בעקבות המיתון: 40 אלף מנויי טלוויזיה רב-ערוצית התנתקו מהכבלים והלווין

מרביתם עזבו את חברות הכבלים; הפסד ההכנסות השנתי נאמד בכ-81 מיליון שקל

נדידת מנויי הטלוויזיה הרב-ערוצית מחברות הכבלים לחברת הלוויין יס היא עובדה ידועה ובאה לידי ביטוי בכמות הפוחתת של מנויי הכבלים מול הכמות הגדלה של מנויי הלוויין. אולם, אלכס וייסמן, מנהל תחום התקשורת במשרד רואי החשבון ליובושיץ קסירר, גילה אתמול במהלך הרצאתו בוועידת ישראל לעסקים, כי מעבר לנדידה בין החברות, 40 אלף מנויי טלוויזה רב-ערוצית - רובם הגדול מנויי כבלים - התנתקו לגמרי מהשירות, מאז תחילת המיתון.

הדבר נעשה כדי לחסוך את דמי המנוי, ההופכים לנטל משמעותי על סל הצריכה הכללי המצטמק. וייסמן משייך את העזיבה למיתון החריף במשק ולעובדה שלאנשים אין כסף לשלם בעבור שירותי טלוויזיה רב-ערוצית, הנחשבים למותרות בתקופה זו. לדבריו, "גם לאחר שיפור כלכלי, יהיה קשה מאוד להחזיר מנויים אלה לצרוך שירותי טלוויזיה בכבלים, משום שהם יתרגלו לא לצרוך אותם ולכן הם מהווים אבידה לא קלה בשוק רווי ותחרותי שבו קשה לגייס מנויים חדשים".

מכיוון שמנוי טלוויזיה רב-ערוצית מכניס בממוצע כ-170 שקל לחודש, ההפסד המצטבר של החברות, כתוצאה מאיבוד מנויים אלה, מגיע ל-81 מיליון שקל בשנה. וייסמן מעריך כי מעתה, מספר מנויי חברות הכבלים יתייצב ואילו יס תמשיך לגייס מנויים נוספים.

מאז סוף שנת 2000 נגרעו כ-180-170 אלף מנויים מחברות הכבלים, 100 אלף מתוכם מחברת הכבלים תבל, כ-60-50 אלף מערוצי זהב וכ-20 אלף ממת"ב. לעומת זאת, יס צברה 370 אלף מנויים מאז עלייתה לאוויר ביולי 2000.

וייסמן מייחס את הצטרפות המנויים החדשים לכניסה לעידן הטלוויזיה הדיגיטלית. היום, 60% מכלל החיבורים לטלוויזיה הרב-ערוצית נעשים באמצעות ממיר דיגיטלי. "זוהי חדירה מהירה מאוד, אחת המהירות בעולם והדבר מצביע על הקהל הישראלי המטמיע במהירות טכנולוגיות חדשות", אמר מנכ"ל יס, שלמה לירן, שהרצה אף הוא בכנס.

היום יש לטלוויזיה הרב-ערוצית כ-1.4 מיליון מנויים, כרבע מהם מנויי לוויין. וייסמן טוען כי יחס זה ישתנה במהירות ויגיע ל-40% מנויי לוויין ו-60% מנויי חברות הכבלים. "ההכנסה הממוצעת ללקוח תעלה מ-140 שקל היום ל-180 שקל (ללא מע"מ - ג.ה) בזכות הרחבת הערוצים בתשלום והוספת אפליקציות אינטראקטיביות שונות", הוסיף וייסמן.

עוד מעריך וייסמן כי שוק האינטרנט המהיר יצמח במהירות ויגיע ל-700 אלף מנויים ב-2006, לעומת כ-190 אלף היום, וכי חברות הכבלים יצליחו להדביק את הפיגור שנוצר מול בזק בחיבור לשירותי האינטרנט המהיר. היום, לבזק 140 אלף מנויי ADSL ולחברות הכבלים 50 אלף מנויים, כשאת רובם המכריע רכשה בחצי השנה האחרונה. עלות הרכשת מנוי לחברה המחברת אותו מגיעה ל-250 עד 300 דולר.

לבסוף, מעריך וייסמן כי ב-2006 הכנסות חברת הכבלים המאוחדת יגיעו ל-2.5 עד 3 מיליארד שקל, כש-4% עד 7% מתוך סכום זה יופק משירותי טלפוניה.

ראיון נרחב עם אלכס וייסמן - ראו במדור היי-טק ב"גלובס הערב"