קדבורי תשקיע 4.5 מיליון דולר בהחדרת מוצריה לישראל

תפעל בשיתוף עם חברת הממתקים כרמית * צפויה בעתיד לייצר מותגיה במפעל כרמית בישראל * נבדקת האפשרות לשותפות עתידית

ענקית השוקולד הרב-לאומית, קדבורי, משיקה היום את פעילותה בישראל לאחר בדיקות שארכו שנתיים. תקציב החדרה של 4.5 מיליון דולר הועמד לצורך השגת יעד של 25% משוק השוקולד, שנאמד בכמיליארד שקל, עד 2005. כפי שפורסם ב"גלובס" לפני כחודשיים, נבדקת האפשרות לשותפות עתידית בין קדבורי ובין כרמית. קדבורי, השלישית בגדלה בעולם בתחום השוקולד, מיישמת אסטרטגיה עסקית מואצת של רכישות ומיזוגים. רק לאחרונה רכשה את חברת קנט, השניה בגדלה בשוק התורכי.

נציג קדבורי, דיויד מקררי, מנהל הפיתוח העסקים של קדבורי באיזור, שוהה עתה בארץ על בסיס קבוע.

עיקר התחרות של קדבורי בשוק היא עלית, השולטת בשוק השוקולד. עלית כבר הביסה בעבר את נסטלה, שנכנסה לשוק השוקולד ב-97 על בסיס מגוון מוצרים מצומצם. גם בעיות כשרות היוו חסם מרכזי בחדירתה. טעויות נסטלה, הכוללות גם אי התבססות על מותג כוח אחד, נלמדו היטב אצל קדבורי, שנמנעה מכניסה לשוק הישראלי לפני שתוכל להציג מגוון מוצרים. על המותגים שתחדיר קדבורי בשלב הראשון נמנים: פלייק (יתחרה ב'מקופלת' של עלית), סנופלייק, טווירל, נוקאואט וטבלאות השוקולד המפורסמות CADBURY DAIRY MILK. בנוסף תחדיר החברה אבקת שוקולד להכנת משקה שוקו.

תקציב הפרסום של קדבורי נמסר לרגב-קויצקי ואילו את מסע קידום המכירות תערוך עבור קדבורי חברת פרומרקט.

ישראל גודמן, מנכ"ל כרמית, שהוסיפה לעצמה את השם קדבורי ישראל, אמר כי תגובותיה של עלית, קרי השקעה של 10 מיליון שקל בפיתוח מוצרים, רק מלמדות כמה חיונית כניסת קדבורי לפיתוח השוק בישראל וכי לולא התחרות היה השוק נשאר בעינו. גודמן סבור כי פוטנציאל הגידול של שוק השוקולד בישראל הינו רב. בעוד שבחו"ל ממוצע הצריכה לנפש הוא 10 קילוגרם שוקולד בשנה, הרי שבישראל ממוצע הצריכה לנפש הוא 2 ק"ג לנפש.

המותג יוחדר לשוק הישראלי תחת הסיסמה: "קדבורי זה שוקולד". קהל היעד המרכזי של קדבורי הוא נוער בגילאי 12-18 ומבוגרים בני 25-35, הנוטים לצרוך מותגים בינלאומיים.

חברת כרמית הוקמה בשנת 1973 בשם "טעם ישראל". בשנת 1993 הונפקה והפכה לחברה ציבורית. בעל המניות העיקרי בחברה הינו לני סאקסטין. בנוסף שותף גם לורנס גודמן. בשנת 1996 רכשה החברה את כרמית מעלה החמישה מידי אסם ושינתה את שמה לכרמית תעשיות ממתקים. כמו כן רכשה החברה את מלוא הזכויות בשותפות "תופיני סער". את השנה תסיים כרמית עם היקף מכירות של כ-90 מיליון שקל.

קונצרן קדבורי, שמרכזו באנגליה, הוא בעל מחזור פעילות של 8 מיליארד דולר. הוא פעיל ב-200 שווקים ומייצר ב-80 אתרי יצור ב-50 מדינות. בשנת 2000 רכשה קדבורי שוופס, המחזיקה במותג ד"ר פפר, את מותג המשקאות הניו יורקי סנאפל מידי קונצרן טריארק. בנוסף מחזיקה קדבורי בבעלות על חברות המסטיקים דנדי הדנית והוליווד הצרפתית.

קדבורי-שוופס העולמית הודיעה היום גם על כוונתה לרכוש את חטיבת הממתקים אדאמס, שבבעלות פייזר, תמורת 4.2 מיליארד דולר. העיסקה תהפוך אותה ליצרנית המסטיקים השנייה בגודלה בעולם. עם מותגי אדאמס נמנים טרידנט וצ'יקלטס, והיא רשמה ב-2001 מכירות של 1.9 מיליארד.

עלית מחזיקה היום 70% משוק השוקולד (עם חמישה מותגים), ורד הגליל מהווה 14%, פררו 4%, נסטלה 3% ואחרים 9%. עם תום שנת הפעילות הראשונה מקווה כרמית להגיע לנתח של 12% משוק השוקולד ולהגדיל את השוק כולו ב-10%.