שגיא גנגר, סמנכ"ל התפעול של לומניס, רכש דירה בניו יורק ב-2 מיליון דולר בערבות של החברה

ההלוואה נלקחה לפני שנה וחצי מבנק סיגנצ'ר מקבוצת בנה"פ * לצורך הערבות, שיעבד גנגר את מניותיו בלומניס השוות כעת כ-720 אלף דולר בלבד

שגיא גנגר, סמנכ"ל התפעול של לומניס ובנו של בעל השליטה בחברה, אריה גנגר, קיבל במאי 2001 הלוואה בסך של 2 מיליון דולר לצורך רכישת דירה בניו יורק. לצורך ההלוואה, שנלקחה מבנק סיגנצ'ר ניו יורק, שבבעלות בנק הפועלים, נתנה לומניס ערבות לגנגר. כך עולה ממסמכים שפירסמה לומניס במסגרת הדו"ח המפורט לרבעון השלישי שהוגש לרשות ני"ע האמריקנית.

כזכור, בנק הפועלים הוא המלווה הבולט, ולמעשה היחיד, של לומניס. חובה של החברה לבנק מסתכם בכ-176 מיליון דולר ובשבוע שעבר הגמיש הבנק את תנאי ההלוואה, לאחר שהחברה לא עמדה בתנאיה. לומניס, הפועלת בתחום הציוד הרפואי והאסתטי המבוסס על לייזר ואור, נימקה את מתן הערבות לגנגר במעברו של האחרון מישראל לארה"ב. גנגר כיהן, בזמן רכישת הדירה, כסמנכ"ל הכספים של החברה ורק לאחר מכן עבר לכהן כסמנכ"ל התפעול.

גנגר עצמו שיעבד לצורך מתן הערבות את מניותיו והאופציות שלו בלומניס, אלא שכרגע השעבוד הזה נמוך בהרבה מ-2 מיליון דולר. האופציות שלו בלומניס יצאו הרחק מתוך הכסף ושווי מניותיו (כ-268 אלף מניות) מוערך בשוק כ-720 אלף דולר (כ-36% מערך ההלוואה).

הערבות שנתנה לומניס לשגיא גנגר נראית על פניה כדבר חריג, גם אם מדובר בבכיר המועסק בחברה. גנגר החל לעבוד בלומניס בנובמבר 99' כסמנכ"ל הכספים וזכה מאז לשכר די נדיב. בשנת 2001, למשל, השתכר גנגר 712 אלף דולר, 212 אלף דולר כשכר בסיס ו-500 אלף דולר כבונוס. בשנת 2000 עמדה עלות שכרו של גנגר על כ-120 אלף דולר. גנגר אף זכה לחבילות אופציות גדולות ובשנת 2001 אף הספיק לממש אופציות בכ-2.3 מיליון דולר במחיר מימוש של 22-20 דולר, פי 10 ממחיר המניה כיום בשוק.

לפי הסכם העסקה החדש של גנגר, שפורסם אף הוא במסמכים האחרונים, הוא מקבל שכר בסיס של 250 אלף דולר ובונוסים משתנים בהתאם לביצועי החברה.

לומניס, כזכור, פספסה את תחזיותיה בשלושת מתוך ארבעת הרבעונים האחרונים והיא נחקרת במקביל על ידי רשות ני"ע בארה"ב על אי-סדרים בדיווחיה הכספיים. הביצועים החלשים של החברה מתבטאים היטב במחיר המניות שירדו באחרונה לכ-2.7 דולר למניה, המשקף לחברה שווי של כ-100 מיליון דולר.

לומניס דיווחה ברבעון השלישי כי הכנסותיה הסתכמו בכ-90 מיליון דולר, בדומה להכנסותיה ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד של לומניס ברבעון השלישי עמד על כ-900 אלף דולר (2 סנט למניה). ברבעון הרביעי צופה לומניס כי הכנסותיה יסתכמו בכ-95-90 מיליון דולר וכי הרווח שלה ברבעון הרביעי יעמוד על עד כ-8 סנט למניה.

"הערבות לשגיא גנגר ניתנה לפני שנתיים כדי לאפשר לו לרכוש בית בניו יורק בעקבות המעבר שלו מישראל", אומר היום קווין מוראנו, סמנכ"ל הכספים של לומניס. "שגיא שיעבד את מניותיו בלומניס ועצם מתן הערבות לא עלתה ללומניס דבר. שגיא עדיין אחראי למשכנתא על הבית שלו ומתן הערבות רק עזרה לו לעבור לניו יורק".

- לאור הירידה במניות לומניס והשפעתה על שווי אחזקותיו של גנגר בחברה אינך חושב שאולי כדאי לבקש ממנו שעבודים נוספים?

"החברה אינה חושבת שזה נחוץ".