להט-לב: היו מיליונים

עד לפירסום פרשת גינוסר נודע עזרד לב בעיקר כשותף בחברת ההשקעות הכושלת להט-לב, בה השקיעו בין היתר שטראוס, קופלר, נמרודי ואריסון

עד לפירסום פרשת גינוסר, נודע עזרד לב בעיקר כשותף בחברת ההשקעות הכושלת להט-לב, שהוקמה באמצע העשור הקודם. כשפרש שלמה להט (צ'יץ') מראשות עיריית ת"א בשלהי 1993, קיבל אותו המגזר העסקי בזרועות פתוחות: שורה של אנשי עסקים בולטים, כולם חברים של צ'יץ', העמידו לרשות החברה שהקים סכום לא מבוטל של 9 מיליון דולר לביצוע השקעות.

מיכאל שטראוס וליאון קופלר, שניהם קרובי משפחה של צ'יץ' וכן המיליונר הצרפתי ז'אן פרידמן, ברוך איבצ'ר, עופר נמרודי (הכשרת הישוב), איגנץ בוביס (שרתון), תד אריסון, סמי סגול (כתר פלסטיק) ובנימין יסלזון, התחייבו להשקעה עד מיליון דולר כ"א בלהט-לב.

"מטרתה העיקרית של החברה", טען צ'יץ' עם השלמת גיוס הון, "היא ליצור החזרי השקעה משמעותיים למשקיעים, באמצעות פיתוח כלים ומוצרים פיננסים אשר יותאמו לדרישות ולמאפיינים של משקיעים פרטיים ומוסדיים".

במפתיע, בחר צ'יץ' כשותף את עזרד לב, צעיר לא מוכר במגזר העסקי. "קיבלתי עליו המלצות מבעלה לשעבר של ברברה וולטרס, מרב אידלסון ומאהוד ברק. הוא אמר שעזרד בחור מוכשר, ישר, חרוץ, נבון ואפשר לסמוך על שיקול דעתו", שיחזר צ'יץ' את נסיבות הפגישה ביניהם.

להט ולב התפקעו מרוב רעיונות כיצד להשקיע את כספי המשקיעים. בתקשורת התעופפו תוכניות אודות בנק ההשקעות שיתמחה במיזוגים ורכישות, קרן להשקעות בנדל"ן, פיתוח מודל ייחודי להשקעות בבורסה וברוח התקופה, פעילות פיננסית בגדה ובירדן.

בפועל, לא היתה ללהט-לב אסטרטגיה מגובשת. בשנות חייה המעטות ביצעה החברה מספר מצומצם של השקעות, בדרך כלל לא מוצלחות. המשקיעים המאוכזבים של צ'יץ' לא זכו, ככל הידוע, לראות חזרה את מרבית הכסף שהשקיעו בפועל. בין היתר, רכשה להט-לב 50% בחברת התיווך רשת איגוד הנדל"ן שבעל השליטה בה, אבי צנטרבוים, נמלט מהארץ כעבור זמן קצר בגלל חובותיו. השקעה דומה בוצעה בחברת הקרמיקה המפסידה ויה-ארקדיה, שלא הצליחה להתפתח ומוזגה בחברת השיווק סופרקרמיק.

גולת הכותרת של מפעלות להט-לב אמורה היתה להיות גיוס של 100 מיליון דולר עבור קרן השקעות בינלאומית שבראשה יעמוד הרמטכ"ל הפורש, אהוד ברק. אלא שגם תוכנית זו ירדה לטמיון, לאחר שראש הממשלה המנוח רבין זימן את ברק לממשלתו.

באוגוסט 1996 הודיע לב על פרישתו מתפקיד מנכ"ל להט-לב, לאחר שהגיע למסקנה שהשותפות מיצתה את עצמה. "קשה להעביר מי שהתרגל להתרים להקמת מתנ"ס לעשות עסקים. זו גישה שונה לגמרי", רמזו מקורביו לנסיבות התערערות יחסיו עם צ'יץ'.

לב עצמו התייחס לסגירת עסקיה של להט-לב: "צריך לצאת מהפרובינציאליות הזו. בחו"ל חברות השקעה מהסוג שלנו קמות ונסגרות מדי יום. פעם אתה נכנס לעסק ופעם אתה יוצא ממנו".