המכון למחקרים אסטרטגיים: ישראל סיפקה מזל"טים לצבא אינדונזיה

במאזן הצבאי למזה"ת חושף המכון גם עסקאות מכירת נשק לבורמה, קולומביה, נפאל וסרי-לנקה

אינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, שאינה מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל, רכשה מחברה ישראלית מטוסים זעירים ללא טייס (מזל"טים).

כך חושף היום (ג') מכון יפה למחקרים אסטרטגיים, שבאוניברסיטת תל-אביב, במאזן הצבאי למזרח התיכון לשנים 2002-2001, שהוכן על-ידיו.

המאזן מציין, כי ישראל מוכרת נשק ללא פחות מ-47 מדינות בעולם.

במאזן נחשפות עסקאות נוספות עם מדינות כגון קולומביה, שלה נמכרו רובים מדגם "גליל", מתוצרת תעש.

כמו כן, נמכר נשק למיאנמר (לשעבר בורמה), לה סופקו השבחות למטוסי אף-7, טילי אוויראוויר, מערכות לזיהוי מטרות מדגם "לייטנינג", פצצות מונחות-לייזר, תותחי 155 מ"מ והשבחה לספינות.

גם לנפאל נמכרו רובי "גליל"; ניקרגואה זכתה לקבל מישראל ספינות סיור מדגם "דבור"; סרילנקה רכשה מטוסי כפיר, ספינות סיור מדגם "סער 4.5", מזל"טים, אמצעי גילוי מוקשים, פגזי 120 מ"מ לטנקים, ומכ"מ לכוחות קרקע.

אוגנדה אמורה לקבל מישראל השבחה למטוסי מיג-21, אך הפרויקט הוקפא כנראה, על-פי המאזן.

ישראל אינה מהססת למכור נשק גם לשתי מדינות יריבות - אתיופיה, לה אמורה להיות מסופקת תוכנית להשבחת מטוסי מיג-21, ואריתריאה, שלה סופקו ספינות סיור מהירות.

במקביל לעיסקה עם אינדונזיה, נטען במאזן, בהסתמך על פרסומים זרים, מספקת ישראל נשק גם ליריבתה סינגפור - השבחה למטוסי אף-5, מערכות לתחקור קרבות אוויר מדגם "אהוד", מל"טים מדגם "סרצ'ר", טילי NTS נגד מטרות קרקעיות, ולוויין צבאי.

המאזן מפרט את כל עסקאות הנשק שבוצעו עם הודו, שהפכה להיות רוכשת הנשק הגדולה ביותר מישראל. הוא מגלה, כי סופקו לה כמה סוגים של מל"טים מהתעשייה האווירית.

"לצערה" של ישראל, מסכם המאזן, הוקפאה בזמביה תוכנית להשבחת מטוסי מיג-21, שהיתה אמורה להתבצע על-ידי חברה ישראלית.