דו-קרב על ספיידרמן: יוצר הדמות תובע פיצוי ממו"ל בניהול ישראלי

סטן לי בן ה-80 נגד אבי ארד מאולפני מרוול

סטן לי, היוצר של ספיידרמן ודמויות קומיקס פופולריות נוספות, תובע ממו"ל הקומיקס מרוול אנטרפרייזס 10 מיליון דולר, בגין הכנסות הנובעות מההצלחה הקופתית הכבירה של הסרט ספיידרמן.

הסרט מבוסס על דמות הקומיקס שלי יצר והופק על ידי אולפני סוני ואולפני מרוול בניהולו של הישראלי אבי ארד. הכנסתו בבתי הקולנוע ברחבי העולם נאמדת ביותר מ-800 מיליון דולר ובסך הכל, כולל מכירות קלטות וידאו, מרצ'נדייזינג וזכויות שידורים עשויות ההכנסות הקמעונאיות להגיע ל-2 מיליארד דולר.

לי טוען כי מרוול חזרו בהם מהבטחתם לשלם לו 10% מהרווחים מהסרטים, סדרות הטלוויזיה והמרצ'נדייזינג המבוססים על הדמויות של מרוול. בתביעתו הוא מציין כי לא ראה פרוטה מרווחי ספיידרמן וכי נאמר לו שלא היו רווחים, כפי שהוגדרו בחוזהו. במרוול טוענים כי לי מקבל שכר של מיליון דולר לשנה מעצם תפקידו כיו"ר אמריטוס.

סטן לי בן ה-80 החל את הקריירה שלו במרוול ב-1939 כנער שליחויות, וב-1941 פירסם את הקומיקס הראשון שלו. בהמשך הפך לעורך הראשי ולזכותו נזקפות דמויות פופולריות כמו ספיידרמן וארבעת המופלאים.

בשנות ה-80 מכר את זכויות ההפקה הקולנועיות של ספיידרמן ודמויות נוספות למנחם גולן, והאחרון סיבך את גיבורי העל המצוירים במאבק משפטי ממושך בין אולפנים שונים. לי עצמו הקים בשנים האחרונות את 'לי מדיה', חברת אינטרנט שקרסה שנה לאחר הקמתה.

מרוול נקלעה לקשיים פיננסיים עוד בתחילת שנות ה-90 ונפלה לידיהם של המיליארדר רון פרלמן (רבלון), ואיש העסקים קרל אייקן. מי שחילץ את מרוול מהמשבר ומידיהם החמדניות של פרלמן ואייקן היו אבי ארד, אז מעצב הצעצועים המוביל בארה"ב, ואיש העסקים יצחק (אייק) פרלמוטר.

פרלמוטר מכהן כיום כסגן יו"ר מרוול, וחולש על חברות נוספות, ביניהן יצרנית מכונות הגילוח רמינגטון. ארד הוא המנהל הקריאטיבי של מרוול, ועומד בראש חטיבת ההפקות של מרוול שהפיקה את ספיידרמן, אקס מן בלייד וסרטים נוספים.

הוא עדיין מחזיק בחברת ארד ושות' לפיתוח וייצור צעצועים, ולזכותו נזקפים עיצובם של למעלה מ-160 צעצועים פופולריים. יחד עם פרלמוטר, הוא שולט גם על טוי ביז, יצרנית צעצועים ובעלת הזיכיון לייצור צעצועי הקומיקס של מרוול.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה מרוול הכנסות של 212.5 מיליון דולר ורווח בסך 7.6 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 42.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. מנייתה עלתה השנה ביותר מ-113% ועומדת על 8.7 דולר.

מרוול תוציא לאקרנים בפברואר את Daredevil, סרט קומיקס נוסף שהופק בשיתוף ניו ריג'נסי, חברת ההפקות המשגשגת של ארנון מילצ'ן.

במאי ינחת על האקרנים סרט ההמשך לאקס-מן, ובהמשך הקיץ יוקרן גם Hulk. כל סרטי הקומיקס הללו הופקו בעלויות של למעלה מ-80 מיליון דולר כל אחד, וצפויים לגרוף מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם.

סרטים נוספים המבוססים על ספריית הדמויות העשירה (4,700) של מרוול נמצאים בשלבי הכנה. ביניהם גם 'זומבי' שיופק בשיתוף עם הישראלים אבי לרנר ואמיר מלין, בעלי חברות הפקה הוליוודיות עצמאיות.