לשכת שמאי המקרקעין עתרה לשינוי תעריפי השמאות לזכאים

לשכת שמאי המקרקעין בארץ עתרה היום (א') לבג"ץ נגד שר הבינוי והשיכון בבקשה לשנות את תעריפי השמאות לדירות לזכאים ולהתאים אותם לתעריף השמאות של השמאי הממשלתי הראשי

לשכת שמאי המקרקעין בארץ עתרה היום (א') לבג"ץ נגד שר הבינוי והשיכון בבקשה לשנות את תעריפי השמאות לדירות לזכאים ולהתאים אותם לתעריף השמאות של השמאי הממשלתי הראשי. שמאי הלשכה טוענים, באמצעות עו"ד גדעון טולידאנו, כי בתעריפים שקבע משרד הבינוי והשיכון לשמאות לדירות לזכאים הם נאלצים להוציא כסף מכיסם ומממנים בעצמם את הוצאות השמאות.

שמאי המקרקעין טוענים, כי קיימים שני תעריפים לשמאות לזכאים - התעריף הראשון הוא התעריף של משרד השיכון, שעל-פיו הם מחויבים לעבוד, ואשר הסכום המירבי אותו הם יכולים לגבות לפיו עבור השמאות הוא 337 שקלים.

הבנקים משתמשים בתעריף זה, ובמרוצת הזמן הוא הפך לתעריף שהם קובעים לשומות לדירות עבור משכנתאות, גם ללווים שאינם זכאים. במצב זה, הם טוענים, מגיעות האגרות הנדרשות מהם במקרים מסוימים ל-248 שקלים.

לטענת השמאים, יש ליישם את תעריף השמאי הממשלתי הראשי, הקובע, כי התשלום לשמאי עבור שמאות של דירה יהיה בערך 3.5 שעות עבודה ועוד שעות עבודה עבור מידע תכנוני, ובסך הכל 951 שקלים. עוד מצוין, כי תעריף הבנקים המסחריים, אשר איננו נגזר מתעריף השמאות של משרד השיכון, מגיע לכדי 943 שקלים. לטענת השמאים, סירוב משרד הבינוי והשיכון לקבוע תעריף שמאות ריאלי פוגע בהם וביעילות עבודתם. (בג"ץ 10390/02).