חברי מושב משמר השבעה מתנגדים למעבר השפד"ן בתחומם בטענה, שהתוואי בו יעבור
הצינור אינו זה שאושר על-ידי ועדת החקירה של משרד הפנים, וכי הוא נוצר כדי
שלא לעבור בנחלתו של אחד מחברי המושב. לטענת המושב, משמעות השינוי היא פגיעה
בשורה ארוכה של נחלות אחרות.
טענה נוספת היא, שהנהלת השפד"ן מתכננת להקים מתקן לסינון גזי פליטה בסמוך למושב,
מבלי לבקש את אישורו, וזאת למרות שלדעת החברים מדובר במתקן מסוכן. חברי המושב
דורשים עוד, שאם הקו אכן יעבור בתחומם, תדאג הנהלת השפד"ן לשדרג את כבישי הישוב
בהם יעבור הקו, במלואם, ולא שדרוג חלקי, כפי שהתחייבה הנהלת השפד"ן.
טענות יש לחברי המושב גם נגד המועצה האזורית עמק לוד, מנשה משה. לדבריהם, ראש
המועצה תמך בהתנגדותם, אך שינה את דעתו וחתם על ההסכם עם השפד"ן.
לטענת חברי המושב, רכש השפד"ן את קו צינור הנפט העובר בסמוך לכביש מס' 4, במטרה
להעביר בו את הקו המזרחי של השפד"ן, אך למרות זאת החליט בסופו של דברי שלא
להעביר בו את התוואי.
במאי 2001 הגיש המושב לשר הפנים התנגדות לתוכנית, והציעו תוואי חליפי, העובר
מחוץ לתחום המושב. בעקבות ההתנגדות הקים משרד הפנים באוקטובר 2001 ועדת חקירה,
בראשות יו"ר הרשות לפיתוח ירושלים, עוזי וכסלר, שתבדוק את טענות הצדדים.
באפריל 2002 הודיעה הוועדה, שהיא דוחה את התנגדות המושב ומאשרת את הקו, לרבות
הקטע השנוי במחלוקת בתחום המושב. עוד המליצה הוועדה לשדרג את דרכי המושב בתום
העבודות, לרמה נאה ויעילה.
לטענת חברי המושב, כאשר ביקשו לראות את תוכנית השפד"ן, גילו לתדהמתם שהתוואי
שונה, מבלי שאיש הודיע להם על כך. לטענתם, התוכנית שונתה רק כדי שלא תפגע בנחלתו
של חבר המושב, שמואל אדם, וזאת למרות שהשינוי פוגע בחלקות רבות אחרות. לטענת
חברי המושב, "התוואי החדש אינו זו אליו התייחסו בוועדת החקירה".
עוד טוענים חברי המושב, שלמרות התנגדותם לתוואי, ניסו להגיע להסכמה עם הנהלת
השפד"ן בדבר שדרוג הרחובות, אך מנכ"ל השפד"ן, גדעון זץ, הודיע ביולי 2002 על
דחיית הדרישה לשדרג את כל הרחובות בהם יעבור הקו. לטענת חברי המושב, למרות
פניות חוזרות ונשנות, המועצה והנהלת השפד"ן מתעלמים מדרישותיהם, וזאת למרות
שברור, שוועדת החקירה אישרה תוואי שונה ממה שעומד בפני ביצוע.
מהנהלת השפד"ן נמסר בתגובה, שהוועדה המחוזית מרכז אישרה את התוואי החדש. הנהלת
השפד"ן אישרה את הטענה לפיה התוואי שונה בשל בקשתו של חבר מושב שלא לעבור בחצר
ביתו, אך בניגוד לטענת המושב, טוענת הנהלת השפד"ן, שהתוואי החדש עובר בכבישים
ציבוריים ולא בבתים פרטיים, וזאת כדי למזער את הפגיעה ברכושם הפרטי של כל חברי
המושב.
באשר לדרישת המושב לשפץ את הרחובות במלואם, ולא קטעים מהם, טוענת הנהלת השפד"ן,
שדרישת המושב גובלת בסחטנות, וכי אין להטיל את משלמי אגרת הביוב של גוש דן
את שיפוץ כל רחובות משמר השבעה.
בעניין הטענות בדבר הסכנה הנובעת ממתקן הגזים, אומרת הנהלת השפד"ן, שהמתקן
ייבנה באמצע מחלף השבעה ולא בתחום המושב. הנהלת השפד"ן אומרת עוד, שפתחים מסוג
זה נמצאים בטיילת בתל אביב ובכל מקום אחר בעולם, וכי הקו המזרחי נופל קורבן
לסכסוכים פנימיים בין חברי המושב.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.