במוקד יום העיון שערכה התאחדות הקבלנים החוזיים בשבוע שעבר (ה') עמדה התקווה,
כי בהיעדר פרויקטים לבנייה, לפחות תינתן לקבלנים ההזדמנות להשתלב בפרויקטים
לתשתית.
נראה, כי הקבלנים זקוקים מאוד לדברי נחמה אלה לפחות לאור הכרזתו של נשיא ההתאחדות,
שמואל אולפינר, לפיהם הוא אינו ממליץ להם לבנות נכסים מניבים ומשרדים לפחות
עד 2012.
אם להתחשב בדברי הדוברים הממשלתיים, ביניהם מנכ"ל משרד התשתיות, יאיר מעיין,
הרי שלקבלנים אין מה לדאוג. התשתית תשחרר אותם ממצוקתם.
מנכ"ל מע"ץ, עמי לקס, הבטיח שעד 2010 יושלמו כל כבישי הרוחב של כביש חוצה ישראל
בעלות כוללת של כמיליארד דולר. חלקם נמצאים כבר בביצוע, אחדים יבוצעו על חשבון
תקציב המדינה, ואילו אחרים ימומנו על-ידי המגזר הפרטי במסגרת פרויקטים של BOT
ו-PFI.
עוד הבטיח לקס לטפח את כבישי הגליל ואת כבישי הדרום, ולהפוך אותם לכבישים דו-מסלוליים,
העוקפים את המרכזים המטרופוליניים. לקס גם ציין, שבתוכנית מע"ץ להשלים את כביש
45, וכביש 39 לכיוון ירושלים. הוא העריך, כי לא רחוק היום שבו רוב כבישי המרכז
יהיו כבישי אגרה, ואילו הנסיעה בכבישי הפריפריה תהיה בחינם.
מנהל מינהלת תשתיות הביוב, אלכס ויז'ניצר, הכריז שבניגוד לענפים אחרים במשק,
למשרד שלו אין בעיות תקציב, ואין בעיות אבטלה, וכי המדינה משקיעה סכומים ניכרים
בהקמת מערכות ביוב. ויז'ניצר בישר שעד כה חוברו 85% מהיישובים בארץ למערכת
הביוב, וכי נותר לבייב עוד 15% בלבד. לדבריו, היעד מעתה הוא להשיב את המים
לחקלאות, פרויקט שלהערכתו הוא מסובך ויקר, אך אין מנוס ממנו. להערכתו, אם המדינה
תשקיע במשך 10 השנים הבאות המדינה 500 מיליון שקל בשנה בפרויקטים להשבה, ניתן
יהיה להשיב לחקלאות מחצית מצריכת המים, ולחסוך בכך מחצית מכמות המים השפירים.
מנכ"ל הרכבת, יוסי שניר, חזר על תוכנית הניו-דיל, שמטרתה לפרוס רשת רכבות למען
צמצום הגודש בכבישים ולמען קרוב הפריפריה למרכז. לקראת 2003, כך הבטיח, יחוברו
כפר סבא, נתב"ג, בית שמש ורמלה במסילה לתל-אביב, שתאפשר להפחית את העומס בכבישים.
לדבריו, הרכבת פועלת להפיכת מפגשיה עם הכבישים לדו-מפלסיים, כך שהרכבת לא תעצור
בכל פעם את התנועה בכבישים.
שניר הוסיף, כי נשכרה חברה המייעצת כיצד לחשמל את קווי הרכבת, כמו כן הוחלט
לפרסם מכרז להקמת מסילה כפולה לאשקלון ולאשדוד. הבשורה הגדולה על-פי שניר היא,
שהחל התכנון למסילת הרכבת לירושלים בתוואי A1.
שניר הדגיש, שתוכנית הניו-דיל אושרה על-ידי ראש הממשלה, אריאל שרון, שאף התחייב
להפוך את הרכבת לחברה שתוכל לגייס כסף. עלות התוכנית כ-30 מיליארד שקל.
סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, צ'רלי סלמון, הודיע, כי בממשלה קיימת העדפה ברורה
לקידום מערכות להסעת המונים, והדבר אכן בא לידי ביטוי בתקציבי הרכבת שגדלו
בשנים האחרונות.
להערכתו, הסקטור הפרטי יתבקש להשתלב במימון כ-40% מהפרויקטים, ביניהם כביש
431. סלומון הדגיש, שהוא רואה בחיוב את כוונת הממשלה לתת מענקי הקמה לסקטור
הפרטי, המקים פרויקטים של תשתית, מתוך תקווה לעודד את היזמים. להערכתו, אם
המדינה לא תשתתף בעלות ההקמה, הפרויקטים לא יצאו לדרך.
מנכ"ל חברת החשמל, יעקב רזון, ניסה להצדיק את מדיניות החברה התומכת בהקמת תחנת
כוח פחמית נוספת. לדבריו, אם הכוונה היא לספק חשמל זול לתעשייה, אין מנוס משילוב
בין פחם לגז.
להערכתו, אם נגיע למצב שבו 40% מאספקת החשמל בארץ תבוצע באמצעות גז, נהיה בין
המדינות המתקדמות בעולם בתחום זה. רזון התחייב, שבאם הרכבת אכן תגשים את תוכניתה
לחשמל מסילות, חברת החשמל תוכל לעמוד ביעדי ההספקה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.