מוציאים עשן

כמה יקר לעשן בישראל

האינפלציה הרימה השנה את ראשה, אבל ספק אם הרבה מוצרים התייקרו בשיעור גבוה כמו הסיגריות. מאז הסרת הפיקוח עליהם החלו מחירי הסיגריות לעלות, והם מטפסים ומטפסים, מבלי שהסוף נראה באופק.

תזכורת: בינואר 2001 הוסר הפיקוח על מחירי רוב הסיגריות, למעט שלושת המותגים המובילים - מרלבורו אדום, טיים וקנט. באוגוסט 2001 הוסר הפיקוח גם על מחירי המותגים הללו, והחברות נדרשות רק לדווח לתמ"ס על העלאת מחיריהם. משיחות עם בעלי פיצוציות עולה כי מחירי הסיגריות המיובאות עלו מאז הסרת הפיקוח בכ-30% בממוצע.

משרד התמ"ס אינו יכול לספק נתונים מדויקים לגבי ההתייקרות, מפני שהסקר האחרון נערך לפני למעלה משנה, בספטמבר 2001, והוא העלה כי הסיגריות התייקרו בממוצע בכ-7%. המפקחת על המחירים במשרד התמ"ס, צביה דורי, מבהירה כי הסקר נערך רק במקומות הגדולים (בעיקר בסופרמרקטים ולא בפיצוציות), וכי לא נבדקו חריגות מחירים ב"יום שישי בשלוש לפנות בוקר", כהגדרתה.

לפיכך, אפשר רק להסתמך על עדויות של מוכרים וצרכנים, שמהן עולה כי מחירי הסיגריות, בעיקר המיובאות, עלו בעשרות אחוזים.

חפיסת ווינסטון לייט, למשל, שעלתה ערב הסרת הפיקוח 10.5 שקלים, עולה היום 14.5 שקל - עלייה של 38%. ההוצאה של מי שמעשן חפיסת ווינסטון ביום קפצה מ-315 שקל בחודש ל-435 שקל.

אומנם לא רק הסרת הפיקוח הביאה לעליית המחירים. בין ה"אשמים" הנוספים ניצבים עליית הדולר, העלאת המיסוי על סיגריות ועליית המע"מ. ועדיין, הסרת הפיקוח היא התורמת העיקרית לזינוק במחירי הסיגריות. קשה להאמין שהתומכים בה התכוונו לכך.

מי שתומך בגלוי בהחזרת הפיקוח הוא סגן שרת התמ"ס לשעבר, אלי בן-מנחם - מעשן בעצמו (ברודוויי). יועצו הבכיר, חיליק הררי, מספר כי קיבל פניות רבות מאזרחים בנושא זה. "זו פגיעה עצומה בשכבות החלשות וניצול של מי שמכור לדברים מסוימים", טוען הררי. "אם רוצים לתרום להפסקת עישון, אפשר לעשות קמפיינים, אבל לא לפגוע קשה בכיס של המעשנים, ובטח לא כשהמצב הכלכלי כל-כך קשה".

הררי מודה שהוא, ורבים ממכריו, עברו לעשן סיגריות זולות יותר בעקבות הזינוק במחירים. גם המוכרים בפיצוציות מדווחים על מעבר של לקוחות מעישון מרלבורו (שמחירה האמיר ל-17.5 שקלים) לפל-מל, שעולה רק 10.5 שקלים.

דורי מהתמ"ס, שהיתה חברה בוועדה שהמליצה על הסרת הפיקוח, טוענת שאין מקום להחזיר אותו. "ציפינו לעלייה מסוימת במחירים.

שנים הקמעונאים התלוננו שהמרווח שלהם קטן מדי, בערך 7%. היה ברור שברגע שהפיקוח יוסר, הם יגיעו למרווח יותר נורמלי".

האם אין מקום לפחות לערוך סקר נוסף, כדי לראות בכמה עלו המחירים מאז הסרת הפיקוח?

"יכול להיות שכן, כי כבר יותר משנה שלא בדקנו את הנושא".

לחיזוק דבריה, טוענת דורי כי חפיסת מרלבורו היתה מתייקרת כמעט באותו אופן גם ללא הסרת הפיקוח. לפי חישוביה, עליית הדולר והעלאת המיסוי היו מביאות את המחיר של חפיסת מרלבורו ל-16.80 שקל. ברשתות השיווק נמכרת חפיסה (בפאקט) ב-16.5 שקלים, ואילו בפיצוציות נמכרת חפיסה ב-17.5 שקלים. המסקנה, אומרת דורי, היא פשוט שכדאי להיות צרכן נבון.