי חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) לוועדת המכרזים הבין-משרדית, בראשות סגן החשב הכללי באוצר, דוד גרשונוביץ'.
קבוצה אחת כוללת את חברת סימנס הגרמנית, העוסקת באלקטרוניקה, אאקון הקנדית, HTM מהולנד, יחד עם השותפות הישראליות אפריקה-ישראל בשליטת לב לבייב, ואגד. חלק מחברי קבוצה זו היו גם חברים בקבוצת פסים, שלא זכתה במכרז להקמת קו הרכבת הקלה הראשון בירושלים.
הקבוצה השנייה כוללת את בומברדייה הקנדית, המתמחה בעבודת הנדסה ואירו-ספייס, בוייג ו-RATP מצרפת. השותפות הישראליות של הקבוצה הם נכסים ובניין ודן.
הקבוצה השלישית כוללת את אלסטום הצרפתית, המתמחה בהנדסה ותשתיות, וסי. ג'י. אי. איי קונקס מצרפת, יחד עם החברות הישראליות אשטרום, העוסקת בעיקר בבינוי ותשתית, שיכון ובינוי ופולאר השקעות. חלק מהקבוצה השתתף בקבוצת סיטי פס, שזכתה אתמול (ב') במכרז להקמת קו הרכבת הקלה הראשון בירושלים.
הקבוצה הרביעית כוללת את החברות סאף הספרדית, דייהו אינטרנשיונל מדרום קוריאה, ו-BVG הגרמנית, העוסקות בעיקר בהפעלת רכבות. השותפות הישראליות של הקבוצה הרביעית הם שפיר הנדסה, אוסיף, גמול, גרניט הכרמל ובייטמן הנדסה.
היקף פרויקט הקו האדום, הנחשב לפרויקט האזרחי הגדול במדינה, נאמד ביותר מ-5 מיליארד שקל. המדינה תשקול הבטחת הכנסה לזכיין שייבחר, מבחינת קביעת היקף הנוסעים החזוי בקו.
הפרויקט ימומן על ידי הסקטור הפרטי והציבורי, וההערכות לתרומתו נטו לכלכלת המדינה עומדות על למעלה מ-7 מיליארד שקל, תוך גיוס של למעלה מ-8,000 עובדים.
הפרויקט יוקם בשיטת BOT, בה היזם יידרש להקים, לתפעל ולתחזק את הרכבות והתחנות במשך 32 שנה, ולהעביר הבעלות על הפרויקט (רכבות, ציוד ותשתית) למדינה בתום התקופה.
יו"ר נת"ע, יוסי קוצ'יק, אמר, כי העובדה שארבע קבוצות בינלאומיות, בשיתוף עם גורמים ישראליים, ניגשו למכרז - מצביעה על האטרקטיביות של הפרויקט לסקטור הפרטי ועל האמון הניתן בעולם למשק הישראלי.
הקריטריונים לבחירת ודירוג המתמודדים שולבו בנוסחה שמרכיביה הן חוסן פיננסי, ניסיון בפרויקטים מסוג BOT, ניסיון בתפעול ותחזוקת תחבורה ציבורית רכבתית, יכולת וניסיון בייצור ואספקת רכבות וציוד מהסוג המיועד לפרויקט, וניסיון מוצלח ומוכח בניהול והקמת תשתית הנדסית אזרחית לרכבות (במיוחד תחנות ומנהרות תת קרקעיות).
ועדת המכרזים במשרד האוצר צפויה לסיום תהליך המיון לקראת תחילת 2003, במסגרתו ייבחרו הקבוצות שתעלנה לשלב הסופי לבחירת זכיין להקמה ותפעול של הקו האדום. המכרז הסופי יפורסם עד מחצית שנת 2003, עבודות הזכיין להקמת הקו יחלו ב-2005, והרכבת צפויה לנוע בשנת 2010.
קווים נוספים מתוכננים לראשל"צ דרך חולון (הקו הירוק), לבקעת אונו (הקו הסגול) ולרמת השרון והרצליה דרך רמת-גן (הקו הצהוב).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.