הצעה סבירה והגונה מחייבת התייחסות

ועדת המכרזים בנתניה ננזפה על ניסיון להתחמק ממכרז כדי לפרק אותו למרכיביו לצורך מו"מ נפרד

ית המשפט המחוזי בת"א מתח ביקורת על חברי ועדת המכרזים של עיריית נתניה, על כך שביקשו להשתחרר ממכרז לביצוע עבודות פיתוח כדי לאפשר מו"מ חופשי עם קבלנים נוספים בדרך של פירוק המכרז לחלקים, מתוך תקוה שכך יושג מחיר נוח יותר.

השופט יהודה זפט החליט לקבל עתירה שהגישה חברת קל בנין, בשליטת אברהם ליבר, ולבטל את החלטת ועדת המכרזים של עיריית נתניה, שלא להמליץ בפני ראש העירייה על קבלת הצעה משתי ההצעות הנותרות במכרז בשל הסטייה הגבוהה מהאומדן.

האומדן הכולל עמד על 4.5 מיליון שקל. לתיבת המכרזים הוגשו שלוש הצעות, שאחת מהן לא עמדה בתנאי הסף ונפסלה, כך שנותרו הצעתה של קל בנין, שהיתה גבוהה מהאומדן בשיעור של 11.2%, והצעת חברת אינלייניג, שהיתה גבוהה מהאומדן ב-11.40%.

העירייה טענה, כי תקציבה אינו מאפשר את תקצוב העבודות בסכום הצעתה של קל בנין. השופט זפט ציין, כי היה על ועדת המכרזים להידרש לשאלה, האם חריגת הצעת קל בנין מהאומדן מצביעה על חוסר סבירות או חוסר הגינות של המחיר המוצע. לדבריו, לא זה השיקול שעמד בפני חברי הוועדה ואיש מחברי הוועדה לא טען כי המחיר שהוצע על ידי קל בנין לא הוגן או לא סביר. השופט השתכנע, כי השיקול שהדריך את הוועדה בהחלטתה שלא להמליץ בפני ראש העירייה על הצעה כלשהי, היה הרצון להשתחרר מהמכרז, כדי לאפשר ניהול מו"מ חופשי עם קבלנים נוספים, בדרך של פירוק המכרז לחלקים ומתוך תקווה שכך יושג מחיר נוח יותר. דבר זה לדבריו, אינו מצדיק את דחיית הצעת קל בנין, שכאמור לא נקבע כי היא אינה סבירה או אינה הגונה.

בנסיבות אלה, קבע השופט, החלטת ועדת המכרזים אינה יכולה לעמוד והיא בטלה, והצעת קל בנין תיחשב כהצעה שהומלצה על ידי ועדת המכרזים בפני ראש העירייה מרים פיירברג ותובא בפניה לאישורה. עיריית נתניה חוייבה לשלם לקל בנין שהוצגה על ידי עו"ד י. פרימס, הוצאות בסך 20,000 שקל. (עת"מ 1470/02).